רתיחה: האולטימטום פג - וספרד צפויה להשתלט על קטלוניה

במדריד דרשו מברצלונה להבהיר אם הכריזו על עצמאות בעקבות משאל העם ■ עם זאת, מנהיגי החבל האוטונומי לא עשו זאת, והממשלה המרכזית צפויה לפתוח בתהליך השתלטות על המחוז

נשיא קטלוניה / צילום: רוייטרס
נשיא קטלוניה / צילום: רוייטרס

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון סירב הבוקר (ה') להבהיר את עמדתו סביב עצמאות החבל מספרד, בצעד שצפוי להוביל את מדריד להשתלט על המחוז האוטונומי. הממשלה המרכזית הציבה לברצלונה אולטימטום עד השעה 11:00, אחרי שבמועד הקודם, ביום שני, שמר המנהיג הבדלני על אותה עמדה מעורפלת.

במכתבו לראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, איים פוג'דמון להכריז על עצמאות אם מדריד לא תסכים למשא ומתן ותפעיל את הסעיף בחוקה המאפשר לממשל המרכזי לבטל את האוטונומיה של כל אחד מהמחוזות אם זה מפר את חוקת ספרד. ואולם, ראחוי הבהיר מאז משאל העם, שהתקיים ב-1 באוקטובר, כי על מנהיגי קטלוניה לסגת מהמהלך קודם שיתקיימו שיחות כלשהן.

המשאל התקיים חרף התנגדות ממשלת ספרד ופסיקות בתי המשפט. 90% מהנשאלים הצביעו בעד עצמאות , אולם אחוז ההצבעה היה נמוך - כ-43% בלבד. התהליך שובש על ידי המשטרה הלאומית, שסגרה קלפיות והחרימה חומרי תעמולה, לצד התנגדות של חלקים לא מבוטלים מאוכלוסיית החבל שבצפון-מזרח ספרד להקמת מדינה עצמאית.

גורם בממשל בברצלונה אמר אמש לסוכנות הידיעות רויטרס כי אם ממשלתו של מריאנו ראחוי אכן תפעיל את סעיף 155 בחוקה, זה המאפשר לממשל המרכזי להשתלט על אחד מ-17 המחוזות במדינה, יכריז נשיא קטלוניה על עצמאות.