יו"ר מטה הבחירות של טראמפ הסגיר עצמו ל-FBI

(עדכון): כופר באישומים נגדו ■ חשוד נוסף משתף פעולה עם החוקרים ■ פול מאנאפורט הוא אחד ממטרות החקירה בפרשת שת"פ בין המועמד טראמפ לבין רוסיה ■ נחקר בחשד לעבירות מס והלבנות כספים שקיבל תמורת יעוץ פוליטי לפוליטיקאים באוקראינה ■ הערכות: יילחץ להעיד נגד טראמפ תמורת הקלה בעונשו

פול מאנאפורט / צלם: Carlo Allegri
פול מאנאפורט / צלם: Carlo Allegri

פול מאנאפורט, לשעבר יו"ר מטה הבחירות של דונלד טראמפ ב-2016, הסגיר את עצמו היום (ב') לידי FBI, לאחר שקיבל כתב אישום בן 12 סעיפים. הוא חשוד, בין היתר, בקשירת קשר נגד ארה"ב, בקשירת קשר להלבנות כספים ובעבירות על חוקי המס.

מאנאפורט, לוביסט ויועץ פוליטי, שיעץ לא רק לטראמפ אלא גם לפוליטיקאים ברוסיה ובאוקראינה, הוא אחד ממטרות החקירה הפלילית בפרשת שיתוף-הפעולה הפוטנציאלי בין מטה הבחירות של המועמד טראמפ לבין גורמים רוסיים, ובהם, אולי, אף ממשלת רוסיה. בראש מערך החקירה עומד רוברט מולר, לשעבר ראש FBI, שפועל כ"יועץ מיוחד" עם סמכויות לחקור לא רק את אפיקי ההשפעה של גורמים רוסיים על מערכת הבחירות לנשיאות אשתקד, אלא גם עבירות אחרות שיחשפו במהלך ערוץ החקירה העיקרי.

כתב אישום נפרד הוצא נגד ריק גייטס, שותף ותיק של מאנאפורט בפעילותו במזרח אירופה. החשדות נגד השניים החלו להתגבש ב-2014, זמן רב לפני מסע הבחירות לנשיאות, אך פעילות מאנאפורט לפני הקמפיין היא מטרה לגיטימית של החקירה מכוח סמכויותיו של מולר.

בהופעה ראשונה לפני שופט פדרלי בוושינגטון, הערב, כפרו השניים באישומים נגדם. כל אחד מהם הכריז, בתורו: "לא אשם, כבודו". התביעה מבקשת שגובה הערבות לשחרור מאנאפורט יהיה 10 מיליון דולר, ולשחרור גייטס - חמישה מיליון דולר. עם זאת, מסכימה התביעה לשחררם למעצר בית עד שבית המשפט יקבע את גובה הערבות.

במקביל נמסר היום, שיועץ למדיניות חוץ במטה הבחירות של טראמפ, ג'ורג' פאפאדופולוס, הודה שנתן עדות שקר לחוקרי FBI על המועד שבו נודע לו שבידי הרוסים "אלפי אי-מיילים" של הילארי קלינטון. הוא חתם על עסקת טיעון עם "היועץ המיוחד" ומשתף פעולה עם חוקריו. מבחינה זו הוא מסוכן לטראמפ יותר ממאנאפורט, שבינתיים כופר באישומים נגדו ואינו משתף פעולה עם החוקרים. תיאורטית, עדות שלו בבית-המשפט עלולה להפליל את בני משפחת טראמפ, ואולי אפילו את הנשיא עצמו.

בוושינגטון רווחות הערכות, כי החוקרים ילחצו - או כבר החלו ללחוץ - על מאנאפורט לחשוף כל מה שידוע לו על קשרים אפשריים של טראמפ ובני משפחתו, לרבות חתנו ג'ארד קושנר, עם גורמים רוסיים. מאנאפורט נחשף לאמצעי חקירה ברוטליים - אם כי לגיטימים לחלוטין - לרבות פריצת חוקרי FBI לדירתו בפרבר של וושינגטון לפנות בוקר, ללא הודעה מוקדמת, כאשר הוא ובני ביתו היו במיטותיהם, כנראה במטרה לרכך אותו.

העבירות שמיוחסות למאנאפורט בכתב האישום עלולות לשלוח אותו לכלא לשנים רבות. נראה שמטרת החוקרים היא לסחוט ממנו עדות נגד טראמפ תמורת המלצה להקל בעונשו בעת המשפט, או מחיקת סעיפים מסוימים מכתב האישום.

העבירות שמיוחסות למאנאפורט נובעות מפעילותו כיועץ פוליטי למפלגה פרו-רוסית באוקראינה וקשרים עם אוליגרכים ופוליטיקאים במזרח אירופה שהזרימו אליו מיליוני דולרים. על פי דיווחים במדיה, בדקו החוקרים את חשבונות הבנק האישיים של מאנאפורט, האם הוא דיווח על חשבונותיו בבנקים זרים, לרבות חשבונות שפתח בבנקים בקפריסין, האם הוא דיווח לשלטונות המס על כל הכנסותיו ממקורות זרים והאם הוא נרשם כחוק כסוכן זר.

ההאשמות הנוכחיות נגד מאנאפורט אינן מצביעות לכאורה על קשר ישיר לטראמפ, אם כי טרם ברור האם החשוד ניצל את הקשרים שטווה בעבר במזרח אירופה כדי לסייע למסע הבחירות של טראמפ. בכל זאת, מעצרו היום הוא הסלמה משמעותית בחקירת החשדות לגבי שת"פ אפשרי בין הקמפיין של טראמפ לבין רוסיה, חקירה שמטילה צל כבד על הממשל הנוכחי.

מדובר בחקירה מסועפת שמתפשטת לכיוונים רבים. על פי התקשורת האמריקאית, מוקד חשוב אחר הוא פעילותו של מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, שפוטר אחרי פחות מחודש בתפקיד, לאחר שלא דיווח לממונים עליו על מגעים עם גורמים רוסיים וטורקיים. כמו כן נוברים החקרים בפגישות בין ג'ארד קושנר לבין שגריר רוסיה בוושינגטון, סרגיי קיסלאייק ובנקאי רוסי בעל קשרים עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין; פגישות בין דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא טראמפ, וקושנר עם עורכת-דין רוסיה שמתוארת בתקשורת כבעלת קשרים עם הקרמלין; וחשד שטראמפ ניסה לשבש הליכי משפט בהחלטתו לפטר את ראש FBI לשעבר, ג'יימס קומי.

למעשה, הסיקור התקשורתי של החקירה רבת הראשים הזו מנתב לשוליים פעילויות אחרת של הממשל. הבית הלבן קבל, שלא מדווחים מספיק על הנתונים הכלכליים החיוביים של ארה"ב, לרבות עליית התמ"ג ב-3%.

במאמץ לשנות את סדר היום הציבורי, יצא טראמפ במסע ציוצים שבו הוא טוען שהתקשורת צריכה להתמקד לא בו ובחשדות נגדו בגין קשריו עם רוסיה - חשדות שהוא מגדירם כ"פייק ניוז" - אלא בהילארי קלינטון. הוא צייץ, שהרפובליקאים בקונגרס החלו להשיב מלחמה שערה - כנראה רמז לחקירות חדשות בבית-הנבחרים לגבי פרשת האי-מיילים של קלינטון ועסקת אוראניום עם רוסיה בתקופת נשיאותו של ברק אובמה. באחת מציוציו הוא פנה למחוקקים במה שמצטייר כקריאה נואשת, באותיות גדולות: "תעשו משהו!"

בשבוע שעבר טען טראמפ כי קלינטון היא ששיתפה פעולה עם הרוסים בקמפיין נגדו. הוא כיוון לידיעה שלפיה המפלגה הדמוקרטית הייתה אחד מהגורמים שמימנו איסוף מידע שלילי על טראמפ ברוסיה ע"י מרגל בריטי לשעבר. טראמפ לא גילה שאת מבצע האיסוף יזם אתר אינטרנט ימני, "וושינגטון פרי ביקון", שמקבל תרומות כספיות ממיליארדר רפובליקאי, אויב של טראמפ. רק אחרי שהאתר הימני הפסיק את תמיכתו באיסוף המידע נגד טראמפ, קפצה המפלגה הדמוקרטית על העגלה הזו. פרי פעולתו של המרגל לשעבר הוא ה"תיק" (DOSSIER) המפורסם שבו דווח, בין השאר, על מסיבה פרועה של טראמפ עם פרוצות במוסקבה.