תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

נפטרים מהיובש: איך להכין נכון את העור לחורף?

עור הפנים מגיב אחרת בכל עונה ובחורף עלינו להתמודד עם ירידה משמעותית בלחות ותחושת יובש מטרידה ■ כיצד ניתן להימנע מכך ולטפל בעור באופן מיטבי

עור יבש. תוצר של רמת לחות נמוכה באוויר / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב' >
		<div class=עור יבש. תוצר של רמת לחות נמוכה באוויר / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף BIOFOR

החורף מתקרב בצעדי ענק, הטמפרטורות יורדות, הרוח נושבת והעור מגיב בהתאם. למעשה, כל עונה משפיעה באופן שונה על התנהגות העור וכתוצאה מכך - גם על מראהו. אם בקיץ אנו חשופים יותר לבעיות של פיגמנטציה, פגיעה במרקם העור עקב נזקי השמש והזדקנות העור, בחורף עלינו להתמודד עם ירידה משמעותית בלחות ותחושת יובש מטרידה.

הבשורות הטובות הן, אומרת רונית שגב, ביולוגית וחוקרת עור ומייסדת חברת הקוסמטיקה Biofor, שבחורף ישנה הזדמנות לבצע טיפולים אינטנסיביים, שישפרו את המראה וההתנהגות של העור, כאלו שלא ניתן לבצע במהלך העונה החמה. לשקם את נזקי הקיץ, לטפל בכתמים, להצעיר ולחדש את העור ולהשיג מראה בריא יותר ויפה יותר.

השפעת החורף על העור

עיקר השפעת האקלים בחורף על העור היא ביובש. רמת הלחות באוויר נמוכה, והעור נראה לעיתים קשקשי ומחוספס. לדברי שגב, ככל שרמת הלחות באוויר נמוכה יותר כך המים נוטים להתאדות מהר יותר מהעור ולהיפך: "בקיץ רמת הלחות גבוהה, תהליך האידוי מינימלי ולכן העור לח ואילו בחורף האידוי מוגבר והעור נעשה מיובש. (להבדיל מעור יבש - עור שמפריש רק מעט חלב). בעור המיובש יש רמה נמוכה של לחות. עור יכול להיות שמן ומיובש, ויכול להיות יבש ומיובש. ככלל, העור המיובש נראה פחות אסתטי, הוא בעל מראה עמום, מרקם פחות חלק ומגע פחות נעים".

כיצד מטפלים בעור המיובש?

קרם הלחות, ששימש אותנו בקיץ, עלול לא להתאים לעונה החדשה ויש לבצע התאמת לחות נכונה לעור. רצוי לעשות זאת ע"י גורם מקצועי כגון קוסמטיקאית. שגב מסבירה: "קוסמטיקאית מחזיקה במגוון קרמי לחות ובעלת ידע וניסיון הקריטיים לבחירת התכשיר. היא מכירה היטב את ההבדל בין המוצרים, ברמת המרכיבים כמו גם את תגובותיהם של לקוחותיה לקרמים הללו, בשל הקשר הקבוע שלה איתן והמעקב אחר התוצאות. הניסיון הרב הזה מאפשר לקוסמטיקאית מקצועית לבצע התאמה יותר מדויקת מאשר ברכישה עצמאית בחנויות. יתרה מכך, ישנם תכשירים טיפוליים הזמינים במכוני קוסמטיקה בלבד והמטפלים לעומק בעור המיובש. למשל, ריכוזים מסוימים של חומצה לקטית, שהינה מרכיב פעיל בקרמים מחדשי עור, יכולים לעזור לשקם את העור המיובש. לשנות את 'התנהגותו' ולהפוך אותו לרווי ובריא יותר".

שטיפת הפנים אף היא משחקת תפקיד חשוב בטיפול בעור מיובש. שגב מציינת שהתדירות האידיאלית לשטיפת הפנים היא פעמיים ביום בלבד. "עודף שטיפות עלול לגרום ליובש. מתוך הפעמיים הללו, בעלי עור יבש יכולים לבחור להשתמש פעם אחת בסבון - בשטיפת הפנים בערב. זאת מכיוון שהפנים צברו במהלך היום חשיפה לזיהום אוויר, אבק, הפרשת חלב וזיעה, ואילו בבוקר, הפנים יחסית נקיות לאחר שנשטפו בערב הקודם. שטיפה בבוקר עם מים בלבד עשויה להספיק, אלא אם כן העור שומני ומפריש חלב ברמה גבוהה, ואז הפנים בבוקר שומניות וזקוקות לשטיפה יסודית יותר".

רונית שגב, מייסדת חב' ביופור קוסמטיקה פרא רפואית / צילום: באדיבות מנכלית ביופור קוסמטיקה
 רונית שגב, מייסדת חב' ביופור קוסמטיקה פרא רפואית / צילום: באדיבות מנכלית ביופור קוסמטיקה

- איך ניתן לעצור יובש עור?

"יש להימנע ממקלחות ארוכות במים חמים. לקצר את זמן המקלחת, להתנגב היטב ובמידת הצורך - למרוח קרם גוף. גם חשיפה ממושכת למזגנים יכולה להביא ליובש עור. בחללים סגורים שממוזגים שעות ארוכות, כדאי להשתמש במכשיר אדים או בסיר עם מים ומגבת לחה כדי להחזיר לחות לאוויר. מומלץ לאמץ קרם לחות המתאים למצבו הנוכחי של העור ולמרוח אותו פעמיים ביום, בבוקר ובערב ואף מעבר לכך. העור אמור לחוש רווי ו'נעים' כמו נעל טובה, שאנו לא מרגישים אותה. כשלא 'מרגישים' את העור(בגלל יובש, מתיחה, גירוי...), אז סימן שהוא מתפקד טוב".

עור לח תורם לבריאות

בעונת החורף ישנם ימים של אובך בהם רמת זיהום האוויר עולה ומשפיעה על עור הפנים. שגב ממליצה להקפיד בימים אלה על ניקוי יסודי של הפנים מיד כאשר נכנסים הביתה. "כמו כן, חשוב להמעיט בשימוש בתכשירים המכילים אלכוהול. במידה וחייבים (למשל, בטיפול באקנה - ק.ד.), יש למרוח קרם לחות כ-5 דקות לאחר השימוש בתכשיר הטיפולי ולהשתמש באל-סבון עדין ולא בסבונים מוצקים. האחרונים, נוטים לייבש יותר את העור".

שגב מסבירה כי לעור רווי בלחות יש גם השלכה בריאותית: הוא מתפקד כמחסום יעיל בפני נזקי הסביבה. לכן, בחירת קרם הלחות חשובה. מלבד ההמלצה להיעזר בקוסמטיקאית, אומרת שגב כי ניתן לנסות דוגמיות ולהחליט על הקרם הנכון. "כל עור הוא ייחודי ולא ניתן לדעת בוודאות של 100% איזה קרם יתאים, גם אם מכירים ומבינים את רשימת המרכיבים. השיטה היא ניסוי וטעייה. כשמנסים דוגמית, חשוב לשפוט לא רק לפי התחושה בדקות הראשונות, יש להתרשם מהקרם גם מספר שעות לאחר המריחה. חלק מהתכשירים יהיו נעימים מאד בדקות הראשונות, אך האפקט שלהם ייעלם בתוך מספר שעות והעור יהפוך מתוח לאחר מכן. זה חשוב בפרט כשמדובר על נשים שמתאפרות לאחר מריחת הקרם. זאת על מנת שהעור לא יתייבש כעבור שעתיים-שלוש והאיפור ייראה רע כתוצאה מכך".

בנוגע לגברים, מציינת שגב שעורם איננו נפגע פחות מעורן של הנשים ולכן, מומלץ להשתמש בקרם לחות במידת הצורך, גם אם בעונת הקיץ הם לא עשו כן. "כדאי להמיר את האפטר שייב המבוסס על אלכוהול ובושם בתחליב לחותי, המכיל מרכיבי חיטוי. אלוורה היא מרכיב מתאים לכך".

בנוסף לכל אלה, ממליצה שגב לאמץ תכשיר ביתי על בסיס פילינג-קריסטלים. "ישנו גם פילינג גרגרים, אם כי הוא פחות יעיל. שניהם מבוססים על אותו עיקרון: קילוף מכאני. הגרגרים או הקריסטלים משמשים לשיוף והחלקת העור והסרת תאי-עור מתים. תוך כדי כך, העור 'מרוויח' גם עיסוי נמרץ, כיוון שהתכשיר מיועד לשימוש באמצעות עיסוי (ולאחר מכן שטיפה - ק.ד). אולם עיקר התרומה שלו היא בהסרת התאים וחשיפת עור חלק ואחיד יותר".

לדברי שגב, "שימוש בלחות המתאימה תעודד גם תפקוד עור בריא יותר. לכך מומלץ להוסיף תכשיר מחדש, שיעצים את הפעולה ו"ייקח את העור" כמה שנים אחורנית מבחינת מראהו. החורף הוא עונה אידיאלית לשימוש בתכשירי עור מחדשים, המבוססים על חומצות ורטינול. תכשירים מרוכזים מן הסוג הזה מצויים במכוני הקוסמטיקה. הם צריכים להיות מותאמים במדויק לעור: לגוון, לסוג, לרגישות, לסדר היום, למצב הכללי של הגוף, לנטילת תרופות ועוד. גם הנחיות השימוש בו תיקבענה בהתאם לכל הגורמים הללו".

בשורה התחתונה, חילופי העונות הן הזמן בו הגוף ככלל מגיב במגוון צורות, והעור אינו יוצא מן הכלל. לכן, רגע לפני החורף חשוב להתאים את שגרת הטיפוח ולטפל בעור על פי ההתנהגות שלו כתוצאה משינוי האקלים.

רונית שגב, ביולוגית (BSC ,MA) וחוקרת העור, היא מנכ"לית ביופור וממובילות הקוסמטיקה הפרא- רפואית בארץ.

לכניסה לאתר הקליקו כאן