משרד הכלכלה: שיפור בהיצע האשראי לעסקים קטנים ובינוניים

ב-2015 היוו ההלוואות שניתנו לעסקים קטנים ובינוניים 51% מכלל האשראי הבנקאי-עסקי שניתן במשק, לעומת 39.5% בשנת 2010 ■ הנתון ל-2016 עומד על 62% • מה הריבית הממוצעת על הלוואות?

רן קויתי / צילום: ליאור מזרחי
רן קויתי / צילום: ליאור מזרחי

בין השנים 2010-2015 חלה עלייה עקבית בהיקף האשראי הבנקאי שניתן לעסקים קטנים ובינוניים, כך עולה מדוח מיוחד שפרסמה היום (ב') הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה והתעשייה.

מהדוח, שעוסק בנושאי מימון ואשראי במגזר העסקים הקטנים והבינוניים, עולה כי ב-2015 היוו ההלוואות שניתנו לעסקים קטנים ובינוניים 51% מכלל האשראי הבנקאי-עסקי שניתן במשק, לעומת 39.5% בשנת 2010.

עוד עולה מהדוח כי באותן השנים חלה עלייה של 22% בהיקף האשראי שניתן לעסקים המוגדרים בינוניים ועלייה של כ-45% בהיקף האשראי שניתן לעסקים המוגדרים קטנים.

לפי נתוני בנק ישראל שמובאים בדוח, ב-2016 הופנו לא פחות מ-62% מהאשראי הבנקאי לעסקים קטנים ובינוניים. עם זאת, יש לציין כי בנק ישראל מגדיר באופן שונה ממשרד הכלכלה מהו עסק קטן ומהו עסק בינוני. על פי נתונים אלה, מאז 2011 מתקיימת מגמה של ירידה בהיקף האשראי שמעמידה המערכת הבנקאית לעסקים גדולים.

אשראי בנקאי בחלוקה לגודל עסקים במיליארדי ש'
 אשראי בנקאי בחלוקה לגודל עסקים במיליארדי ש'

ב-2015 הסתכם האשראי הבנקאי לעסקים קטנים ב-92.8 מיליארד שקל, עסקים בינוניים קיבלו אשראי בנקאי בהיקף של 133.8 מיליארד שקל ואילו עסקים גדולים קיבלו אשראי בהיקף של 218.3 מיליארד שקל, זאת לעומת אשראי בהיקף של 273.9 מיליארד שקל שהועמד להם בתחילת העשור. סך האשראי במשק הוא כ-850 מיליארד שקל ומחצית ממנו ניתן באמצעות המערכת הבנקאית.

במשרד הכלכלה אמרו היום כי למרות העלייה שחלה בשנים האחרונות בסך האשראי שהבנקים נותנים לעסקים קטנים ובינוניים, חלקו של מגזר זה בשוק האשראי עדיין נמוך ביחס לחלקו בתוצר, לעומת מגזר העסקים הגדולים. כך, מנתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים עולה כי חלקו של מגזר זה בשוק האשראי הוא 54% למרות שהוא אחראי לשני שלישים מסך התעסוקה במגזר העסקי. ניתוח של חלוקת האשראי במשק העלה עוד כי מגזר זה עדיין מקבל רק רבע מסך האשראי החוץ בנקאי, שניתן בעיקר בידי מוסדיים.

הדוח מעלה כי הריבית הממוצעת שמשלמים עסקים קטנים ובינוניים על האשראי שהם מקבלים מהבנקים היתה 3.9% בשנת 2015 וזאת בזמן שהריבית הממוצעת במדינות ה-OECD לאשראי למגזר זה עמדה על כ-4.1%. עם זאת, בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים העירו כי למרות שאחוז החובות האבודים של העוסקים במגזר זה בישראל הוא הנמוך ביותר בקרב מדינות ה-OECD, ועומד על 0.4% בלבד - עדיין קיים יחס גבוה בין הריבית לשיעור החוב האבוד.

מנהל הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי, אמר בהתייחס לממצאי הדוח כי הסוכנות שבראשותו מקדמת מקורות אשראי נוספים, חוץ בנקאיים, לטובת מגזר זה והקימה שתי קרנות הון צמיחה של כ-950 מיליון שקל. הקרנות מופעלות בידי קוגיטו ופנינסולה לאחר שזכו במכרזים שפרסמה המדינה במהלך השנה שעברה. במסגרת קרנות אלה מוצעות למגזר העסקים הקטנים והבינוניים הלוואות כשהמדינה שותפה ל-25% מהן.

"אנחנו מזהים מגמה רב שנתית של גידול באשראי ושיפור בריבית למגזר העסקים הקטנים והבינוניים אך יש מקום להרחבה נוספת ומשמעותית של סך האשראי הניתן למגזר זה באמצעות כלים חוץ בנקאיים", אמר קויתי. הוא אמר את הדברים בין השאר על רקע אחד מממצאי הדוח שלפיו 33% מהעסקים הקטנים והבינוניים מדווחים כי סך האשראי שהועמד לרשותם לא הספיק להם לממש את תכניות הצמיחה שגיבשו.

נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים, רועי כהן, אמר בהתייחס לדוח כי "בחמש השנים האחרונות אכן ניתן לראות מגמת שיפור באשראי שהבנקים נותנים לעסקים הקטנים והבינוניים אך אסור לטעות, שכן אנחנו רחוקים מהמצב האידיאלי: העסקים הקטנים מהווים יותר מ 99% מכלל העסקים בישראל ואין מה להשוות בין חלקם וחשיבותם בכלכלה הישראלית כמנוע צמיחה מרכזי של המשק לבין היקף האשראי שמופנה אליהם. אל לנו לשכוח שהריבית שהעסקים הקטנים משלמים על אשראי גבוהה פי 4 מזו של עסק גדול. יש לברך על השיפור - אך הדרך שלפנינו עוד ארוכה".