ממשלת ספרד: מנהיגי קטלוניה יודחו, בחירות בתוך חצי שנה

בתום ישיבה על השלכות משאל העם, אמר ראש הממשלה כי הוא נוקט את הצעדים חסרי התקדים כדי להשיב את שלטון החוק במחוז האוטונומי ■ לדבריו, "כלכלת קטלוניה תקרוס אם תכריז עצמאות"

הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה  / צילום: רויטרס
הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה / צילום: רויטרס

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי הודיע היום (שבת), בסיומה של ישיבת ממשלה מיוחדת לאישור הצעדים להשתלטות ישירה על קטלוניה, כי יצמצם את כוחו של הפרלמנט הקטלאני ויוציא את הממשל האזורי לבחירות בתוך 6 חודשים.

המהלכים מגיעים בעקבות משאל העם לעצמאות קטלוניה, שהוכרז לא חוקי בידי בית המשפט החוקתי העליון. עתה, על הצעדים לעלות לאישור הסנאט, שאמור לקיים הצבעה על כך ביום שישי. מפלגתו השמרנית זוכה לגיבוי מצד מפלגות האופוזיציה במדריד.

ראחוי הבהיר כי יש "לרסן את הפרלמנט הקטלאני". כמו כן, טען כי נתוני הכלכלה הקטלאנית "מדאיגים" וכי אם הייתה מכריזה עצמאות , כלכלתה הייתה קורסת. לדבריו, סמכויות יועברו מידי הממשל האזורי לממשל המרכזי בספרד.

רשויות קטלוניה מעוניינות בעצמאות מלאה מ ספרד , דרישה שגרמה למשבר במדינה מאז משאל העם שהתקיים ב-1 באוקטובר. מתוך 43% מהקטלונים שהצביעו בו, 90% היו בעד עצמאות. עם זאת, הרבה אנשים המתנגדים לעצמאות החבל החרימו את ההצבעה, וטענו שהמשאל לא תקף.

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון ומנהיגים אזוריים אחרים חתמו על הכרזת עצמאות בעקבותיו, אבל מיד השעו אותה כדי לקיים שיחות עם מדריד . מדריד דרשה לדעת אם קטלוניה מתכוונת להכריז על עצמאותה או לא, ונתנה לו שני מועדים לתשובה. עם זאת, שניהם עברו ללא תגובה, והממשתלה כעת מתעקשת שעליה להתערב באזור כדי לקיים את שלטון החוק.