הדאגה החדשה של משקיעי הנפט: אופ"ק עובד יותר מדי

הארכה של הגבלת הייצור עלולה לגרום לעליית מחירים, שתוביל בהמשך לריסון הביקושים

מחוץ למטה אופק בוינה  /  צילום: רויטס Leonhard Foeger
מחוץ למטה אופק בוינה / צילום: רויטס Leonhard Foeger

לאחר שעשה מעט מדי במשך שנים, ייתכן שלפתע אופ"ק עושה יותר מדי.

14 המדינות החברות בארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק), וכן יצרניות נפט גדולות אחרות כמו רוסיה, צפויות לגבש השבוע הסכם שבמסגרתו הן ימשיכו למנוע מצרכניות הנפט כ-2% מסך היצע הנפט העולמי. שרי האנרגיה של כשני תריסר מדינות יתכנסו ביום ה' השבוע במשרדיו הראשיים של קרטל הנפט בווינה.

אך אופ"ק מפקפק כי חידוש הסכם הייצור לתקופה של כמה חודשים נוספים יסייע למדינות החברות בו, לדברי נציגי אופ"ק ופרשנים עצמאיים. חלק מהמדינות החברות, וכמה אנליסטים חיצוניים, טוענים שאופ"ק עלול להמריץ את השוק יתר על המידה ולהזניק את המחירים בשנה הבאה. התפתחות כזו עלולה להקטין את הביקוש לנפט גולמי.

"יש בעצם סיכון שהשוק יתהדק יתר על המידה והמחירים יתקרבו בקרוב ל-70 דולר", אמר דאג קינג, סמנכ"ל השקעות בקרן הגידור Merchant Commodity, המנהלת 165 מיליון דולר. "אבל המחירים יהיו פגיעים גם אם הם לא יאריכו, מכיוון שזה יבהיל את השוק".

מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט, המשמש כנתון ייחוס עולמי לנפט, כבר העפיל ביותר מ-20% בשלושת החודשים האחרונים, ושלשום (ו') הוא נסגר במחיר של 58.95 דולר לחבית - מחיר הסגירה הגבוה ביותר מאז יוני 2015. מגמת עלייה זו נובעת חלקית ממגבלות ההפקה של אופ"ק, אך גם מהאיומים הגיאופוליטיים על ייצור הנפט באיראן, בעיראק ובסעודיה, וכן מהצהרותיה הפומביות של סעודיה על מחויבותה לתמיכה במחירי הנפט.

במשך שנים נלחם אופ"ק נגד הדעה הרווחת שהוא כבר אינו רלוונטי בשוק הנפט שבו משפיעות על המחירים חברות אמריקאיות שמפיקות נפט מפצלי שמן. אופ"ק לא עשה דבר כשמחירי הנפט התרסקו ב-2014. אשתקד, כשאופ"ק החליט סוף סוף לקצץ את התפוקה כדי להעלות את מחירי הנפט, עלו המחירים לאחר פרק זמן ארוך מהצפוי.

כיום חוששים משקיעים ומנהלים שאופ"ק מגזים.

"אני רגיל לזה שאופ"ק לא עושה מספיק", אמר ריינר סיל, מנכ"ל חברת הנפט OMV. "אבל עכשיו הם מפריזים".

ההפרזה הזו עלולה לפגוע בביקוש לנפט גולמי ברחבי העולם, ולהאיץ את מגמת המעבר לכלי רכב חשמליים ולשימוש בטכנולוגיות אחרות שיפגעו בצריכת הנפט.

האמרת המחירים עלולה גם לתמרץ את חברות פצלי השמן האמריקאיות להגביר את התפוקה, ומבול של נפט חדש שיציף את השוק עלול להוריד את המחירים. יצרניות אמריקאיות כבר מנצלות את המצב. לאחר שבשלושת החודשים האחרונים נרשמה ירידה במספרם של מתקני קידוח הנפט, גדל מספרם בשבוע האחרון לסך של 747, לדברי Baker Hughes, המספקת שירותים לתעשיית הנפט.

סעודיה, החברה החזקה ביותר באופ"ק, מצדדת בהארכת קיצוצי התפוקה בתשעה חודשים נוספים עד סוף 2018. הממלכה זקוקה למחירי נפט גבוהים יותר מכיוון שהיא מתכננת הנפקה ראשונית לציבור של חברת הנפט הממשלתית ארמקו, חברת הנפט הגדולה בעולם. הנפקה ראשונית לציבור זו ניצבת במרכזה של תוכנית לשינוי הכלכלה הסעודית, שתצמצם את תלותה של סעודיה בנפט ותפתח את קרן ההשקעות הריבונית הגדולה בעולם כדי ליצור תעשיות חדשות.

אך פקידי נפט סעודים אומרים כי אינם רוצים להגזים. בחודש שעבר אמר שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאליח, לטלוויזיה של בלומברג שהממלכה אינה רוצה "עליות מחירים חדות וקצרות שיזעזעו את השוק. אנחנו לא רוצים שום תנודות מחיר שאינן בריאות לביקוש. ההעדפה שלנו היא שהשוק יתאזן באופן הדרגתי", הוסיף אל פאליח.

לא כל חברות אופ"ק מחשיבות את הארכת מגבלות התפוקה לרעיון טוב. מרביתן נקלעו למצוקה כלכלית ופוליטית מכיוון שמחירי הנפט עדיין נמוכים בכ-50% מהמחירים ב-2014. אם מחירי הנפט יעלו, עלולות חלק מחברות אופ"ק לא לציית ליעדי התפוקה ולמכור כמות רבה יותר של נפט גולמי, לדברי אנליסטים.

אקוודור, למשל, כמעט שהצהירה מפורשות כי לא תציית להנחיות אופ"ק. חברות אופ"ק כגון לוב וניגריה, שאינן מחויבות למגבלות התפוקה בשל מלחמות האזרחים בהן, כבר יוצרות בעיות לקרטל, מכיוון שתפוקתן נמצאת במגמת עלייה.

"אני לא בטוח שכולנו רוצים להיות בהסכם הזה לתקופה כל כך ארוכה", אמר נציגה לאופ"ק של אחת ממדינות המפרץ הפרסי, שבה שוררים ספקות בנוגע ליעילות קיצוצי התפוקה שעליהם הסכימו אופ"ק ו-10 מדינות נוספות אשתקד.

יש סימנים שקיצוצי התפוקה תרמו להפחתת הרוויה בשוק הנפט העולמי. מלאי הנפט במדינות ה-OECD, הכולל כמה מהמדינות המפותחות ביותר בעולם, התכווץ בספטמבר ב-40 מיליון חביות לפחות מ-3 מיליארד חביות לראשונה בתקופה של שנתיים, לדברי סוכנות האנרגיה הבינלאומית. משקיעים בשוק הנפט קוראים לאופ"ק לגבש אסטרטגיית יציאה - תוכנית שבסופו של דבר תגדיל את התפוקה מבלי לפגוע בשוק.