הפרקליטות: הפרסום על הסדר מתגבש עם משה איבגי - לא נכון

פרקליטות המדינה הבהירה כי החלטה אם יוגש כתב אישום בתיק תתקבל בקרוב

תיק משה איבגי: נראה כי הביקורת הציבורית על הסדר הטיעון המתגבש עם השחקן הבכיר, החשוד בביצוע עבירות מין בנשים, והאווירה הציבורית נגד הטרדות המיניות (קמפיין 'metoo'), הבהילו את פרקליטות המדינה. הפרקליטות פרסמה היום (ב') הכחשה כי מתקיימים מגעים להסדר, שבמסגרתו יודה איבגי בעבירות מין בארבע נשים שונות, אך לא יוגש נגדו כתב אישום - והתיק הפלילי נגדו ייסגר.

אלא שההכחשה נעשתה אחרי שמקורביו של איבגי ומקורות אחרים המצויים בתיק, כבר אישרו שהתקיים מו"מ להסדר כזה עם איבגי. "ההחלטה אם להגיש כתב אישום בפרשה אמורה להתקבל בזמן הקרוב", מסרה היום הפרקליטות. "למען הסר ספק, לא התקבלה כל החלטה בפרשה והפרסומים על 'הסדר מותנה' שמתגבש אינם נכונים".

במאי האחרון העבירה נשיאת בית המשפט השלום בפתח-תקווה, עינת רון, ביקורת נוקבת על הסדר הטיעון שחתמה הפרקליטות עם השופט לשעבר, יצחק כהן, שהודה בביצוע הטרדה מינית, וביטלה אותו. כהן הודה כי ב-2010, בעת שכיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, הוא הושיב עובדת שהייתה כפופה למרותו על ברכיו, הושיט ידו וליטף אותה מתחת לחולצתה שלא ברצונה ואחר-כך קם וחיבק אותה. על אף שעובדות המקרה ברורות, הסכימה הפרקליטות לפטור את כהן מהרשעה פלילית, ולהסתפק בהטלת קנס סמלי על השופט הבכיר ובחיובו בביצוע עבודות לתועלת הציבור. השופטת רון סירבה לקבל את הסדר הטיעון המקל וקבעה כי הוא אינו סביר בנסיבות העניין ונוגד את האינטרס הציבורי. "האינטרס הציבורי אינו מאפשר את סיום ההליך ללא הרשעה של כהן", היא קבעה.

הביקורת של רון כנראה לא ממש הופנמה בפרקליטות. אחרת, קשה להסביר את המו"מ שהיא ניהלה בשבועות האחרונים עם השחקן המפורסם כדי להגיע להסדר מותנה איתו. נגד איבגי הוגשו כמה תלונות על הטרדה מינית שנחקרו במשטרה והחומר הועבר לפרקליטות.

כשיחודש המו"מ להסדר עם איבגי, ולמרות ההבדלים בין המקרה שלו לבין המקרה של השופט לשעבר כהן, מומלץ לפרקליטות לחזור ולקרוא את החלטתה של השופטת רון ממאי בעניינו של כהן. "אין להקל במקרה ראש ולהפחית בחומרתו, כפי שעשתה התביעה", ציינה. "המדובר בניצול ציני של מעמד בכיר ושל תפקיד בכיר כלפי עובדת צעירה. אכן יש לייחס משקל ללקיחת האחריות של כהן ולכך שהוא הביע אמפתיה למתלוננת, אך אין בכך להפחית מחומרת המעשה, שלא נכנס בגדר מקרים שיכולים להיגמר באי-הרשעה".