הצעת חוק: הקורא להטיל חרם על ישראל ייקנס במאה אלף שקל

הצעת החוק המאפשרת לבתי משפט להטיל פיצויים של עד מאה אלף שקל ללא הוכחת נזק למי שקורא להטיל חרם על ישראל עברה היום בקריאה טרומית בכנסת ■ ארדן: "המטרה היא להעביר מסר ברור לארגוני החרם המרכזיים שהמחיר בפגיעה באזרחי מדינת ישראל עלול גם להתהפך עליהם בחזרה"

הצבעה בוועדת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
הצבעה בוועדת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

הצעת החוק של ח״כ יואב קיש (הליכוד), המאפשרת לבתי משפט להטיל פיצויים של עד מאה אלף שקל ללא הוכחת נזק למי שקורא להטיל חרם על ישראל, זוכה לגיבוי מן הממשלה ועברה היום (ד') בקריאה טרומית בכנסת. 60 חברי כנסת תמכו, למול 40 חברי כנסת שהתנגדו.

לדברי קיש, החוק נועד להגן על ישראלים ועל חברות ישראליות ולמנוע פגיעה בישראלים. קיש אמר כי ״לצערי קיימים ארגונים וגופים בתוך ישראלים שמשתפים פעולה עם תנועת ה-BDS וקוראים להחרים את ישראלים״. לדבריו, הצעתו מגיעה אחרי שבג״ץ פסק שיש קושי לפסוק בתחום החרם, אם אין הוכחות לגרימת נזק. ״החוק הזה לוקח את הפרשנות של בג״ץ ומגדיר סכום של עד מאה אלף שקל שמי שפועל להחרים יהיה חשוף לתשלום פיצוי. זה לא חדש בחקיקה, גם בתחום זכויות יוצרים ניתן לתבוע עד מאה אלף שקל ללא הוכחת נזק״.

השר לבטחון פנים גלעד ארדן, שממונה על ריכוז המאבק בחרם, השיב בשם הממשלה: "המטרה היא להעביר מסר ברור לארגוני החרם המרכזיים שהמחיר בפגיעה באזרחי מדינת ישראל עלול גם להתהפך עליהם בחזרה. אותם ארגוני חרם משתמשים בהרבה מאוד ששקרים וסילוף המציאות, ומנסים להפיץ אותם בעולם. אנחנו שינינו מדיניות, אנחנו לא מתגוננים ולא מתנצלים כי אנחנו יודעים את האמת על אותם ארגונים ומי עומד מאחוריהם, הם לא חפצים בשלום אלא בחיסול מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי."