האם גם בעיר שלכם? איפה יש מבני פל-קל שטרם חוזקו

16 שנה אחרי אסון ורסאי, נתוני התנועה לחופש המידע מעלים כי ברחבי ישראל נמצאים למעלה מ-300 מבנים שנבנו בשיטת הפל-קל ■ היכנסו ובדקו איפה בעיר שלכם

16 שנה אחרי אסון ורסאי שחשף את הסכנות בשיטת הבנייה פל-קל, ושנים ארוכות לאחר שוועדת החקירה (ועדת זיילר) שמונתה בנושא פרסמה את המלצותיה, מסתבר שגם היום בשנת 2017 קיימים עוד מבנים שנבנו באותה השיטה וטרם חוזקו או נהרסו - כך עולה מנתוני התנועה לחופש המידע שפורסמו היום (ב').

מדובר בפרויקט של התנועה לחופש המידע במסגרתו שלחו אנשי התנועה בקשה על פי חוק חופש המידע לרשויות רבות בישראל במסגרתה התבקשו האחרונות לספק מידע אודות מבני הפל-קל שנמצאים בתחומן. בתנועה לחופש המידע הסבירו היום כי "מכיוון שהמידע לא חשוף לציבור החלה התנועה לחופש המידע לייצר מסד נתונים בלתי אמצעי וחשוף לציבור באמצעות בקשות חופש מידע רוחביות שנשלחות לכל המועצות".

בתנועה לחופש המידע הדגישו כי לא כל הרשויות העבירו את הנתונים המבוקשים. לאחר עיבוד הנתונים שהגיעו לידי התנועה, יצרו באתר האינטרנט שלה מפה אינטראקטיבית הכוללת את המיקומים של מבני הפל קל ברשויות המקומיות שהעבירו את המידע. על פי מידע זה, מדובר באולמות אירועים, קופות חולים, מלונות, בתי הארחה, בתי כנסת, בתי ספר ועוד. את המפה ניתן למצוא באתר התנועה לחופש המידע

נתוני התנועה לחופש המידע מעלים כי ברחבי ישראל נמצאים למעלה מ-300 מבנים שנבנו בשיטת הפל-קל. סקירת המיקומים השונים על פי נתוני התנועה מעלה כי ניתן למצוא מבני פל-קל מאילת שבדרום ועד בוקעתא שבצפון. עוד על פי הנתונים, העיר בה ניתן למצוא את המספר הגבוה ביותר של מבני פל-קל היא ירושלים (כ-50 מבנים). נציין כי בכל עיר ניתן להיכנס למפה ולבחון מה כתובת המבנה, האם חוזק, למה משמש ועוד. נדגיש כי חלק מהמבנים המופעים באתר התנועה לחופש המידע חוזקו.

נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע אמרה היום עם פרסום הנתונים כי "אז מה היה לנו כאן? אסון שגבה חיי אדם. ממשלה שהחליטה לקחת אחריות, הקימה מטה פעולה שאמור לתכלל פעולה כוללת שתמגר סכנה אמיתית לציבור ו-16 שנים שחלפו כשהבניינים האלה עדיין פה, חניונים, בתי ספר, בתי אבות, גני ילדים, מחכים בסבלנות לאסון הבא".

נזכיר כי בחודש מאי 2001 קרסה רצפה באולמי ורסאי שבירושלים. בעקבות הקריסה שהתרחשה בעיצומה של חתונה, נהרגו 23 איש ועוד מאות נפצעו. בעקבות האסון הוקמה ועדת זיילר, ועדת חקירה ממלכתית שלאחר מספר שנים פרסמה את המלצותיה. במסגרת המלצות הוועדה, שחלקן טרם יושם גם היום, נקבע כי יש לגבש קוד בנייה בענף הנדל"ן ולקדם הקמה של מכוני בקרה.