קנון מוכרת החזקתה ב-IC פאואר בדרום אמריקה ב-1.3 מיליארד ד'

הרוכשת היא קרן הפרייבט אקוויטי I Squared Capital המתמחה בהשקעות בחברות תשתיות ואנרגיה באמריקה הלטינית ■ בתחילת 2017 ביקשה קנון שבשליטת עידן עופר להנפיק את ICP בבורסת ניו-יורק לפי שווי של כ-1.1 מיליארד דולר, אך המהלך לא צלח

ביקורת רבה הוטחה בשנים האחרונות על ההשקעות אותן הוביל איש העסקים עידן עופר ואשר הסבו הפסדים כבדים לו ולמשקיעים. עם זאת, לצד הכישלונות שנחל בהשקעות שהוביל בחברות בטר פלייס, קורוס וצים, לזכותו של עופר עומדת לפחות הצלחה מרשימה אחת - ההשקעה בתחום תחום הכוח בארץ ובחו"ל.

חותמת סופית להצלחה זו ניתנה היום כשחברת ההחזקות קנון שבשליטת עופר, דיווחה על הסכם למכירת חברת אינקיה, המייצרת כיום כ-3,400 מגוואט ב-9 מדינות באמריקה הלטינית, ביניהן בוליביה, פרו, צ'ילה, ג'מייקה, ניקרגואה, גווטמלה, אל סלבדור, פנמה והרפובליקה הדונימיקנית תמורת כ-1.18 מיליארד דולר. הרוכשת היא קרן Squared Capital I המתמחה בהשקעות בחברות תשתיות ואנרגיה באמריקה הלטינית.

על פי תנאי העסקה, בידי קנון יישארו גם הכספים העודפים שיהיו בקופתה של אינקיה במועד השלמת העסקה בסכום של מעל 50 מיליון דולר. סכום עודף זה הסתכם בסוף ספטמבר ב-142 מיליון דולר. הקרן הרוכשת גם תיקח עליה את חובות אינקיה, שהנפיקה אג"ח בהיקף של 450 מיליון דולר. את העסקה ליוותה חברת מריל לינץ'.

בקנון מתכוונים לחלק את המזומנים שיתקבלו מהעסקה כדיבידנד לבעלי המניות, ולא להשקיע את הכסף בנכסים אחרים - וזאת כחלק ממהלך כולל למימוש כלל פעילויות החברה. עם זאת, לחברה גם חוב של 228 מיליון דולר לחברה האחות שלה, החברה לישראל, וכן התחייבות להשקעה אחרונה של 45 מיליון דולר במיזם הרכב הסיני בו היא שותפה - חברת קורוס שבה היא מחזיקה 50%.

הפעילים בשוק ההון, שציפו ככל הנראה לעסקה בשווי נמוך יותר לאינקיה הגיבו בחיוב ומניית קנון זינקה היום ב-9% במהלך המסחר והשלימה עלייה של קרוב ל-100% בשנה האחרונה. שוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-4 מיליארד שקל. כעת, בעקבות העסקה, נותרה קנון עם ההחזקה שלה בחברת תחנות הכוח בישראל ב-OPC (כ-76% מההון), ב-32% ממניות חברת הספנות צים וההחזקה נושאת ההפסדים הכבדים בקורוס, שנמצאת אף היא בהליכי מימוש.

נזכיר כי בתחילת השנה ביקשה קנון להנפיק את החברה הבת איי.סי פאואר (ICP) - המרכזת את עסקי תחנות הכוח שלה בארץ ובחו"ל - בבורסת ניו יורק לפי שווי של כ-1.4 מיליארד דולר "אחרי הכסף". בסופו משל דבר נסוגה קנון מהמהלך לאחר ש-ICP לא קיבלה מהמשקיעים האמריקאים את תג המחיר המבוקש.

לאחר שההנפקה נגנזה, פנו בהנהלת קנון לכיוונים אחרים ובמהלך חודש אוגוסט השנה הונפקה הפעילות בישראל, OPC , בבורסה בת"א וגייסה כ-400 מיליון שקל לפי שווי של 1.65 מיליארד שקל "אחרי הכסף". OPC נסחרת כיום לפני שווי של כ-1.9 מיליארד שקל.

המהלך המשולב הוכיח את עצמו שכן השווי שקיבלה לבסוף החברה על החזקותיה בתחנות הכוח בארץ (OPC) ובחו"ל (אינקיה) יחד היה גבוה בהרבה בהשוואה למחיר עליו דובר בהנפקה בניו-יורק. שווי ההחזקה של קנון ב-OPC עומד כיום על כ-410 מיליון דולר וביחד עם העסקה למכירת אינקיה השווי הכולל הוא כ-1.7 מיליארד דולר.

OPC דיווחה בשבוע שעבר על עלייה של 3% בהכנסות ברבעון השלישי של השנה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 347 מיליון שקל, וצמיחה של 18% ברווח הנקי שעמד על כ-26 מיליון שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה עלייה של 5.7% בהכנסות שהסתכמו ב-996 מיליון שקל, אולם עלייה בהוצאות המימון הביאה לירידה של 49% ברווח הנקי שעמד על 22.8 מיליון שקל.

רווח של 23 מיליון דולר לצים ברבעון השלישי

חברה בת אחרת שלקנון הנמצאת אולי בתחילתו של מסלול התאוששות היא צים. ביום חמישי האחרון הציגה חברת הספנות תוצאות מעודדות לרבעון השלישי. חברת הספנות, אותה מוביל המנכ"ל אלי גליקמן שנכנס לתפקידו בתחילת יולי השנה, נהנתה משיפור בסחר העולמי והתאוששות בענף הספנות, ורשמה עלייה של 10.6% במספר המכולות ששינעה ברבעון, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 688 אלף יחידות, לצד עלייה של 19% במחיר ההובלה הממוצע של מכולה לרמה של 1,058 דולר.

בשורה העליונה דיווחה צים על עלייה של 26.8% בהכנסות שעמדו על כ-817 מיליון דולר ברבעון האחרון. הרווח התפעולי של החברה עמד ברבעון על 53.8 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-7 מיליון דולר ברבעון המקביל ובשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 23.2 מיליון דולר לעומת הפסד של 38.7 מיליון דולר ברבעון המקביל.

הרווח הנקי המתואם עמד ברבעון על 36 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-40 מיליון דולר ברבעון המקביל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה צים עלייה של 17.6% בהכנסות לרמה של כ-2.2 מיליון דולר, על רקע גידול של 7.1% במספר המכולות שהחברה הובילה לצד עלייה של 12.2% במחיר ההובלה הממוצע לרמה של 1,008 דולר למכולה. השורה התפעולית הראתה רווח של 114.7 מיליון דולר לעומת הפסד של 78 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016 ובשורה התחתונה הציגה החברה מעבר לרווח של 15.5 מיליון דולר לעומת הפסד נקי של 171 מיליון דולר אשתקד. הרווח הנקי המתואם עמד על כ-51 מיליון דולר לעומת הפסד של 151מיליון דולר בתקופה המקבילה. למרות השיפור בתוצאות, הונה העצמי של צים עדיין שלילי ברמה של 86 מיליון דולר נכון לסוף ספטמבר השנה.

המנכ"ל גליקמן ציין עם פרסום הדוחות כי "התוצאות המעודדות של הרבעון השלישי הן סיבה לאופטימיות, ואני מקווה שנוכל לשמור על המומנטום גם ברבעונים הבאים. עדיין עומדים בפנינו אתגרים רבים, כולל אי הוודאות של תנאי השוק, לרבות מחירי ההובלה ומחירי הדלק. אני מאמין שאנחנו במסלול הנכון שכן אנו ממשיכים להציג ביצועים שמעל לממוצע הענפי תודות להתמקדות הנחושה שלנו ברווחיות, יעילות וגישה ממוקדת-לקוח".

צים, ביקשה וקיבלה במהלך השנה שעברה מהבנקים ובעלי החוב שלה דחיית תשלומים בהיקף של 115 מיליון דולר. זאת, לאחר שעברה בשנים האחרונות שני הסדרי חוב גדולים: ב-2009 פריסה מחדש של החוב, ולפני כשנתיים הסדר נוסף, במסגרתו ספגו נושיה תספורת של 50% על חוב של 3.4 מיליארד דולר, והוקצו להם 68% ממניותיה.