כבל על רפורמת החשמל: "המשיח יגיע לפני שנראה אותה"

דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת על רפורמת החשמל ■ ועדת הכלכלה אישרה את הארכת רישיון חברת החשמל בעוד שנה, ולא ב-9 חודשים כפי שביקשה הממשלה

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

"כל יום שעובר ללא רפורמה במשק החשמל זה הפסד לציבור - מבזים את הכנסת והופכים אותה ללעג ולקלס", כך אמר היום יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל בישיבה מיוחדת שיזם בעניין הרפורמה. כבל הזהיר: "אם תהייה ועדת החקירה הממלכתית הבאה היא תעסוק בעניין הזה וכולם ידרשו לתת הסברים".

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום לישיבה מיוחדת שעסקה ברפורמה במשק החשמל. היו"ר כבל ביקש דיווח על התקדמות המגעים לרפורמה במשק החשמל ואמר: "התכנסנו לדון בעניין שכולם מחכים לו, אבל כנראה שמשיח צדקנו יגיע לפני שנזכה לראות את אותה רפורמה הידועה בכינוי 'הרפורמה'". כמו כן דרש היו"ר כבל תשובות באשר לבקשת הממשלה לדחות פעם נוספת את מועד פקיעת תוקף רישיונות חברת החשמל.

נזכיר כי הניסיון הראשון לגיבוש הרפורמה במשק החשמל נעשה לראשונה עוד ב-1996, לפני יותר מ-20 שנה. הניסיון האחרון להגיע להסכמות בנושא הרפורמה בין הצדדים, ניסיון שגם הוא לא צלח, הוא "רפורמת יוגב" ב-2014. בניסיון הנוכחי שחודש לאחרונה במלוא עוצמה, הצדדים קיימו מספר דיונים אינטנסיביים וממושכים. על פי המקורות המקורבים לדיונים עדיין נותרו לא מעט מחלוקות, בעיקר לגבי מקטע הייצור - כמה תחנות כוח של חח"י יופרטו, ולגבי התנאים של העובדים, אלה שיפרשו ואלה שיישארו.

נזכיר כי הרישיון של חברת החשמל אמור היה לפוג בעוד שבוע, ואם הרפורמה הייתה יוצאת לדרך, לא היה צורך לחדשו. הממשלה ביקשה להאריך את הרישיון של החברה בעוד 9 חודשים לצורך גיבוש הרפורמה. בתום הדיון הוארך הרישיון של חח"י בשנה, עד 15 בנובמבר 2018. עם זאת, נמחק הסעיף המאפשר לשרי האוצר והאנרגיה להגיש לאישור הוועדה צו המבקש הארכה של שנה נוספת.

סגן הממונה על אגף התקציבים שצפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, אמר כי הממשלה נכנסה להליך גיבוש מדיניות והתהליך נמשך כבר תקופה ארוכה וידע עליות ומורדות, אך הוא מתקדם יפה ו"אנחנו מקווים לסיים אותו תוך שבועות ספורים". היו"ר כבל דרש לדעת כמה תעלה הרפורמה לציבור וביקש מאדירי שלא "לכדרר את חברי הכנסת", כלשונו. אדירי השיב כי להערכתו המדינה לא תצטרך לשלם כסף עבור הרפורמה.

יו"ר רשות החשמל, אסף אילת, אמר כי המשק לא יכול להמשיך להתקיים כמו שהוא וכי חייבת להיות רפורמה. היו"ר כבל התעקש וביקש לדעת איזה נזק נגרם למשק עקב זה שאין רפורמה, ואילת השיב כי מערכת ההולכה והחלוקה היא בתת השקעה ויצרנים פרטיים ויצרני חשמל מאנרגיה ירוקה לא יכולים להתחבר אליה.

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, אמר כי ישנה התקדמות במגעים, שיכולה להוביל להסכמות רחבות. הוא הוסיף: "חברת החשמל לא מתנגדת לתחרות היא בעד התחרות. אני רק לא רוצה שהתחרות תהייה לכאורה, ורק תעביר ייצור לגורמים פרטיים בלי להביא תועלות אחרות למשק".