גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בישראל חסרה הסתכלות לטווח ארוך; אין מצב של Win-Win"

3 אדריכלים ישראלים שעובדים בחו"ל מספרים איך התגלגלו לניו-יורק, ללונדון ולאמסטרדם - ומה ההבדלים הבולטים בין סביבת העבודה בחו"ל לבין המציאות בארץ?

 Heydar Aliyev Center, באקו, אזרבייג'ן. צילום: Hufton Crow
Heydar Aliyev Center, באקו, אזרבייג'ן. צילום: Hufton Crow

לאדריכלים בישראל לא חסרה בימים האלה עבודה, אבל יותר ויותר בוגרי לימודי אדריכלות בוחרים לנסות את מזלם במקומות אחרים. בחרנו כאן לראיין כמה ש"עשו את זה". ערן מבאר-שבע עבר לניו-יורק, איציק מקריית מוצקין חי בלונדון ואורי מרמת השרון לאמסטרדם. הקפיצות האלה נשמעות לנו מבהילות, אבל, מסתבר שאף אחד מהם לא אמר שהוא מתגעגע ורוצה לחזור. הראיונות איתם מציבים לנו מראה, שבה משתקפת תרבות הבנייה שלנו, אבל, גם, פותחים את הראש לתפיסות אחרות של תכנון ועבודה וקיום.

ערן חן, ODA, ניו-יורק: "בארה"ב לאדריכל יש מקום מאוד מרכזי"

ערן עומד בראש משרד האדריכלים ODA שבסיסו בניו-יורק, יש בו 90 עובדים, והוא פועל בכמה מדינות. המשרד מתכנן פרויקטים גדולים, בעיקר למגורים.

גדלת בב"ש, אתה בוגר המחלקה לאדריכלות ב"בצלאל". איך הגעת לניו-יורק?

"תמיד חלמתי להגיע לניו-יורק. הייתה לי אפשרות, כי היה לי גרין קארד, ורציתי לנסות את מזלי. זה לא היה פשוט בכלל. הגעתי בסוף 1999, עם רזומה ישראלי רעוע, בלי שום הכנה מוקדמת, בלי תדרוך. נחתתי כמו בסיפורים והתחלתי לחפש מודעות לאדריכלות בניו-יורק טיימס. התקבלתי ב-Perkins Eastman כאדריכל זוטר תמורת 35,000 דולר בשנה, שזה גרושים, וככה התחלתי.

"ב-2007, אחרי שבע שנים ב-Perkins Eastman שבהן הפכתי לשותף, החלטתי לפתוח משרד שלי. זה קצת כמו סיפור הוליוודי, כי פחדתי מאוד לצאת מהמשרד שהיה עבורי כמו כלוב זהב. הייתי נשוי עם שני ילדים, בדירה קטנה, וסיכמתי עם אשתי שלא אעזוב, אבל אז קראתי ב'ניו-יורק טיימס' איזו כתבה על האדריכל הלונדוני דיוויד אדאג'ייה (David Adjaye), והחלטתי לעזוב".

ההכשרה בארץ מאפשרת להשתלב בשוק העבודה בניו-יורק?

"אין ספק שההתנהלות הישראלית שונה בתכלית מההתנהלות האמריקאית. צורת המחשבה, שגורמת לצורת ההתבטאות, שונה בהקצנה. בתרבות הישראלית אין מצב של win-win. זה או שאתה מנצח או שאני מנצח. בכל שיחה או עבודה קבוצתית התחושה היא שמישהו צריך לנצח. בארה"ב, התחושה היא שכולם יוצאים מנצחים. התרבות האמריקאית פחות אגרסיבית וצריך לגרום לאנשים לתמוך ברעיון ולא להוכיח שאתה הכי חכם בחדר".

איך אתה מוצא את האדריכלות הישראלית? זה עולמ-ות אחרים?

"אני לא חושב שהסטנדרט בארץ ירוד, בשום צורה שהיא. אני חושב שההבדל קשור לתהליך התכנון והבנייה שהוא מאד שונה בארץ ובארה"ב, ובמיוחד בניו-יורק. מקום האדריכל בניו-יורק הוא מאד מרכזי. האדריכל מנהל את כל תהליך התכנון בצורה חד משמעית. היזם משתתף מהצד, אבל הוא לא מנהל את התהליך. תוכניות העבודה הן מאוד מפורטות, ברמת הבורג, וכל סטייה דורשת אישור בכתב של האדריכל.

"יש גם עניין של נפח עבודה: שמתי לב שאצלנו במשרד (90 עובדים) אנחנו עובדים בכל רגע נתון על 15 פרויקטים. משרד כמו שלי בארץ עובד על 100 פרויקטים, אם לא יותר. שכר הטירחה בארץ מאד נמוך, הפרויקטים נמרחים כי לוקח הרבה מאד זמן עד שפרוייקטים מתממשים. נוצר מצב שאדריכלים שמובילים משרד משמעותי עסוקים בעשרות פרויקטים. קשה לי להבין איך אפשר בלחץ הכמותי הזה לחשוב באופן ביקורתי ולפרוץ גבולות. אין ספק שמעמד האדריכל משפיע על האיכות האדריכלית".

מה החזון שלך?

"סביבת החיים ברוב הערים בעולם מוכתבת ע"י המגזר הפרטי. זה לא עוד פרויקטים ממשלתיים או לאומיים, אלא יזמות פרטית, כולל מבני ציבור. יש איזה משבר די מהותי שקשור למהירות שבה ערים מצטופפות והצורך בבנייה. ראשי הערים נותנים ליזמים להיכנס במהירות ולעשות בנייה גבוהה. אני ראיתי שבונים קופסאות זכוכית חסרות השראה שמפרידות בין התא הפרטי לתא החברתי, שזה הרחובות. הפער בין מה ששלך למה של כולם גרם למחסור של שטחי ציבור, של אנושיות, של קשר לטבע. אני גדלתי בשיכון ד' בב"ש והחיים שלנו התנהלו בחצר שבין הבתים. אנחנו מנסים לשכנע יזמים לבנות בניינים שיש להם מורכבות פלסטית גדולה שמאפשרת שטחים ציבוריים ואיכותיים. אנחנו מאמינים שמדובר באטרקציה שתגרום לאנשים לשלם יותר".

ערן חן צילום: Paul Godwin

 

יוניון סקוור 15, מנהטן. צילום: Erieta Attali

יצחק בלפור סימון, Zaha Hadid Architects, לונדון: "להצטרף למשרד כזה זה 'ואוו'"

סימון סיים את הלימודים בבצלאל, עבר לעבוד בסין ואח"כ בהונג קונג. הוא סיים תואר שני ב-AA בלונדון, ומאז עובד כאדריכל במשרד זאהה חדיד, שעובדים בו כ-350 אדריכלים והוא אחד מהמותגים היותר בולטים בתחום ממשרדי האדריכלים כוכבים - הסטארכיטקטים.

"כשסיימתי את בצלאל שלחתי תיק עבודות ל-15 המשרדים הנחשקים ביותר בעולם. קיבלתי הזמנה ממשרד בבייג'ין בשם MAD שהיום הוא אחד מהגדולים. בחרתי לעבוד שם כי בשונה ממשרדים אירופאים אחרים שמעסיקים מתמחים, הם הציעו שכר. הם ביקשו שאגיע תוך שבוע. זה היה לפני האולימפיאדה וזו הייתה תקופה מרתקת בסין, תחושה של עולם חדש.

"אחרי כמה חודשים קיבלתי הצעה מנורמן פוסטר (גשר המילניום בלונדון, כיפת הזכוכית של הרייכסטאג בברלין), שעשה שם את שדה התעופה. זאת הייתה תקופה שדי הכתיבה את ההתנהלות שלי. זה היה משרד לוויין, של עשרה אנשים, שעזר לי לעבוד עם הבכירים. בייג'ין זה עולם שחייב אותי להתמודד עם עצמי. הלבד כל כך אינטנסיבי. התאגדנו שם חבורה של אדריכלים זרים שעבדו במשרדים אירופאים ואמריקאים ואלה חברויות שחתומות בדם. אחרי שנתיים בבייג'ין רציתי לצאת ולכן עברתי להונג קונג, שם עבדתי במשרד סקוטי שנקרא RMJM.

"ב-2003 עברתי ללונדון כי התקבלתי ללימודי מאסטר באדריכלות ב-AA. זה מאסטר מחקרי, העבודה בקבוצה, וזה דרש ממני הרבה. AA זה מקום שבו המחקר הכי מתקדם. החשיפה שלי לתכנון דיגיטלי מתקדם עיצבה אותי ומשפיעה על העבודה שלי היום. ב-AA למדתי עם פטריק שומאכר, ממשרדה של זאהה חדיד, והוא זה שהביא אותי למשרד". 

מה המשמעות של לעבוד במשרד בינלאומי בסדר גודל של זאהה חדיד?

"להצטרף למשרד כזה זה 'וואוו' בגלל הקירבה לזאהה, ההתמנגלות עם האנשים. יש הילה שמרוממת ונותנת ביטחון, יש מוטיבציה ענקית ולא צריך לבקש מאנשים להישאר שעות נוספות וסופי שבוע. יש הרבה תחרות ולמידה הדדית. יש הרבה בכירים במשרד שהם סינגלס שדוחפים את הקריירה. זה מה שהם עושים. אלה אנשים שלא מתפשרים בשום רמה. הציפייה והדרישה של הממונים היא תמיד ליותר טוב. אין פידבקים חיוביים. יש התעכבות על הקונספט ועל העיצוב. כל הזמן יש ביקורת איך לשפר. עד שזה לא נבנה מחפשים שיפור, נאמנות לכוונת העיצוב".

למה מתחברת האדריכלות שלכם?

"האנשים שעובדים במשרד באים מכל העולם, ככה שהעושר התרבותי שנמצא אצלנו מחייב תוצאה שהיא לא בריטית, לא עיראקית, ולא סינית. מצד שני, אנחנו לא מנחיתים בניין במרכז טייוואן. אנחנו מגייסים צוות שיודע לתקשר עם התרבות הזאת. אנחנו עובדים עם יועצים ועם בנאים מקומיים. הרעיון העיצובי מגיע מתחרות, או בקשה של קליינט, אבל משלבים ראשונים אנחנו עובדים עם מקומיים. אנחנו מביאים שפה אוונגרדית, אולי יותר מתוחכמת, משתמשים בכלים חדשים, אבל עובדים עם המקומי".

איך האדריכלות הישראלית נראית מרחוק?

"האמת היא שקצת מצער. אני אוהב את הדברים שנעשו לפני עשרות שנים. חבל לי לראות שהתוצרים של התרבות הישראלית מאכזבים. יזמים וקבלנים מובילים יוזמות שלא ראויות למדינה הקטנה. למדינת ישראל יש איכויות ויכולות ויצירתיות, אך היא לא מקבלת ביטוי באדריכלות כי תכנון היא דורש מחשבה לטווח ארוך, ניהול של תהליכים יותר ממושכים".

 איציק בלפור סימון   צילום: תמונה פרטית

 Heydar Aliyev Center, באקו, אזרבייג'ן. צילום: Hufton Crow

אורי גלעד, Winhov, אמסטרדם: "מקפידים לשמור על האינטגריטי של העיר"

אורי גלעד סיים את לימודיו במכון הטכנולוגי בחולון ונסע ללימודי תואר שני באדריכלות בהולנד. כיום הוא שותף יד עם Jan Peter Wingender במשרד האדריכלים Winhov באמסטרדם ומורה באקדמיה של אמסטרדם (Amsterdam Academy of Architecture ).

"כשסיימתי בשנת 2002 לימודי עיצוב פנים בחולון, האדריכלות ההולנדית (SuperDutch) הייתה באופנה. התלבטתי אז בין דלפט לבין אמסטרדם ובחרתי באפשרות השנייה כי מי שמנחה שם זה אדריכלים שעוסקים בפרקטיקה ולא תאורטיקנים, אקדמאים. וחוץ מזה שבאקדמיה היה אפשר גם לעבוד.

"המנחה האישי שלי היה האדריכל הנודע הרמן הרצברגר (שתכנן בין היתר את בניין המנהלה המפורסם של חברת Centraal Beheer ואת Diagoon Woning). סיימתי את הלימודים ב-2007 ועבדתי במשך שנתיים במשרדו של הרצברגר. רציתי אמנם להיות עצמאי, אבל מי שהיה מורה שלי וראש החוג לאדריכלות באקדמיה של אמסטרדם, יאן פיטר וינגנדר, הציע לי להיכנס למשרדו כשותף שלישי (השותף השני נפטר ב-2016). במקביל, התחלתי ללמד באקדמיה, שם אני אחראי על לימודים אורבניים.

"היה לי חשוב מאוד לעסוק בעניין הקיימות, שנוצל בדרך שלילית ל-greenwash. אנחנו משרד שמאמין שיש הבדל בין קיימות (sustainability) להמשכיות (durability) והדבר הזה לא מובן מאליו. אנחנו עוסקים הרבה בקונטקסט וזו הסיבה שבחרנו לעבוד בערים אירופאיות ולא בסין. היכולת שלנו להתערב בהתהוות העיר המתפתחת קשורה לידע והקונטקסט. אנחנו אומרים הרבה פעמים שלייצר בניינים עם תחושה שהם תמיד היו שם היא הרבה יותר משמעותית מאשר יוגדרו כבני קיימא , או שתהיה להם צורה שהיא כביכול סקסית.

"להולנד הגעתי אמנם בעקבות ה-SuperDutch (הכוונה לאדריכלים שפרצו בסוף שנות ה-90, כמו רם קולהאס, MVRDV, West 8 ), אבל היום אנחנו חלק מתנועה אחרת שנקראת super normal (התפתחה לפני כעשר שנים וקשורה לספר של ג'ספר מוריסון ונאוטו פוקסאווה "הסנסציה של היומיומי"). הרעיון שעומד מאחורי אהבת הפשוט, או הרגיל (ordinary), הוא שבניינים הם יותר מאשר אובייקטים בודדים. הם חלק מסביבה עירונית שאותה הם מעצבים. בניינים נשארים רלוונטיים תודות למוצקות, לשימושיות ולהמשכיות שלהם".

- איך אתה מתרשם מהאדריכלות הישראלית?

"חסרה לי מחשבה לטווח רחוק. זה מאוד אופייני לישראלים. אנחנו עובדים בשווייץ ושותפים לתכנון שנקרא test plan (מקרה בוחן, אבל בקנה מידה גדול). הכוונה היא להראות לעירייה אפשרויות תכנון לעתיד. יש דיונים סוערים סביב סוגיות כמו בנייה לגובה וציפוף, אבל, אנחנו מקפידים לשמור על האינטגריטי של העיר. ממה שאני רואה בארץ, הנושא הזה לא מספיק מוגדר".

אורי גלעד  צילום: Dana Lixenberg

 מלון W  באמסטרדם. ממשרד ממשלתי ישן למלון 5 כוכבים צילום: Stefan M?lle

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו