מנדלבליט: "החוק הצרפתי" לא ראוי ולא מתאים למדינת ישראל

היועמ"ש נאם הערב בפני אנשי משרד המשפטים והתייחס לחוק לאיסור חקירת ראש ממשלה מכהן: "משמעות החוק היא שצריך לחכות 8 שנים, אבל אם אתה יודע שיש ראש ממשלה נטל שוחד - זה מה שרוצים?"

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, נאם הערב (ב') בפני אנשי משרד המשפטים והתייחס בדבריו לחוק לאיסור חקירת ראש ממשלה מכהן. הוא ציין כי מדובר בחוק לא ראוי ולא מתאים למדינת ישראל.

"משמעות החוק היא שצריך לחכות 8 שנים, אבל אם אתה יודע שיש ראש ממשלה נטל שוחד - זה מה שרוצים?", אמר מנדלבליט, שנתן דוגמה תיאורטית והוסיף: "אנחנו לא רוצים להיות מדינה כזו. זה לא נכון ולא ראוי ולא מתאים". 

בכך חזר מנדלבליט על הדברים שפורסמו הבוקר ב"גלובס", לפיהם גם היועמ"ש וגם פרקליט המדינה שי ניצן מתנגדים נחרצות לחוק האוסר על חקירה פלילית של ראש ממשלה מכהן, המכונה גם "החוק הצרפתי". 

את הדברים הערב אמר מנדלבליט באוניברסיטת תל-אביב באירוע התמחויות ארצי בהשתתפות צמרת משרד המשפטים: היועץ המשפטי לממשלה, המנהלת הכללית, פרקליט המדינה, הסנגור הציבורי הארצי, מנהל הסיוע המשפטי ועוד מנהלים וראשי אגפים ויחידות רבים.

ביחס לשאלה על נוכחות מתמחים בדיונים אודות חקירות ראש הממשלה, השיב מנדלבליט בחיוב: "יש מתמחים - שלי למשל - ששומעים דיונים רגישים, ובדיונים שאני נמצא בהם יש על מי לסמוך. הם מביעים את דעתם, גם אם זה לא בפורום רחב".

ביחס למעמד עמדות היועץ ציין מנדלבליט כי "למשל ביחס לתאגיד הציבורי - זו לא הייתה עמדה שלי, אלא כל השרים הרלוונטיים מקבלים החלטה, ואני משתדל לשתוק. כל עוד החלטתם במתחם החוקתיות, אני מוכן לנסות ולהגן עליה".

האירוע המדובר מתקיים לראשונה, ונרשמו אליו למעלה מ-1,000 סטודנטים למשפטים המתעניינים במשרות התמחות.

משרד המשפטים הוא "משרד עורכי הדין הגדול בישראל", שכן הוא המעסיק הגדול ביותר של משפטנים, פרקליטים ומתמחים (כ-550 מתמחים מדי שנה).

היחידה הגדולה ביותר במשרד המשפטים שמעסיקה מתמחים היא הפרקליטות (388 מתמחים), לאחר מכן נמצאת הסנגוריה הציבורית (42 מתמחים), מחלקת ייעוץ וחקיקה (36 מתמחים), האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי (22 מתמחים) והסיוע המשפטי (20 מתמחים).

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, אמרה: "משרד עורכי הדין הגדול במדינה - הוא גם משרד עורכי הדין המשפיע במדינה; אנו קוראים למיטב הסטודנטים, מכל שכבות החברה הישראלית, לבחור בשליחות הציבורית, בעניין המקצועי ובתחושת הסיפוק שיש לנו להציע".