סיריוס מתקדמת לרכישת השליטה בהפניקס: תממש אופ' רכש

בפני סיריוס האמריקאית, הנמצאת בשליטה סינית, עדיין עומדת המשוכה העיקרית של קבלת היתר רכישה בחברת הביטוח מצד רשות שוק ההון

איל לפידות / צילום: תמר מצפי
איל לפידות / צילום: תמר מצפי

החברה הזרה סיריוס (Sirius), הנמצאת בבעלות סינית, ממשיכה להתקדם בניסיונה לרכוש את השליטה בחברת הביטוח הפניקס  מידי קבוצת דלק . דלק עדכנה הבוקר (א') על החלטתה של סיריוס לממש את אופציית הקול (Call) שהוענקה לה, לרכישת יתרת מניות הפניקס (47%) בהן מחזיקה דלק תמורת כ-2.3 מיליארד שקל.

זאת בהתאם להסכם עליו חתמו השתיים באחרונה, שאת השלב הראשון שלו כבר השלימה מוקדם יותר החודש סיריוס, כשרכשה מידי דלק 4.9% ממניות הפניקס תמורת כ-208 מיליון שקל. כך, סך התמורה בעסקה תגיע לכ-2.5 מיליארד שקל.

למרות ההתקדמות בעסקה למכירת השליטה בהפניקס, זו עדיין עומדת בפני המשוכה העיקרית שלה - קבלת היתר מצד רשות שוק ההון להחזיק באמצעי שליטה בפניקס - בקשה שסיריוס הגישה במקביל לרכישת נתח המניות הראשון של בחברת הביטוח, הנמצא כבר בידיה.

הפניקס הוסיפה כ-50% לערכה בשנה האחרונה

סכום הרכישה של עיקר המניות בעסקה, כפי שעדכנה דלק הבוקר, משקף להפניקס שווי של יותר מ-4.8 מיליארד שקל - גבוה בכ-7% משווי החברה בשוק הבוקר שעמד על כ-4.5 מיליארד שקל. זאת לאחר שהתחזקה בכ-15% מאז הודיעה דלק לראשונה על העסקה - באמצע חודש ספטמבר.

בסך הכול מניית הפניקס קפצה בשנה האחרונה בקרוב ל-50%, וזאת כחלק מהסנטימנט החיובי המאפיין את מרבית מניות הסקטור, ומשתקף גם בעלייה של קרוב ל-40% שמציג מדד ביטוח פלוס תוך שנה.

לעומתה, מניית קבוצת דלק, שהיום טיפסה בכ-3%-4%, סובלת מחולשה כבר תקופה לא קצרה, כפי שמשתקף בירידות המצטברות לכ-50% תוך שלוש שנים. גל הירידות האחרון במניית דלק, שתוך חצי שנה נחלשה בכ-35%, נרשם על רקע חולשת שוק האנרגיה, בו מתמקדת עיקר פעילותה, והחשש בנוגע לתמחור והמכירות העתידיות ממאגרי הגז תמר ולוויתן, בהן היא מחזיקה בעיקר באמצעות השותפות דלק קידוחים. 

ההתקדמות לשלב השני של עסקת הפניקס נעשית בהתאם ללוח הזמנים הקצר שנקבע בין קבוצת דלק לבין סיריוס בעניין רכישת השליטה בהפניקס, שהעניק לרוכשת 60 יום להחליט לגבי שלב זה.

סיריוס בוחנת זה תקופה את שוק הביטוח הישראלי

סיריוס, חברת החזקות ביטוח אמריקאית בשליטה סינית, היא בעלת רישיונות ביטוח בארה"ב, שבדיה ואנגליה. החברה בוחנת לעומק את שוק הביטוח הישראלי זה זמן, וגם שקלה באחרונה לבצע עסקה לרכישת השליטה בקבוצת כלל ביטוח מידי אי.די.בי. מן העבר השני, הפניקס נמצאת זה זמן במגעים למכירת השליטה בה. הסיבה היא שדלק מעוניינת להתמקד בעסקי האנרגיה, וגם חייבת למכור את החזקותיה בפיננסים בשל חוק הריכוזיות. בשל כך, בשנים האחרונות התקיימו כמה וכמה מגעים למכירת השליטה בהפניקס שלא הבשילו.

כך, לפני כשלוש שנים נחתם מזכר הבנות בין דלק לבין משפחת קושנר האמריקאית ביחס להפניקס. כשנה לאחר מכן, נחתם הסכם מחייב מול החברה הסינית פוסון, ובהמשך גם מול AmTrust וחברת יאנגו הסינית. ואולם, כל המגעים הללו הסתיימו ללא עסקה. לפיכך, עדיין מוקדם מאוד לברך על המוגמר, בעיקר מכיוון שקבלת אישור הפיקוח על הביטוח בישראל אינה ודאית, והדרך אליה ארוכה ומלאת מהמורות, במיוחד עבור גופים הנמצאים בשליטה סינית.

אלן ווטרס, מנכ"ל חברת הביטוח סיריוס מסר כי "חברת סיריוס נמצאת תחת פיקוח רגולטורי אדוק בכל השווקים בעולם בהן היא פועלת, בין היתר בברמודה, בניו יורק, בריטניה, שבדיה, סינגפור  ועוד.  אנו סומכים על יכולותיה המתקדמות של  מערכת הרגולציה הישראלית ואנו מצפים לקבלת אישור רגולטורי לרכישת שליטה".