השוק איבד אמון: "השאלה אם אירונאוטיקס זולה לא רלוונטית"

הדיווח על חקירת המשטרה בנוגע לעסקאות של חברת המל"טים מיבנה עם לקוח מהותי שלה גרר ירידה של 21% במחיר המניה ■ מנכ"ל לאומי פרטנרס הביע אתמול כעס על שתיקת ההנהלה

ירון בלוך/ צילום:עמרי מירון
ירון בלוך/ צילום:עמרי מירון

שבוע לאחר ההודעה של ענקית התרופות מיילן על כוונתה להימחק מהמסחר בבורסת בתל-אביב, ספגה השבוע הבורסה המקומית מכה נוספת, עם הפיאסקו של חברת אירונאוטיקס , שהנפיקה בה את מניותיה ביוני האחרון. מניית יצרנית המל"טים מיבנה התרסקה, על רקע דיווח אודות חקירת המשטרה בקשר לעסקאות של החברה עם לקוח מהותי שלה.

מאז שהתחילה אירונאוטיקס להיסחר בבורסה, היא השלימה בתוך כחמישה חודשים בלבד נפילה של קרוב ל-40%, וזאת בזמן שמניותיהן של חברות אחרות הפועלות בתחום הציוד הביטחוני (ובראשן אלביט מערכות) המשיכו במגמת עלייה מובהקת.

בעקבות הירידות, התכווץ שווי השוק של אירונאוטיקס לכ-610 מיליון שקל, לעומת שווי של קרוב למיליארד שקל בהנפקה, כאשר מצבה הלא-ברור של החברה בעקבות החקירה מתסכל את המחזיקים במניותיה.

הנפקת אירונאוטיקס
 הנפקת אירונאוטיקס

הפסד כבד ללאומי פרטנרס

אירונאוטיקס, שהצטרפה למסחר בשוק ההון המקומי בסוף יוני, באחת מהנפקות המניות הראשוניות (IPO) הגדולות שנעשו בבורסה בשנים האחרונות, עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות. החברה מחלקת את פעילותה לשלושה תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות, המהווה את עיקר פעילותה; מערכות אלקטרו-אופטיות; ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים.

הנפקת החברה הניבה אקזיט מרשים לבעלי החברה, בראשות הקרנות בראשית ו-KCPS (החזיקו בכ-27% ממניות החברה כל אחת) וקרן ויולה (23.4%), לצד המנכ"ל עמוס מתן והיו"ר איתן בן אליהו שמכרו קרוב למחצית מהחזקותיהם לציבור באמצעות הצעת מכר בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל.

המנכ"ל מתן מכר מניות תמורת 5.8 מיליון שקל, ואילו בן אליהו מימש מניות בהיקף של 6.5 מיליון שקל. מי שהובילה את מהלך ההנפקה היתה חברת החיתום לאומי פרטנרס, שגם רכשה בהנפקה מניות אירונאוטיקס (5.3% מהון המניות) תמורת 53 מיליון שקל - השקעה שעליה היא מופסדת "על הנייר" יותר מ-20 מיליון שקל.

השבוע קיימה הנהלת החברה, בראשות מתן, שיחת ועידה מול משקיעים בשוק ההון, אבל עקב חקירת המשטרה וצו איסור הפרסום, השיחה גרמה לתסכול ולמרמור בקרב המשתתפים. זאת, בעיקר מכיוון שההנהלה לא יכלה להתבטא בחופשיות בנוגע לחקירת המשטרה - מה שתסכל במיוחד את ירון בלוך, מנכ"ל לאומי פרטנרס.

מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס, ניסה להרגיע את המשקיעים, ואמר: "החברה ממשיכה לפעול כרגיל מול שאר לקוחותיה ברחבי העולם. מטבע הדברים, לא אוכל להתבטא בנוגע לחקירה". בלוך השיב לו: "כל מה שאמרתם עד עכשיו, זה כלום ושום דבר. זה לא נותן לנו מידע, וחבל היה בכלל לטרוח לעשות את השיחה". מתן, בתגובה, אמר שהוא יוכל לעדכן ולמסור עוד פרטים, רק לאחר שהחיסיון יוסר מחקירת המשטרה.

"נדרשת התערבות של רשות ני"ע"

גורם בכיר בשוק ההון אמר היום ל"גלובס": "יש כאן משבר אמון קשה מאוד, חד וחריף מול ההנהלה. זה לא משנה כרגע באיזה מכפיל החברה נסחרת, ואם היא זולה ביחס למתחרות שלה או לא. כשאנחנו בשיחה מול הנהלת החברה, למעשה, יושבים בצד השני אנשים שקשה להאמין למה שהם אומרים. ההנהלה תצטרך לעבוד מאוד קשה כדי לזכות באמון של המשקיעים בחזרה".

מניית אירונאוטיקס צנחה
 מניית אירונאוטיקס צנחה

- מה יכול להביא לשינוי המצב?

"אם ההנהלה תתחיל לדבר ולנסות ליצור אמון מחודש מול המשקיעים, לאחר שיוסר החיסיון המשטרתי על החקירה, ולספק יותר פרטים, לומר משהו בסגנון של 'חטאנו, פשענו ואנחנו משנים כיוון', אולי יש סיכוי שנראה התאוששות. כיום, בכל אופן, אי-אפשר לדעת מה יקרה שם, ואם לא תצוץ פרשה נוספת בקרוב".

- יש אפשרות שהמשקיעים בחברה יפעלו להחלפת ההנהלה?

"הכל יכול להיות. עם זאת, צריך לזכור שמי שמנהל שם את החברה, הם אנשים מרשימים בסך הכל, עם הרבה מאוד ניסיון. היו"ר הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, בן אליהו, וגם המנכ"ל מתן עשה רושם טוב עד היום. הוא תמיד הדגיש במפגשים עם המשקיעים שאירונאוטיקס של היום שונה מהחברה שהיתה בעבר, אבל מתברר שדיבורים לחוד ומעשים לחוד".

גורם מוסדי בכיר תהה היום בשיחה עם "גלובס": "האם חקירת המשטרה ותחקור הרשויות בעניין הפרשה במדינה הזרה היו ידועות לחברה לפני ההנפקה? לדעתי, נדרשת כאן התערבות של רשות ני"ע לחקירת ההנפקה. מאות מיליוני שקלים מכספי הציבור נמחקו בתוך כמה חודשים".

בסביבת אירונאוטיקס הודפים את הטענות, וטוענים כי האירוע נשוא החקירה אינו קשור להנפקה, אלא התרחש רק לאחריה - ולכן, לדברי מקורבים לחברה, "החיבור ביניהם פשוט לא ענייני".

הפיצוץ בארמניה עדיין נחקר

נזכיר כי בסוף אוגוסט השנה עלתה אירונאוטיקס לכותרות בעקבות תקרית שנויה במחלוקת מסביב לעסקה למכירת מל"טים לצבא אזרבייג'אן. תלונה שהוגשה נגד אירונאוטיקס לאגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון, הובילה להתליית רישיון היצוא שלה לאותה מדינה, לאחר שנטען כי נציגי החברה נדרשו לכוון "מל"ט מתאבד" מדגם אורביטר K-1 לעמדה של צבא ארמניה, וזאת במסגרת הדגמת יכולות של כלי הטיס שפותח ומיוצר באירונאוטיקס.

על פי פרסומים, בשל התנגדות נציגי החברה לעשות כן, עובדים בדרג בכיר יותר מטעמה הובילו את ההדגמה. המל"ט עצמו התפוצץ במרחק של כמה עשרות מטרים מהעמדה הארמנית, בלי לגרום לנפגעים או לנזק. אירונאוטיקס הכחישה אז בתוקף את הטענות, אבל משרד הביטחון לא מתכוון לחדש את רישיונות היצוא של החברה לאזרבייג'אן, לפני שתסתיים הבדיקה המקיפה שנעשית בנושא.

בד בבד, פרסמה אירונאוטיקס דוחות מאכזבים לרבעון השני (שהיו הראשונים שלה לאחר ההנפקה). בעקבות הדוחות האלה צנחה מניית החברה ב-17%, לאחר שעוררה אכזבה וכעס בקרב משקיעים.

בדוחות נרשמה עלייה בהוצאות המו"פ, ההנהלה, השיווק והמכירה של החברה, לצד הוצאות הנפקה חד-פעמיות, שהעבירו את אירונאוטיקס להפסד תפעולי של כ-5 מיליון דולר.

חשוב לציין שגם ללא הוצאות ההנפקה, היתה החברה מציגה ירידה חדה של כ-70% ברווח התפעולי. ההפסד הנקי עמד על 5.2 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. גורם מוסדי שהתייחס לאותם דוחות, טען כי "עלויות ההנפקה הגבוהות הוחבאו בתוך התשקיף - לא ההתנהלות המצופה מחברה ציבורית".

מקורבים להנפקה טוענים שכל עניין עלויות הגיוס (שכלל, כאמור, בעיקר הצעת מכר של בעלי אירונאוטיקס), שהושתו על החברה עצמה, "היה ידוע וברור עוד קודם להנפקה". גורם המעורב בהנפקה אמר היום: "יכול להיות שבמבט לאחור היה נכון יותר להשית את עלויות ההנפקה על המוכרים, ובהם הקרנות. אבל זה לא משנה את העובדה שזה היה ידוע לכולם, במלואו, עוד לפני ההנפקה. לא היתה פה שום אי-בהירות".

"אסור להם לדבר עכשיו"

לא כל המשקיעים ממהרים לשפוט ולהרשיע את אירונאוטיקס. גורם בשוק שמחזיק במניות החברה, אמר היום: "העניין הוא חוסר ידע, אבל כשהאבק ישקע, מדובר בחברה אמיתית עם אפסייד - מה גם שחברות ביטחוניות, בארץ ובעולם, תמיד נמצאות במצב בעייתי בנוגע למה שהן רשאיות לגלות".

גורם מוסדי בכיר אחר אמר היום: "אירונאוטיקס לא מדברים כרגע, ואסור להם לדבר עכשיו. זאת חברה ביטחונית, עם מנכ"ל רציני, שלכאורה, על פי מה שנחקר, עשתה דברים שלא אמורים לקרות. להוציא, אולי, ההתנהלות בהנפקה ואי הבהירות לגבי העמלות וההתנהלות מול החתם (לאומי פרטנרס) - נושא שהופיע בתשקיף בדרך זו או אחרת - אין שם באמת משהו שאפשר לומר עתה".

לדבריו, "מתוך השוק שומעים גם קולות, סמי-קונספירטיביים, שלפיהם אולי בכלל עושים להם בכוונה, ומחבלים להם בעסק. לנו אין עדיין כלים לדעת. זה עניין של משרד הביטחון. מוקדם עדיין לקבוע מסמרות לגבי החברה. יש לבדוק ולדעת יותר לפני שנחליט", אמר הגורם.

מאירונאוטיקס נמסר היום "כל המידע אודות ההנפקה שוקף באופן מלא, ברור ושקוף, כדין ולפי כל הכללים, בתשקיף שפורסם טרם ההנפקה". כך, בסביבת החברה טוענים כי ההאשמות לגבי אי-בהירות התשקיף אינן נכונות ואינן ראויות, כשאת הכנת התשקיף ליוו כמה מהשמות הבולטים במשק.

מנכ"ל אירונאוטיקס: "האירוע הנבדק על ידי המשטרה אינו צפוי להשפיע על עסקי החברה"

"האירוע הנקודתי הנבדק על ידי המשטרה, אינו צפוי להשפיע על עסקי אירונאוטיקס ותוצאותיה" - כך הצהיר אתמול עמוס מתן, מנכ"ל יצרנית המל"טים מיבנה, במייל ששלח לעובדיו, ושהגיע לידי "גלובס". מתן גם קיים מפגש עם עובדי החברה.

כך, בעוד אירונאוטיקס שומרת על שתיקה, בכפוף לצו איסור הפרסום שהוציא בית המשפט בנוגע לחקירה ביחידת להב 433 של המשטרה לגבי עסקה הקשורה עם לקוח החברה שהוגדר "מהותי", חושף "גלובס" את ההתבטאות הראשונה של המנכ"ל מתן, שכיהן בעבר בתפקידים בכירים בחברה הביטחונית המתחרה, אלביט מערכות.

לדברי מתן, "בעקבות הודעת המשטרה על פתיחה בחקירה נגד אירונאוטיקס, בקשר לעסקה מול לקוח מהותי, אני מבקש לומר לכם שהחברה חזקה מתמיד וצפויה להמשיך ולהציג צמיחה בפעילותה, למרות האירוע הנקודתי שלגביו נפתחה חקירת המשטרה".

במייל לעובדים שהגיע לידי "גלובס", הוסיף המנכ"ל כי "רק בחודש האחרון דיווחנו על שלוש עסקאות מהותיות וארוכות טווח, שעליהן חתמנו, ובאמתחתנו עסקאות נוספות הנמצאות בשלבים כאלה ואחרים של גיבוש. גם האירוע הנקודתי הנבדק על ידי המשטרה, אינו צפוי להשפיע על עסקי החברה ותוצאותיה, והחברה ממשיכה לפעול, באישור משרד הביטחון, בייצור ומכירה של מערכותיה, מוצריה ושירותיה למגוון רחב של מדינות וארגונים בישראל ובעולם".

מתן התייחס ישירות גם לחדשות בדבר החקירה, וגילה לעובדים כי "הלקוח שעליו מדובר הוא אכן לקוח מהותי, אבל מכיוון שהחברה פועלת בעשרות מדינות ומשווקת מערכות רבות ומגוונות, ההשפעה עשויה להיות נקודתית וניתנת לתיקון".

לדבריו, "במחצית הראשונה של 2017 הצגנו צמיחה מרשימה וגידול של 19% בהכנסות, לעומת המחצית הראשונה של 2016, ומכיוון שכבר דיווחנו על שלוש עסקאות מהותיות מאז, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, ניתן לומר שקצב הצמיחה לא נפגע".

מתן הוסיף כי "בהקשר לחקירה, חשוב לציין שהחברה משתפת ותשתף פעולה באופן מלא עם כל בדיקה, כל חקירה וכל פרט שיידרש ממנה. אני משוכנע שלא נפל רבב בפעילות החברה או עובדיה, ומקווה שהחקירה תסתיים מהר ככל האפשר".

בעלי המניות באירונאוטיקס
 בעלי המניות באירונאוטיקס