מכרז קריית התקשוב: מנרב ואלקטרה מול שיכון ובינוי ואפריקה

משרד הביטחון הודיע כי שתי קבוצות עלו לשלב הבא במכרז הענק להקמה ותפעול של קריית התקשוב בבאר-שבע ■ חברה נוספת שהתמודדה במכרז, שפיר, לא עלתה לשלב הבא

קרית התקשוב בבאר שבע / הדמיה: משרד הביטחון
קרית התקשוב בבאר שבע / הדמיה: משרד הביטחון

שתי קבוצות עלו לשלב הבא במכרז הענק להקמה ותפעול של קריית התקשוב בבאר-שבע. משרד הביטחון פרסם היום (ד') כי מדובר בקבוצה אחת המורכבת מהחברות מנרב ואלקטרה ובקבוצה שנייה המורכבת מהחברות שיכון ובינוי ואפריקה ישראל. חברה נוספת שהתמודדה במכרז, שפיר, לא עלתה לשלב הבא.

כעת יתמודדו שתי החברות בשלב הסגירה הפיננסית. נציין כי מדובר בשלב אחד לפני האחרון במכרז, בו יצטרכו שתי קבוצות החברות להציג יכולת פיננסית לבניית ותפעול הפרויקט.

נזכיר כי קריית התקשוב הטכנולוגית הוא פרויקט שמערכת הביטחון מובילה בשיתוף-פעולה עם המגזר הפרטי, בשיטת ה-PPP, ויכלול מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הקריה לתקופה של 25 שנה. פרויקט זה הוא חלק מתכנית מעבר אגף התקשוב לנגב על כל מרכיביה, המוערכת בהיקף של מיליארדי שקלים. לאחר 25 שנה ייבחר לפרויקט זכיין אחר.

תהליך הסגירה הפיננסית צפוי לארוך כחצי שנה, כאשר במשרד הביטחון מקווים כי ההכרזה על הזוכה והיציאה לדרך של הפרויקט יוכלו להיות כבר בשנה הבאה, כאשר איוש קריית התקשוב צפוי ב-2023.

"זה הפרויקט השני שמינהל המעבר דרומה מקדם, והוא מהווה חלק משמעותי מהתכנית להעברת מחנות צה"ל מהמרכז לדרום", כך אמר היום ראש מינהל מעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל (מיל.) איציק כהן. "קריית התקשוב עתידה להיות חוד החנית של חדשנות וטכנולוגיה בארץ ובעולם. ייחודיות הפרויקט היא הקמת תשתיות תקשוב חדשניות ומודרניות, בשיתוף-הפעולה עם גופים אזרחיים, בדגש על התפעול. לקריית התקשוב יועתקו גם מפקדת פד"ם ויחידות טכנולוגיות מבצעיות של חיל האוויר".

ראש מינהל מעבר התקשוב לנגב, סא"ל יעל גרוסמן, אמרה היום כי "מדובר במהלך לאומי-היסטורי, המביא לקפיצת מדרגה ביכולתנו לעצב את שדה הקרב העתידי בסביבת עבודה מודרנית ומתקדמת של מובילי הטכנולוגיה והסייבר, בבירת הסייבר של מדינת ישראל".

קריית התקשוב עתידה לכלול כ-180 אלף מ"ר בנוי במספר מבנים שיאכלסו בסופו של דבר כ-5,000 איש. המתחם ממוקם בפארק ההיי-טק, שחלק ממנו כבר נבנה ואוכלס על-ידי חברת גב ים. 

החלטה נוספת להעתקת בסיסי צה"ל

במקביל להתקדמות במכרז על קריית התקשוב, הודיעו אתמול (ג') במשרד הביטחון ובמשרד האוצר על החלטה נוספת שקשורה להעתקת בסיסי צה"ל. מדובר בסיכום אליו הגיעו משרדי האוצר, הביטחון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על פינוי בית הספר הטכני ובית הספר לשוחרים ותכולות נוספות של חיל האוויר במפרץ חיפה ופינוי מתחם מוזיאון "בתי האוסף", הסמוך לשכונת נווה צדק בתל-אביב-יפו, בתמורה לכ-1 מיליארד שקל.

על פי הודעת משרד הביטחון ומשרד האוצר, הסכם זה גם עתיד לאפשר את פינוי שדה התעופה בהרצליה ובניית שכונת מגורים במקומו, וזאת בזכות הרחבת שדה התעופה בחיפה שיוכל לקלוט את תנועת המטוסים מהשדה בהרצליה. אולם, חשוב לציין שטרם נקבעו לוחות זמנים ולא ברור אם ומתי התכנית לבניית יחידות דיור על שטח נמל התעופה בהרצליה תצא אל הפועל. מוזיאון "בתי האוסף" שבשכונת נווה צדק שוכן על כ-22 דונמים, כאשר שחרור הקרקע יאפשר קידום תוכנית להקמת כ-650 יחידות דיור ועשרות אלפי מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה ומלונאות.

"מדובר בהסכם ענק שהוא המשך ישיר למדיניות שאנחנו מובילים לפינוי מחנות צה"ל לטובת הגדלת היצע הדירות בלב אזורי הביקוש וחיזוק הפריפריה", כך אמר שר האוצר משה כחלון. "ההסכם יאפשר פיתוח של אזורי תעסוקה, תיירות ומסחר וכן בנייה של 650 יחידות דיור באחד האזורים האטרקטיביים בישראל".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס גם הוא לסיכום ואמר: "משרד הביטחון ממשיך לפנות בסיסים צבאיים ומתקנים ביטחוניים, והתמורה עבור מדינת ישראל ואזרחיה היא כפולה. מצד אחד אנו מעבירים בסיסים לפריפריה ומחזקים אותה, ומצד שני מפנים אזורי ביקוש למגורים, מסחר ותעשייה ברחבי הארץ". 

אברהם קוזניצקי, יו"ר קבוצת מנרב, אמר היום בעקבות הודעת משרד הביטחון אודות המכרז כי: "בהמשך לשיתוף הפעולה המוצלח בפרויקט עיר הבה"דים שהסתיים בזמן שיא ולשביעות רצונו המלאה של משרד הביטחון, אנחנו גאים על העלייה לשלב הבא במכרז של קרית התקשוב. עיר הבה"דים הוכיח את היכולות הפיננסיות, הביצועיות והתפעוליות שלנו בהקמת פרויקט BOT בסדר גודל שכזה. נגשנו למכרז בכוונה לגוון את פעילות החברה ונכסיה בארץ ובמזרח ארה"ב ".