מאיר שמיר נכנע: יפחית שליש מדמי הניהול במבטח שמיר

זאת בעקבות התנגדות בעלי מניות המיעוט ■ בד-בבד תבקש חברת ההחזקות להעלות את המענק השנתי שלו זכאי שמיר בתלות ברווחיה ■ שמיר יקבל דמי ניהול שנתיים של 2.2 מיליון שקל בשנה

מאיר שמיר / צילום: איל יצהר
מאיר שמיר / צילום: איל יצהר

מאיר שמיר, בעל השליטה בחברת ההחזקות מבטח שמיר , הסכים להפחתת שליש משכרו בעקבות התנגדותם של המשקיעים המוסדיים בחברה לחידוש תנאי העסקתו. בד-בבד, תבקש מבטח שמיר להעלות את המענק השנתי לו זכאי שמיר בתלות ברווחי החברה.

מבטח שמיר נאלצה לאחרונה לדחות אסיפת בעלי מניות שזומנה ליום חמישי הקרוב לצורך אישור שכרו של שמיר לשלוש השנים הבאות (עד סוף 2020). זאת לאחר שנתקלה בקשיים בדיונים שניהלה מול מחזיקי מניות המיעוט. מועד האסיפה נקבע מחדש לתחילת החודש הבא לצורך "מיצוי דיונים עם בעלי מניות". עם בעלות מניות המיעוט נמנים גופים מקבוצת כלל ביטוח (כ-9.2%) ומנורה מבטחים (8%), לצד איש העסקים ליאון רקנאטי, המחזיק בכ-9.3% מההון.

הסכם התגמול המוצע של מאיר שמיר (מיליוני שקלים)
 הסכם התגמול המוצע של מאיר שמיר (מיליוני שקלים)

לב המחלוקת עם המוסדיים נגע לרכיב השכר הקבוע של שמיר, דמי ניהול העומדים כיום על 255 אלף שקל בחודש במונחי עלות, צמוד למדד. בשנת 2016 הסתכמה עלות דמי הניהול שקיבל שמיר ב-3.3 מיליון שקל, ללא בונוסים.

שמיר, המחזיק בכ-40% ממניות מבטח שמיר, ביקש במקור להשאיר את דמי הניהול ללא שינוי, אך לבסוף נאלץ לחתוך בהם עד לכ-170 אלף שקל בחודש, כלומר עלות שכר שנתית של כ-2.2 מיליון שקל לפני בונוסים (דמי ניהול של כ-2 מיליון שקל ועוד תשלום עבור שירותים בהיקף של כ-200 אלף שקל).

עלות שמיר בחמש שנים: 21 מיליון שקל

כאמור, לצד ההפחתה ברכיב השכר הקבוע, ינסה שמיר להעביר החלטה על הגדלת המענק השנתי מהרווח לפני מס (מ-5% ל-6%) וזאת אם החברה תרשום רווח לפני מס של יותר מ-30 מיליון שקל בשנה "ובלבד שסכום המענק השנתי שישולם לחברת הניהול לא יעלה על 3 מיליון שקל". בחישוב הרווח לא ייכללו רווחים משערוך של נכסים.

הסכם הניהול של שמיר קובע עוד כי מבטח שמיר תעמיד לבעל השליטה רכב צמוד בשווי עלות של עד 750 אלף שקל ותשלם הוצאות שימוש עבורו, תישא בהוצאות נסיעה לחו"ל, אש"ל ואירוח, ותישא בתשלומים נוספים, כמו שירותי טלפון, אינטרנט ועוד.

בשנת 2015 הגיעה העלות לכ-6.3 מיליון שקל - על בסיס דמי ניהול דומה ומענק של יותר מ-3 מיליון שקל, לאחר שהחברה סיכמה שנה זו ברווח עצום של 464 מיליון שקל, בעקבות מכירת חלקה בתנובה. בסך הכל, בחמש השנים האחרונות (2012-2016) עלות העסקתו המצטברת של שמיר במבטח שמיר הגיעה לסכום של כ-21 מיליון שקל.

מבטח שמיר היא חברת החזקות, המשקיעה בחברות תעשייה, טכנולוגיה, תקשורת ונדל"ן. את מחצית השנה הראשונה סיכמה בהפסד של כ-35 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת עלייה בהוצאות המימון. בחברה הסבירו כי ברווחיותה עשויה לחול תנודתיות גבוהה, "בעיקר בשל עיתוי מימושים שמבצעת החברה, בשל השפעות שינויים במחירי ניירות ערך בשוק ההון, וכן בשל שינוי בהוצאות המימון". מניית החברה שמרה על יציבות בשנה האחרונה, ומשקפת למבטח שמיר שווי של כ-710 מיליון שקל.