ביום ראשון הממשלה תחליט על האצת השימוש בגז הטבעי

ביום ראשון תוגש לממשלה הצעת מחליטים שתביא סוף לעיכוב בחיבור הגז הטבעי למפעלים בישראל ■ המעבר לשימוש בגז טבעי היה יכול לחסוך למפעלים ולמשק כולו כסף רב ולצמצם בצורה ניכרת את זיהום האוויר

יובל שטייניץ /  צילום:אוהד צויגנברג ידיעות-אחרונות
יובל שטייניץ / צילום:אוהד צויגנברג ידיעות-אחרונות

ביום ראשון הקרוב תוגש לממשלה הצעת מחליטים, על ידי משרדי רה"מ, האנרגיה, הגנת הסביבה והכלכלה, אשר תביא סוף לעיכוב בחיבור הגז הטבעי למפעלים בישראל. בנוסף, המשק כולו יעבור לשימוש במזוט 0.5% גופרית (לעומת 1% גופרית כיום).

בעשור האחרון צריכת דלק המזוט בישראל צנחה ב-90%, בהתאם להתבססות הולכת וגוברת על הגז הטבעי. כך, בשנת 2016 נרשם שימוש בכ-320 אלף טון מזוט בלבד, לעומת כ-2 מיליון טון מזוט בשנת 2006.

יחד עם זאת, בתעשייה חלו עיכובים בפריסת תשתית הגז הטבעי וכן בחיבור מפעלים בישראל לתשתית זו. עיכוב זה הביא להמשך צריכת מזוט, אשר הינו דלק מזהם ויקר יותר מגז טבעי. כך, המפעלים חרגו ממגבלת זיהום האוויר, אליה הם מחויבים על פי חוק.

על מנת להשלים את מעבר כלל המשק לצריכת גז טבעי, משרדי הממשלה הרלוונטיים גבשו החלטה, הכוללת פתרון במסלול ירוק עבור המפעלים למניעה של הפרת היתרי הפליטה, וכן האצה של פריסת רשת חלוקת הגז הטבעי וחיבור צרכנים אליה.

עיקרי ההחלטה:

- הממשלה תפרסם לראשונה תחזית להפחתה בצריכת המזוט במשק בעקבות הסבה לגז טבעי, כאשר שר האנרגיה ידווח לממשלה פעם ב-6 חודשים על קצב התקדמות חיבור המפעלים לגז טבעי, ויציג תחזית מעודכנת באשר לחיבור צרכנים פוטנציאלים נוספים.

 - צוות מיוחד שיוקם, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, ובהשתתפות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והממונה על התקציבים במשרד האוצר, יגבש תכנית להאצת חיבור מפעלים לרשת חלוקת הגז הטבעי. תכנית זו תכלול לראשונה לוחות זמנים מחייבים לחיבור מפעלים לגז, ואחריהם תחול אכיפה משמעותית. 

- התוכנית תכלול, בין היתר, תמריצים עבור מפעלים למעבר לגז טבעי, וכן פעולות לטובת הסרת חסמים שעומדים בדרך לפריסת רשתות החלוקה.

- תיקון היתרי הפליטה ורשיונות למפעלים, אשר חתומים על הסכמים עם חברות חלוקת הגז, וטרם חוברו לרשת החלוקה, בהתאם לצפי חיבורם לרשת (ולא יאוחר מסוף שנת 2019), כך שהפחתת הפליטות אמנם תידחה אולם המעבר שלהם לגז טבעי יובטח בלוחות הזמנים המובאים בהחלטת הממשלה. התיקון יתבצע על ידי המשרד להגנת הסביבה.

- הממשלה תקדם מעבר של כלל המשק לצריכת מזוט מסוג 0.5% גופרית במקום מזוט מסוג 1% גופרית עד סוף שנת 2019, בהתאם לבחינה כלכלית מעמיקה. מעבר זה יביא לחסכון של מאות מיליוני שקלים למשק בעלויות זיהום האוויר ויעמיד את ישראל בקו אחד עם תקינה אירופאית מתקדמת לאיכות הדלק.

העיכוב בחיבור המפעלים לגז הביא לכך שיעדי התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה לא יושגו במועד שנקבע, והממשלה מודיעה כעת כי הם יושגו שנתיים מאוחר יותר, בשנת 2020. המעבר לשימוש בגז טבעי היה יכול לחסוך למפעלים ולמשק כולו כסף רב וכאמור לצמצם בצורה ניכרת את זיהום האוויר. על פי הסקר האחרון של חברת BDO המשק יכול לחסוך כ1.6 מיליארד שקל בשנה כתוצאה מהמעבר לשימוש בגז טבעי. זאת, כתוצאה מהפחתת זיהום אוויר והגדלת התוצר במשק הנובעת משמוש בגז מקומי לעומת הנפט המיובא.

למה עד היום הפרויקט הממשלתי לחבר מפעלים היה תקוע? זאת שאלה של "ביצה ותרנגולת". מצד אחד, במחירי הנפט הנוכחיים למפעלים אין תמריץ כלכלי לחתום על הסכמי חלוקה בשל כדאיות כלכלית נמוכה. ואילו לחברות החלוקה הפרטיות שהתחייבו לפרוס את צנרת ההולכה, אין כדאיות כלכלית לעשות זאת ברגע שיש רק לקוחות מעטים על הקו.

אם לא די בכך, חברות החלוקה מלינות על קשיים בירוקרטיים לא מעטים, איתם הן צריכות להתמודד בעת פריסת הצנרת. מדובר בעיכוב בהרשאה לעלייה על הקרקע, חסמים במתן היתרי בנייה מצד הרשויות המקומיות ועוד. גם המפעלים עצמם חוו עד היום קשיים בירוקרטיים לא מעטים מצד הרשויות כדי להתחבר. נוכח כל העובדות האלה, נוצר עיכוב בחיבור המפעלים לגז, והממשלה לא עמדה ביעדיה.

עד היום פעלה הממשלה כדי לקדם את הפרוייקט הלאומי של חיבור המפעלים לגז טבעי על בצעדים שלא אפשרו התקדמות אמיתית, כגון מתן מענקי חיבור למפעלים או קמפיינים פרסומיים. הצעד הנוכחי של הממשלה הוא הכרחי כדי לזרז פרויקט בעל חשיבות כה רבה למשק. על פי ההערכות, החל משנת 2020 יכולים להיות בישראל שני מאגרי גז טבעי - תמר וליוויתן, ואם פריסת רשת החלוקה וחיבור המפעלים, תהליכים ממושכים כשלעצמם, לא יתחילו בקרוב, המדינה עלולה להפסיד הרבה כסף ולהמשיך לייבא נפט.