חשד נגד אירונאוטיקס: המשטרה חוקרת עסקת נשק ישראלית

הבוקר הותר לפרסום כי נגד אירונאוטיקס בע"מ, העוסקת בפיתוח ובייצור מערכות מודיעין, מתנהלת חקירה במשטרה בקשר לעסקה מול לקוח מהותי ■ על פרטי החקירה חל איסור פרסום ■ אירונאוטיקס: "החברה תשתף פעולה באופן מלא עם כל בדיקה בכל נושא"

יחידת להב 433 של המשטרה מקיימת חקירה בחברת המל"טים אירונאוטיקס , בנוגע לעסקה הקשורה עם לקוח שהוגדר "מהותי". שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, גיא אבנון, נעתר אמש (ב') לבקשת המשטרה והוציא על כל פרטי החקירה צו איסור פרסום.

מנכ"ל החברה מיבנה הוא עמוס מתן, שכיהן בעבר בתפקידים בכירים בחברה הביטחונית המתחרה, אלביט מערכות. היו"ר של החברה הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן-אליהו. החברה עוסקת בעיקר ביצור וביצוא של מערכות מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות.

בעלי המניות המרכזיים של אירונאוטיקס הן הקרנות בראשית, ויולה ו-KCPS. בעבר החברה נקלעה לקשיי תזרים ואף צמצמה את מצבת העובדים שלה. בשנים האחרונות חל שיפור במצב החברה בתום תהליך הבראה ארוך, והיא החלה לפעול בשווקים הביטחוניים בפרופיל גבוה יותר - בניסיון להשיג עסקאות נשק שיגדילו את מכירותיה ויבססו אותה. 

בעלי המניות הבולטים באירונאוטיקס
 בעלי המניות הבולטים באירונאוטיקס

לאחרונה דיווחה אירונאוטיקס כי רכשה את החברה האמריקאית Chassis Plans בכ-6 מיליון דולר, וזאת במסגרת היערכותה למתווה החדש של הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי. על-פי מתווה זה, החל מאמצע העשור הבא ישראל לא תוכל להמיר כרבע מכספי הסיוע מדולר לשקל, ומערכת הביטחון תוכל לרכוש באמצעות כספי הסיוע רק מחברות אמריקאיות. באירונאוטיקס מאמינים כי פעילות באמצעות חברה שנמצאת בבעלותה בארה"ב תאפשר למערכת הביטחון לקיים אצלה חלק מהרכש המבוסס על כספי הסיוע.

אלא שלעסקה זו קדם משבר, שמעכיר גם בימים אלה את האווירה במסדרונות החברה הביטחונית: עסקה שקידמה אירונאוטיקס מול לקוח מהותי הובילה אותה להסתבכות קשה.

טענות אודות התנהלותה החמורה, לכאורה, של אירונאוטיקס הובאו במסגרת תלונה שהוגשה למשרד הביטחון, המפקח על הפעילות של החברות הביטחוניות.

התלונה נחקרה בידי האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) והממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב). באוגוסט השנה דיווח משרד הבטחון כי הוא מקפיא את רישיונות השיווק והיצוא של המל"ט ללקוח מסוים, וזאת עד לגמר הבדיקות בנושא.

ממשרד הביטחון לא נמסרה היום התייחסות לפרשה.

אירונאוטיקס מסרה היום (ג') בתגובה לידיעה על חקירת המשטרה נגדה כי "החברה תשתף פעולה באופן מלא על כל בדיקה בכל נושא ותפעל כמיטב יכולתה על מנת שהחקירה תהיה קצרה ככל האפשר".

פעילות באזרבייג'אן

בטיוטות התשקיף שאירונאוטיקס פרסמה לקראת ההנפקה, היא התייחסה למספר לקוחות מהותיים שלה (לא בשמם המפורש). אחד מהם הוא ממשלת אזרבייג'ן. מהפרטים שמופיעים בתשקיף החברה עולה כי ממשלת אזרבייג'ן הייתה אחראית בשנתיים האחרונות (2016-2015) על כ-18%-20% מהכנסותיה השנתיות של אירונאוטיקס. בהתאם, באירונאוטיקס ציינו כי לחברה תלות בלקוח, "אשר החברה הינה ספק בלעדי שלו בתחום המל"טים, והינה תומכת במפעל בבעלות הלקוח לייצור חלקי מל"טים ולתמיכה במערך הקיים". עם לקוחות החברה נמנות גם מדינות במזרח אירופה, פינלנד ובמפרץ הפרסי.

בסיכום 2016, ההכנסות מאזרבייג'ן הצטברו לכ-28 מיליון דולר, מסך הכנסות שנתיות של כ-111 מיליון דולר.

עוד העריכו באירונאוטיקס במסגרת התשקיף כי לאותו לקוח (ממשלת אזרבייג'ן) "קיימת תלות בה להמשך הפעלת היכולת התפעולית והמבצעית שלו".

עוד עולה מטיוטות התשקיף כי ההתקשרות בין אירונאוטיקס לבין משרד הביטחון של אזרבייג'ן, בנוגע לאספקת מל"טים בהיקף של כ-19 מיליון דולר, נחתמה בחודש פברואר 2010, וכי בספטמבר 2012, החליט משרד הביטחון של אזרבייג'ן לבטל, לפי אירונאוטיקס, "באורח חד-צדדי ובלתי מוסכם על החברה את ההסכם".

נכון לסוף חודש מארס 2017, אירונאוטיקס הציגה יתרת חוב לא מובטח בהיקף של כ-35 מיליון דולר מממשלת אזרבייג'ן.

היום: צלילה של 25% במניית אירונאוטיקס

פחות מחצי שנה מאז הונפקה חברת אירונאוטיקס בבורסה, ובינתיים נראה כי ההנפקה עשתה טוב בעיקר לבעלי השליטה בה, ופחות לציבור.

מניית אירונאוטיקס הגיבה היום לפרסום החשדות בירידות שערים חדות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-25%, וזאת לאחר שהמסחר בה היום נפתח באיחור, רק אחרי שהחברה פרסמה עדכון רשמי בנושא.

עם הירידות היום השלימה מניית אירונאוטיקס צלילה של כ-40% בערכה, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-550 מיליון שקל, לעומת שוויה לאחר ההנפקה שעמד על כ-950 מיליון שקל.

יצרנית המל"טים מיבנה הצטרפה למסחר בשוק ההון המקומי בסוף חודש יוני, באחת מהנפקות המניות הראשוניות (IPO) הגדולות ביותר שנעשו בבורסה בשנים האחרונות.

במסגרת ההנפקה, בעלי המניות הגדולים של אירונאוטיקס - בראשות קרנות המנוף בראשית ו-KCPS, וכן קרן ויולה, מכרו ממניותיה בהיקף של קרוב ל-400 מיליון שקל, ולצידם מימשו נתחים משמעותיים מהחזקותיהם גם בכירי החברה.

כחודשיים בלבד לאחר מכן, בסוף אוגוסט, סיפקה אירונאוטיקס הפתעה שלילית בדוח הכספי הראשון שפרסמה מאז שהפכה לציבורית - שעורר אכזבה בקרב המשקיעים בעיקר בשל עלייה משמעותית בהוצאות החברה ומעבר להפסד - אכזבה שבאה לידי ביטוי בצלילה של 17% בשווי המניה ביום פרסום הדוחות.

עיקר העלייה בהוצאות לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2017 נרשמה בגין הנפקתה, שהסבה הוצאות חד-פעמיות גדולות, וכן מענק חד-פעמי שקיבלו עובדי החברה.

במקביל לפרסום הדוחות עדכנה בסוף אוגוסט אירונאוטיקס על התליית רישיון היצוא שלה לאזרבייג'אן, וזאת בעקבות תקרית שנויה במחלוקת שאירעה שם הקשורה להמחשת יכולות המל"ט.

אירונאוטיקס עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם סוגים שונים של מטוסים ללא טייס (מל"טים), ומחלקת את פעילותה לשלושה תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות, מערכות אלקטרו-אופטיות, ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים.