אמנות ההשקעה בשוק היפני: זה המדד שדורש תשומת-לב

שוק המניות היפני נהנה ממומנטום חזק בחודשים האחרונים ■ אחד מאפיקי ההשקעה, שנמצאים מתחת לרדאר ומציגים ביצועים מרשימים במיוחד, הוא מדד מניות ה-Mid-Small Cap היפניות

מכונות משחק של חברת פצ'ינקו בטוקיו / צילום:  Andy Rain/ בלומברג
מכונות משחק של חברת פצ'ינקו בטוקיו / צילום: Andy Rain/ בלומברג

שוק המניות היפני הוא אחד השווקים שנהנים מהמומנטום החזק ביותר בתקופה האחרונה. מדד MSCI Japan רשם תשואה של כ-7% בחודשיים האחרונים - תשואת יתר של 3%-4% על מדדי המניות בארה"ב ובאירופה. ביצועי יתר אלה מגיעים, בין השאר, על רקע המשך הצטברות נתונים חיוביים, המלמדים כי הכלכלה היפנית, המושמצת כל כך, מראה סימנים של התעוררות.

בראש ובראשונה, מדובר בנתוני התוצר של הרבעון השני של 2017, שלימדו כי יפן רשמה צמיחה רבעונית של 0.6% - הגבוהה ביותר בשנתיים וחצי האחרונות - וחשוב מכך, היא גם נהנתה מרבעון שישי ברציפות של צמיחה חיובית - רצף שהיא חוותה בפעם האחרונה אי שם ב-2005. מעבר לנתוני הצמיחה, יש נתונים כלכליים נוספים שמספקים סיבות לאופטימיות, ובהם התגברות הדרגתית באינפלציה לרמה של 0.7% באוגוסט והתאוששות מרשימה בייצור התעשייתי.

הוכחה נוספת למומנטום הכלכלי החיובי ביפן מתקבלת מעדכון תחזיות הצמיחה של קרן המטבע העולמית, שפורסם בשבוע שעבר. בעדכון זה מעריכה קרן המטבע כי יפן תייצר צמיחה של 1.5% ב-2017, לעומת תחזית צמיחה של 1.3% שפורסמה ביולי ושל 1.2% שפורסמה באפריל.

התוכנית של אבה מתחילה לשאת פרי

לפי קרן המטבע, יפן נהנית מצריכה פרטית חזקה, עלייה בהשקעות, בין השאר, בשל אירוח אולימפיאדת טוקיו ב-2020, וממדיניות ממשלתית תומכת. התחזית של קרן המטבע ל-2018 היא לירידה בקצב הצמיחה ל-0.8%, אבל היא מתבססת על צפי לירידה בתמריצים הפיסקאליים. בהתבסס על הצעדים האחרונים של הממשלה, לא בטוח שתחזית זו תתממש.

כשמדברים על מדיניות ממשלתית ביפן, מדברים בראש ובראשונה על תוכנית ה-Abenomics. תוכנית זו, שנהגתה על ידי ראש הממשלה שינזו אבה ב-2012, יועדה לטפל במגפת ה"סטגפלציה" היפנית - שילוב של סטגנציה כלכלית וירידת מחירים. התוכנית מורכבת משלושה מרכיבים מרכזיים: הרחבה מוניטרית יוצאת דופן, הרחבה פיסקאלית מסיבית וניסיונות לבצע רפורמות בשוק העבודה היפני, עם דגש על ניסיון לעודד תעסוקת נשים.

בעוד שלאורך השנים תוכנית זו זכתה ללא מעט ביקורות, באחרונה היא מתחילה לשאת פירות. נוסף על כך, ראש הממשלה שינזו אבה הודיע באחרונה על הרחבה פיסקאלית נוספת, בהיקף של כ-2 טריליון ין (כ-18 מיליארד דולר), והמחיש שוב עד כמה הוא מחויב ליישום ה-Abenomics. יחד עם הודעה זו, אבה גם הודיע על קיום בחירות בזק, שיתקיימו בשבוע הבא, ושבהן, לפי הסקרים, הוא צפוי לשמור על כוחו - ואולי אפילו להגדילו.

קיימות לא מעט דרכים להיחשף לשוק המניות היפני. המדדים המוכרים הם MSCI Japan ו-TOPIX, כשבמדד Nikkei225 המפורסם נעשה צורך בעיקר לציטוטים ופחות להשקעה, בעיקר בשל העובדה שהוא מבוסס על מחירי המניות, ולא על שווי השוק שלהן.

כל המדדים האלה הציגו ביצועים חזקים בשנה האחרונה, ובחודשים האחרונים במיוחד, אבל קיים אפיק השקעה ביפן שנמצא מתחת לרדאר ומציג ביצועים מרשימים עוד יותר - מניות Mid-Small Cap היפניות. מדד ה-Topix Small Cap, שכולל את כל המניות בבורסת טוקיו להוציא 500 החברות הגדולות, רשם תשואה של כ-36% בשנה האחרונה, לעומת תשואה של כ-26% במדד Topix 500, שכולל את 500 החברות הגדולות.

חשיפה דולרית לחברות קטנות

בדומה למצב במדינות אחרות, גם ביפן החברות הגדולות הן לרוב חברות עם פעילות גלובלית ענפה, כשמנגד, החברות הקטנות יותר מאופיינות בתלות גבוהה בכלכלה המקומית. בהתחשב בנתונים הכלכליים הטובים ביפן שתוארו לעיל, הביצועים החזקים של מניות ה-Mid-Small Cap היפניות לא צריכים להתקבל בהפתעה.

אפשרות אחת להיחשף למניות ה-Mid-Small Cap היפניות היא קרן הסל WisdomTree Japan Hedged Small Cap (סימול: DXJS US). כפי ששם הקרן מלמד, היא מספקת חשיפה דולרית למניות הקטנות ביפן, ללא תלות בשער הין/דולר.

בשנים האחרונות, נטרול החשיפה המטבעית ביפן מגדיל את התשואות, ולכן, גידור המטבע עשוי להיות יתרון בהשקעה בקרן. הקרן עוקבת אחרי מדד ייחודי, שנבנה על ידי WisdomTree וכולל מניות קטנות ובינוניות ביפן, כשהמניות הגדולות בקרן נסחרות בשווי של כ-400 מיליארד ין (כ-3.5 מיליארד דולר) והקטנות בשווי של כ-30 מיליארד ין (כ-290 מיליון דולר).

הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-150 מיליון דולר, והיא בעלת מחזור מסחר יומי ממוצע של כ-50 אלף מניות. דמי הניהול של הקרן הם 0.58% בשנה. הקרן מחזיקה ב-840 חברות, כשההחזקות הגדולות הן בקרן ההון סיכון וחברת שירותי הפיננסים SBI Holdings (כ-0.7%), חברת Sankyo, היצרנית של מכונות המזל היפניות המסורתיות Pachinko (כ-0.7%) וקונגלומרט התעשייה והצריכה Sojitz (כ-0.55%).

ברמה הסקטוריאלית, לקרן חשיפה גדולה למגזרי התעשייה (כ-20%), הסחורות (כ-12%) והבנקאות (כ-7%). בשנה האחרונה הקרן הניבה תשואה כוללת של כ-41%.

בשל העובדה שהקרן מרוכזת בחברות קטנות ובינוניות, שכאמור, חשופות באופן טבעי לכלכלה היפנית המקומית, גורמי הסיכון בהשקעה בקרן הם בעיקר יציבותה של כלכלת יפן ויכולתה להמשיך לייצר שיעורי צמיחה סבירים. הכלכלה היפנית סובלת מלא מעט בעיות מבניות, ובהן חובות עצומים, שמוערכים ב-11 טריליון דולר, והתכווצות הדרגתית באוכלוסייה, בשל שיעורי ילודה נמוכים והגירה אפסית.

גם הבחירות הקרובות מהוות כמובן גורם סיכון לטווח הקצר, ובמקרה של הפתעה והפסד של ראש הממשלה המכהן, גם לטווח הארוך יותר.

למרות גורמי סיכון אלה, אנו מאמינים כי השקעה במניות הקטנות והבינוניות ביפן מאפשרת חשיפה לתהליכים הכלכליים החיוביים במדינה, ולכן עשויה להוכיח את עצמה בטווח הבינוני והארוך.

תשואות מדדי המניות היפניות
 תשואות מדדי המניות היפניות

■ הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

קרן הסל WisdomTree Japan Hedged Small Cap (סימול: DXJS US)

המניות הנסחרות בקרן: 840 מניות של חברות יפניות בינוניות (בשווי של כ-3.5 מיליארד דולר) וקטנות (בשווי של כ-290 מיליון דולר)

היקף נכסים מנוהלים: כ-150 מיליון דולר

מחזור מסחר יומי ממוצע: כ-50 אלף מניות

דמי הניהול: 0.58% בשנה

תשואה כוללת בשנה האחרונה: כ-41%