פרופ' סוארי מרגיז את המוסדיים במנהרות הכרמל

אלייד של סוארי, המחזיקה 50% מזכיינית המנהרות, הציגה דרישות המעוררות התנגדות אצל הגופים האמורים לרכוש את רוב החזקות שיכון ובינוי בזכיינית, לפי שווי חברה של יותר ממיליארד שקל

חברת ההשקעות אלייד מאיימת על השלמת המהלך של קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) להכנסת גופים מוסדיים לשותפות בחברת כרמלטון, זכיינית מנהרות הכרמל. אלייד, בראשות פרופ' יצחק סוארי, מחזיקה ב-50% ממניות כרמלטון, ולה זכות סירוב ראשונה לרכישת המניות במקרה ושו"ב, (המחזיקה אף היא 50%) תציע אותן למכירה.

ל"גלובס" נודע, כי אלייד דורשת שיינתנו לה מספר זכויות בנוגע לנכס האמור, גם לאחר ששו"ב תעביר את עיקר החזקותיה בכרמלטון לשותפות מוגבלת, שתוחזק בבעלות הגופים המוסדיים, ושתנוהל על-ידי שו"ב. ככל הידוע, המוסדיים שהצעותיהם להשקיע בשותפות המוגבלת נבחרו על-ידי שו"ב (עמיתים, מנורה, כלל ביטוח והפניקס) אינם מוכנים להיענות לדרישותיה של אלייד.

בין הדרישות של אלייד שמעוררות את התנגדות המוסדיים: החלת זכות הסירוב שלה גם על החזקות המוסדיים שייכנסו להשקעה בכרמלטון ומתן זכות סירוב לאלייד על זהות השותף המנהל בקרן. כיום השותף המנהל הוא שו"ב, אך למוסדיים יש סמכות להחליף את השותף המנהל בהתקיים כמה תנאים. ככל הידוע, אלייד רוצה שתהיה לה הזכות להיכנס בנעלי שו"ב כשותף המנהל - אם וכאשר המוסדיים יוציאו את שו"ב משם. נושא נוסף שבו דורשת אלייד זכויות הוא מימון מחדש של כרמלטון.

המוסדיים אינם בדין ודברים מול אלייד, כי אם מול שו"ב. מבחינתם, אם וככל שיש לאלייד זכות סירוב כיום על החזקות שו"ב, היא בהחלט רשאית לממשה, אך הם לא ייענו לדרישתה להרחיבה למולם. מבחינת המוסדיים "הכדור בידיים של אלייד", אומר גורם בשוק.

אתמול דיווחה שו"ב, כי הגיעה להבנות מול הגופים המוסדיים, שירכשו את עיקר זכויותיה בכרמלטון ובחברת נתיבי הצפון, תמורת כ-580 מיליון שקל. העסקה כוללת מכירת 45% מכלל הזכויות בכרמלטון, מתוך 50% שמחזיקה כיום שו"ב, ו-40% מכלל הזכויות בנתיבי הצפון, מתוך 60% שבידי שו"ב.

סכום המכירה משקף לכרמלטון שווי של כ-1.1-1.2 מיליארד שקל ולנתיבי הצפון שווי של כ-70 מיליון שקל. לצורך המכירה תקים שו"ב שותפות מוגבלת ייעודית, שאליה יוכנסו ההחזקות הנמכרות, והשלמתה כפופה לכמה תנאים, בהם אישור הרשויות והמלווים. שו"ב, שבשליטת שרי אריסון, תמשיך להחזיק בהחזקות מיעוט בפרויקטים, וגם תנהל את השותפות המוגבלת. מהמכירה צופה שו"ב רווח נאה בטווח של 250-300 מיליון שקל, שעשוי להירשם עוד השנה, אם החברה תספיק להשלים את העסקה.

כרמלטון, המוחזקת כיום שווה בשווה על-ידי אלייד ושו"ב, מחזיקה בזיכיון לניהול, הקמה והפעלה של פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים בהן במשך תקופת הזיכיון, שעתידה להסתיים ב-2040.