הצוללות: עו"ד שמרון והמקורב הנוסף לנתניהו זומנו שוב לחקירה

על עורך הדין הבכיר הנוסף, שהיה שליחו של נתניהו, נאסר לצאת מהארץ בתקופה הקרובה ■ חקירתו התמקדה בשאלה אם ניצל לכאורה את מעמדו הבינ"ל כדי לקדם את עסקת הצוללות עם גורמים פוליטיים בגרמניה ■ לפי הערכות, צפוי עימות בקרוב בין שמרון לעד המדינה מיקי גנור

עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום
עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום

שני מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו נחקרו היום (ב') פעם נוספת במסגרת חקירת פרשת הצוללות. עו"ד דוד שמרון ועורך הדין הבכיר הנוסף שהיה שליחו של נתניהו (להלן "השליח"), שנחקרו אתמול באזהרה בתיק הצוללות, זומנו היום לחקירה נוספת שנמשכה שעות. על השליח, החשוד בהפרת אמונים, נאסר לצאת מהארץ בתקופה הקרובה. לפי הערכות, שמרון יעומת עם גנור בקרוב וייתכן גם עימות בין שמרון, השליח וגנור.

שמרון והשליח נחקרו אמש במשך 15 שעות. חקירת השליח התמקדה בפעילות הבינלאומית שלו. על-פי המידע שהעביר עד המדינה מיקי גנור, השליח, שנמצא בקשרים עסקיים עם שמרון, ניצל לכאורה את מעמדו הבינלאומי כדי לקדם את עסקת הצוללות עם גורמים פוליטיים בגרמניה. לפי החשד, הוא סייע בכך לשמרון שייצג את גנור.

שני עורכי הדין הוותיקים, המוכרים והמקושרים, ששימשו בשנים האחרונות כזרועו הארוכה של ראש הממשלה במשימות שונות, נלקחו מבתיהם על-ידי חוקרי היאל"כ (היחידה הארצית ללוחמה בפשיעה כלכלית) בשעה 6:30 בבוקר ונחקרו במשך שעות ארוכות במשרדי היחידה. שמרון חשוד בפרשה מאז יומה הראשון, ואילו השליח נחקר אתמול (א') לראשונה באזהרה, וזו גם הסיבה ששמו לא הותר לפרסום נכון לשעה זו.

מקורבי ראש הממשלה שנחקרו בפרשת הצוללות
 מקורבי ראש הממשלה שנחקרו בפרשת הצוללות

במסגרת החקירה נבדקים ההליכים לרכישת שלוש צוללות וארבע ספינות מטיסנקרופ, שגנור היה נציגה בישראל. גנור יוצג בידי שמרון, בן-דודו, מקורבו וגם עורך דינו של נתניהו. לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, בתוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגנור, למפקד חיל הים לשעבר אליעזר מרום צ'ייני, לסגן ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר-יוסף, ולגורמים נוספים.

ההחלטה לחקור פעם נוספת את שמרון ולראשונה את השליח התקבלה בעקבות מידע שהתקבל בשבועות האחרונים מגנור. לפי גרסת גנור, שמרון, החשוד בקבלת דבר במרמה, לא היה רק היועץ המשפטי שלו, שסייע לו לתפור את העסקה על היבטיה המשפטיים, אלא היה שותף עסקי שלו שקיבל נתח מרווחי גנור בעסקה. עוד לפי גרסת גנור, ששמרון מכחיש נמרצות, שמרון אמור היה לגזור קופון של 10 מיליון דולר (35 מיליון שקל) מהצלחת העסקה. אם עדות גנור נכונה ושמרון נהנה מהרווחים בעסקה, החשד הוא שגם המקורב הנוסף, שותפו העסקי של שמרון, נהנה מהם והיה מודע למעשי שמרון.

בתוך כך, התברר שאחרי שבועות ארוכים הצליחה המשטרה לתאם עם נתניהו מועד לחקירתו בתיק 1000 (פרשת המתנות מארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר) ובתיק 2000, העוסק בפגישות של נתניהו עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס. לפי התכנון, נתניהו ייחקר בתיקים אלה עם שובו מבריטניה.