שרת המשפטים שקד: "סוגרים הסכם לביטול הוויזות לארה"ב"

שקד צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי "אנחנו עובדים מול האמריקאים להצטרף לקבוצה נבחרת של מדינות שאזרחיהן פטורים מהשגת ויזה לכניסה לארה"ב" ■ עם זאת, בדיקת "גלובס" מעלה כי מימוש ההסכם תלוי בשני שינויי חקיקה שהכנסת צריכה לחוקק

איילת שקד  / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

בשורות טובות לישראלים שרוצים לבקר בארה"ב? עוד חזון למועד. שרת המשפטים, איילת שקד, הודיעה היום (ב') כי משרד המשפטים ומשרד החוץ עומדים להגיע להסכם עם הרשויות האמריקאיות, שיאפשר לישראלים להיכנס לארה"ב ללא צורך באשרת שהייה (ויזה), כפי שהמצב היום.

שקד צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי "מאז כניסתי לתפקיד אנחנו עובדים מול האמריקאים להצטרף לקבוצה נבחרת של מדינות שאזרחיהן פטורים מהשגת ויזה לכניסה לארה"ב". עוד כתבה השרה שקד כי "מצאנו את האיזון בין השמירה על פרטיות אזרחי ישראל לבין הדרישות האמריקאיות".

שר החינוך, נפתלי בנט, מיהר לברך על ההישג לכאורה של חברתו להנהגת מפלגת "הבית היהודי" וצייץ: "כל הכבוד לשרת המשפטים איילת שקד".

ואולם, בדיקה קצת יותר מעמיקה של דברי שקד מעלה כי כנראה הדרך אל היום שבו יוכלו ישראלים חסרי גרין קארד להיכנס לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות ללא הגבלה וללא צורך באשרת כניסה - עדיין רחוקה.

ל"גלובס" נודע כי בימים הקרובים אמורה ישראל להגשים את הניירת הסופית, ובעוד שבועיים שקד תגיע לביקור בארה"ב, שבמהלכו היא אמורה לחתום על הסכם עקרוני שיאפשר את כניסת הישראלים ללא צורך בויזה, כפי שקורה כיום כאשר ישראלים נוסעים לאירופה, למשל.

עם זאת, מימושו של ההסכם תלוי בשני שינויי חקיקה שהכנסת צריכה לחוקק, ותהליך החקיקה הזה יכול לקחת שנתיים ויותר.

התנאי הראשון למימוש ההסכם, לאחר שייחתם, הוא שהכנסת תתקן את החוק באופן שיאפשר לה להעביר לידי ארה"ב מידע פלילי על מי מאזרחיה שארה"ב תבקש אותו. לצורך כך ישראל צריכה לעשות תיקון נוסף לחוק, באופן שיאפשר לה לשכפל את מאגר טביעות האצבע של האזרחים הישראלים ולהקים מאגר של טביעות אצבע של אזרחים שביצעו פשעים חמורים.

עוד נודע כי בתחילת המגעים עם הרשויות בארה"ב הן דרשו להיות נגישות למאגר טביעות האצבע של כלל הישראלים. לכך מדינת ישראל סירבה. לאחרונה הגיעו המשרד להגנת המולדת האמריקאי והרשויות בארץ להסכמה שישראל תשכפל את מאגר טביעות האצבע שלה, כך שיהיה לה מאגר נפרד של מי שביצעו פשעים חמורים. לפי ההסכמות, בהתאם להסכם האמריקאים יוכלו לברר עם ישראל האם פלוני נמצא במאגר מבצעי הפשעים החמורים, כדי לקבל החלטה האם לאפשר לו להיכנס למדינה.

לפי ההערכות, הליך החקיקה הפנים-ישראלי יכול להמשך שנתיים, והוא צפוי להתקבל בהתנגדות של גופים שחרדים לפגיעה בפרטיות של אזרחי ישראל ומהעברת מידע פרטי על ישראלים למדינה זרה, גם היא ארה"ב. 

יצוין כי פרסומים דומים, על התקדמות במגעים עם הרשויות האמריקאיות שיאפשרו לישראלים להיכנס לארה"ב ללא צורך במסע המייגע להשגת הויזה, חוזרים מדי פעם בפעם בתקשורת הישראלית.

כך, למשל, ב-2007 דווח בתקשורת הישראלית על כך שהקונגרס האמריקאי אישר חוק לפיו ישראלים לא ידרשו לאשרת כניסה (אבל נאמר באותה ידיעה מלפני עשור כי הוא יכנס לתוקפו בעוד שנתיים). פרסומים ברוח דומה הופיעו בתקשורת הישראלים מאז מדי כמה שנים.

לטובת אלה שחולמים לנסוע לניו-יורק או לטקסס ביתר קלות, יש לקוות כי הפעם הפרסומים והתקוות יתגשמו במציאות; אבל המחיר, כאמור, עלול להיות פגיעה, ולו מסוימת, בזכות לפרטיות של אזרחי ישראל.