מי כאן האדון: הלקח שהמיליארדרים הסעודים לא ישכחו לעולם

עם 20 מיליארד דולר אפשר להשיג כמעט הכל – חוץ ממה שאי אפשר לקנות בכסף

הנסיך בן טלאל. “זה לא הגיוני” / צילום: Edgar Su, רויטרס
הנסיך בן טלאל. “זה לא הגיוני” / צילום: Edgar Su, רויטרס

עידן האינטרנט והרשתות החברתיות מספק לנו הצצות תכופות לחייהם של המגה-עשירים. טייקונים, נסיכים, יורשי הון ואחרים שמתהדרים בסך נכסים שמוערך ב-9, 10 או 11 ספרות, נראים לנו לפעמים על-אנושיים, בלתי-פגיעים, אלוהיים כמעט. הם משייטים בעולם בין יאכטות ומטוסים פרטיים, מנהלים חברות ענק, מעסיקים המוני אנשים ומכופפים את החוקים לטובתם בתחומי המיסוי, ההגבלים העסקיים ועוד.

אם נידרש למשימה הבלתי-אפשרית של גילום קבוצת המגה-עשירים באדם אחד, אל-וליד בן טלאל בן עבד אלעזיז יהיה בחירה טובה לא פחות מכל אחד אחר. הנסיך הסעודי, שמחזיק כבר שנים ארוכות בתואר הערבי העשיר בתבל, שולט באימפריה עסקית בעלת מימדים מפלצתיים.

חברת "קינגדום הולדינגס", דרכה הוא מנהל את עסקיו, מחזיקה או החזיקה בעבר בנתחים בדיסני, HP ,טוויטר, ליפט, איביי, אפל, טיים וורנר, ניוז קורפ, סיטיגרופ, סנאפ ו-JD.com. קינגדום הולדינגס מחזיקה גם בשורת נכסי נדל"ן איקוניים ברחבי העולם, כולל מלון סבוי בלונדון, רשת "ארבע העונות", קנארי וורף בלונדון ועוד ועוד ועוד. כל אלו, וטרם הזכרנו את אינספור הנכסים בהם מחזיק בן טלאל בעולם הערבי.

הונו של בן טלאל הוערך לאחרונה ב-16 מיליארד דולר, אולם ישנן השערות לפיהן היקף נכסיו גבוה בהרבה - וחוצה את רף ה-20 מיליארד דולר.

לפני שבועיים, נעצר בן טלאל, יחד עם עוד כ-500 איש - שרים, נסיכים ואנשי עסקים עתירי ממון - במסגרת טיהור רחב-היקף שמובל על ידי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. הממשל הסעודי הסביר את המעצרים כחלק מחקירת שחיתות רחבת-היקף, אולם ישנם קולות המציגים את המעצרים כשלב בתוכניתו של יורש העצר לבסס ולהבטיח את שליטתו בממלכה.

מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס
 מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס

העצורים המכובדים לא שוכנו בתאי מעצר - אלו נשמרים לאנשים הפשוטים. במקום זאת, פינה מלון ה"ריץ קרלטון" בריאד את כל חדריו והפך, זמנית, לבית הכלא הנוח ביותר בעולם.

למרות התנאים המשודרגים, יכול להיות שחלק מהאורחים יתלוננו על החשבון הסופי בצ'ק-אאוט - בסוף השבוע פורסם כי הממשל הסעודי מציע לנאשמים לשלם כופר בסך 70% מנכסיהם כדי ליישב את האישומים נגדם.

גם לאחר הסדר כזה, מרבית העצורים יהיו עשירים יותר ממה שרובנו נוכל לדמיין אי פעם - אבל השתלשלות העניינים מהווה עבורם מהלומה חסרת תקדים, בעיקר מבחינת מגבלות הכוח שלהם.

מלון ריץ-קרלטון בריאד. צילום: רויטרס
 מלון ריץ-קרלטון בריאד. צילום: רויטרס

בן טלאל, כאמור, מחזיק נכסים בכל רחבי הגלובוס. הוא תורם למגוון מטרות, מתחזק קשרים חמים עם פוליטיקאים מוושינגטון ועד מוסקבה וכל אמירה שלו מצוטטת בהרחבה בכלי תקשורת כלכליים בעולם.

העובדות האלו, מן הסתם, לא עזרו לו מול השוטרים הסעודים שעצרו אותו. כל היאכטות והמטוסים שבעולם לא יכולים להוציא אדם מחדר נעול, וגם הנתח המשמעותי בטוויטר לא יעזור למי שכל אמצעי התקשורת שלו הוחרמו.

מעבר לכך - אם נהיה ריאלים, נבין שהעובדים בחברות בבעלותו לא מתרגשים יתר על המידה מהאירועים בסעודיה. היום הוא הבוס, מחר יהיה זה השלטון הסעודי - מבחינתם, אין הבדל גדול.

אל-וליד בן-טלאל עם אבו-מאזן. צילום: רויטרס
 אל-וליד בן-טלאל עם אבו-מאזן. צילום: רויטרס

"כוח פוליטי נובע מקנה הרובה", אמר (בתרגום חופשי) פעם מאו צה-טונג, הפוליטיקאי הידוע-לשמצה שאחז ברסן השלטון בסין בין השנים 1949-1976. הנסיכים הסעודים הרגישו את משמעות האמירה הזו על בשרם בחודש האחרון - ולא סביר שישכחו אותה אי פעם.