משרד הכלכלה לתעש: שלמו חובות עשרות המיליונים לספקים

תעש נדרשת לשלם לספקים בתנאים של שוטף פלוס 45, ומוזהרת כי תידרש לקיצור נוסף של ימי התשלום ■ תעש: "החברה עושה את כל שנדרש ממנה"

אבי פלדר / צילום: תמר מצפי
אבי פלדר / צילום: תמר מצפי

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, רן קויתי, דורש ממנכ"ל תעש מערכות, אבי פלדר, להקדים את תשלומי החברה לעשרות הספקים שלה וזאת בעקבות הפרסום ב"גלובס" השבוע, לפיו תעש מעכבת תשלומים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לעשרות חברות קטנות ובינוניות.

בפנייה של קויתי לפלדר נכתב, בין השאר, כי "לאחרונה נשמעות תלונות של ספקים קטנים ובינוניים על מוסר תשלומים לקוי שתעש מערכות נוהגת בו. תלונות כאלה אינן דבר חדש, ואף עמדו לנגד עינינו כאשר יזמנו את חוק מוסר התשלומים לספקים והחלנו אותו על כלל המשק".

תעש מערכות היא חברה ביטחונית שבבעלות המדינה, ובמכתבו של קויתי לפלדר צוין כי בהתקשרות שבין חברה ממשלתית לבין ספק - יש לשלם לספק את התמורה בתנאים של שוטף פלוס 45. לדבריו, "ניתן לקבוע בחוזה מועד מאוחר יותר לתשלום - אך רק בתנאי שיש לכך צידוק שנובע מאופי העסקה ושהמועד החדש אינו בלתי הוגן באופן חריג".

מוקדם יותר השבוע, "גלובס" הביא את טענותיהם של תעשיינים רבים, בעיקר בתחום חלקי המתכת והעיבוד השבבי, ולפי חלקם, החברה מחייבת אותם לחתום על הסדרי תשלומים ארוכים מאוד, של שוטף פלוס 180 - וגם לאחר מכן, עוד תקופה ארוכה התשלומים ממנה מבוששים להגיע. לפי חלק מהתעשיינים, החברה חייבת להם סכומים שנעים בין מאות אלפי שקלים למיליוני שקלים. התאחדות המלאכה והתעשייה שבראשות יוסי אלקובי טענה מוקדם יותר השבוע, כי על פי נתוניה החברה מפגרת בתשלומים לכ-60 מפעלים ברחבי הארץ.

יצוין כי לפי הדוחות של תעש, בשנת 2016 היא מכרה ציוד ומערכות בהיקף של כ-2.1 מיליארד שקל - עלייה של 12% ביחס לשנת 2015.

בתעש אמרו במענה לטענות על הפיגורים בתשלומים, כי היא משלמת לספקיה בהתאם להסדרים מסחריים שנקבעים בינם מעת לעת.

אלא שבמכתב ששיגר קויתי מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים למנכ"ל החברה פלדר, נאמר כי "יש לשלם את התמורה לספקים עד למועד שנקבע בחוק או בחוזה ההתקשרות, גם במקרים שבהם החליטו הצדדים לקבוע מועד אחר לתשלום. אם לא ייעשה כן, רשאי הספק לדרוש תוספת של הפרשי הצמדה, ריבית וריבית פיגורים".

קויתי כתב עוד לפלדר, כי "דרישות החוק (שוטף פלוס 45 - י"א) חלות על חוזים שנכרתו החל מסוף יוני 2017, מועד כניסתו לתוקף, וייתכן שתלונות הספקים נוגעות להתקשרויות מוקדמות יותר שעליהן החוק לא חל". עם זאת, קויתי מעיר כי "גם במקרים אלו, ראוי היה שהחברה תקפיד על ימי אשראי סבירים ועל תשלום התמורה במועדים שנקבעו. לצד הציפייה שתיערכו לקראת תחולת החוק על ההתקשרויות החדשות - אני מבקש שתבחנו מחדש את מדיניות התשלומים לעסקים קטנים וצמצמו את ימי האשראי בהתקשרויות עם עסקים אלה. אחרת, נצטרך להכליל אתכם תחת ההסדר הממשלתי שקובע ימי אשראי של שוטף פלוס 30, מבלי היכולת להתנות על כך במסגרת החוזה".

פרקטיקה פוגענית

במשרד הכלכלה מזהירים כי פרקטיקה של דחיית תשלומים פוגעת בעשיית העסקים, ומקשה במיוחד על עסקים קטנים ובינוניים שאין להם יכולת פיננסית להמתין פרקי זמן ארוכים עד לקבלת התשלומים המגיעים להם. "הם נאלצים לשאת בנטל ממוני כבד, ולחפש אחר מקורות מימון חלופיים עד לקבלת התמורה", מזהיר קויתי.

הוא הוסיף כי "לצד יכולת נמוכה לספוג ימי אשראי ארוכים, מגזר העסקים הקטנים מקבל תנאי אשראי נחותים ביחס לעסקים גדולים. לפי דוחות הבנקים ל-2014, העסקים הקטנים נדרשו לשלם ריבית של 6.09% על הלוואות שקיבלו לעומת ריבית של 3.04% שנגבתה מעסקים גדולים. כך יוצא שבמקום שגופים ציבוריים או עסקים גדולים ייקחו על עצמם את עלויות המימון בתנאים נוחים יחסית, הם מגלגלים את האשראי לאלו שמקבלים אשראי יקר".

מתעש מערכות נמסר בתגובה: "לצערנו, יש גורמים שמפיצים מידע שאינו מדויק אודות הסדרים מסחריים שמנהיגה החברה, וכך הם מטעים את הציבור וגורמים אחרים. יש גם ספקים רבים של החברה שמתפרנסים ממנה שנים ארוכות ומנסים להפעיל עליה לחץ תקשורתי להקדמת תשלומים. צבר ההזמנות של החברה, שעומד על כ-8 מיליארד שקל לצה"ל ולצבאות מתקדמים בעולם, מעיד יותר מכל על המוניטין והאמינות מול לקוחותיה וספקיה. החברה משלמת לספקים בהתאם לתנאי התשלום שנקבעים בעת ההתקשרות ובהתאם להסדרים מסחריים שנקבעים מעת לעת בין החברה לספקים כמקובל בהתנהלות עסקית.

"החברה עושה את כל אשר נדרש מול ספקיה בעניין זה. ספקי תעש עובדים איתה שנים רבות, מתנהלים מולה באופן ישיר ומקצועי לאורך השנים וזאת לשביעות רצונם המלאה של כל הצדדים".

יצוין כי תעש נמצאת זה תקופה ארוכה בהליכי הפרטה שמובילה רשות החברות הממשלתיות. אלביט מערכות היא החברה היחידה שהגיעה אל הישורת האחרונה בהליכים למכירתה בידי המדינה. הליכים אלה עדיין נמשכים.