נתניהו: "לא מעוניין בחוק הנוגע לחקירות מתנהלות הקשורות בי"

(עדכון) - שקד תכנס היום את ועדת השרים תחת איום וטו של הליכוד - ולא תעלה להצבעה את החוק השנוי במחלוקת ■ ביטן: "סיימתי לעזור לבית היהודי, הם חבורת שקרנים"

ועדת השרים לחקיקה בראשות שרת המשפטים איילת שקד עומדת במוקד הוויכוחים הפוליטיים הבוקר (א'). אחרי שלפני שבוע החליט יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, לתת "ענישה קולקטיבית", וכל הצעות החוק הפרטיות של חברי הכנסת מן הקואליציה נדחו בשבוע - הבוקר מוסרים מלשכת השרה שקד כי היא לא תעלה היום להצבעה את החוק הנמצא במחלוקת בין הבית היהודי, לליכוד ולכולנו, בנוגע לאיסור חקירות ראש הממשלה במהלך כהונתו - ואם חברי הכנסת מהליכוד ירצה להמשיך בענישה, הם יוכלו להפעיל את זכות הווטו השמורה להם (המופקדת בידי השר יריב לוין) ולהפיל את הצעות החוק הפרטיות המדוברות.

הצעות החוק שיופלו על-ידי הליכוד הבוקר הן בין השאר הצעתו של השר ישראל כ"ץ (הליכוד) וח"כ יואב קיש (הליכוד) להרחיב את גבולותיה המוניציפליים של עירית ירושלים. חוק נוסף האמור לעלות היום להצבעה בוועדת השרים לחקיקה הוא של ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) להשיב למקומן 4 התנחלויות בצפון השומרון, תוך ביטול פינויין שנעשה בהתנתקות בשנת 2005.

ביטן אמר היום בתוכניות הרדיו בשעות הבוקר כי החוקים הללו בעייתיים ממילא, שכן הם היו צריכים להיות מתואמים עם האמריקאים. אך בפני נתניהו וביטן עמדו מספר שבועות לתיאום דברי החקיקה הללו, כך שזה מצטייר כטיעון בעייתי.

ההתנגדות המסיבית בקרב השותפות הקואליציוניות של הליכוד לחוק איסור חקיקת ראש ממשלה נובעת מכך שהעברתו תחיש את פיזור הכנסת והליכה לבחירות נוספות. לנתניהו יהיה תמריץ לצאת למערכת בחירות חדשה, כדי לאפשר לחקיקה להיכנס לתוקף ולחול לפחות על חקירות מעתה והלאה (היא לא תוכל לחול על חקירות קיימות).

שקד וכחלון נאבקים נגד החקיקה הזו כדי לעצור את תהליך הריצה לבחירות. יחד עם זאת, הצבעה בוועדת שרים לחקיקה היא רק שלב מקדמי, וחוק מן הסוג הזה (חוק יסוד) צפוי לעבור עוד תהליכי חקיקה ממושכים בכנסת. 

המתח בין בכירי הקואליציה ניכר היה כבר בכניסה לישיבת הממשלה לפני שעה קלה. על-פי המדווח בגלי צה"ל, יו"ר הקואליציה ביטן זעם על חברת הכנסת לשעבר אורית סטרוק, שנכחה בכניסה לישיבת הממשלה וניסתה לשוחח עם ביטן על אחת מהצעות החוק. ביטן השיב לה: "אני סיימתי לעזור לבית היהודי. הם חבורה של שקרנים. אני מוכן להפיל את הקואליציה על זה". 

נתניהו מגיב לסוגיית "החוק הצרפתי"

בתוך כך, בפתח ישיבת הממשלה הבוקר התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לחוק ירושלים רבתי וציין כי אי-העלאת החוק להצבעה היום היא בשל בקשה של האמריקאים, שביקשו ללמוד את החוק. 

כמו כן, ראש הממשלה נתניהו אמר הבוקר לשרים מן הליכוד כי הוא אינו מעוניין ב"חוק הנוגע בחקירות המתנהלות עכשיו שקשורות בי או שמתנהלות עכשיו ואינן קשורות בי".

לכאורה, לפי דברים אלה, "החוק הצרפתי", שנועד לעצור חקירות נגד ראש ממשלה מכהן, לא אמור לחול על תיקי 1000 ו-2000, אך האמירה העמומה הנ"ל, כפי שנשלחה על ידי דוברות הליכוד, עשויה להתייחס גם לחקירת תיק 3000, שעניינה הצוללות ורכש כלי השיט, אשר בה, כידוע, נתניהו אינו חשוד בעת הזו.