צביקה שרף: "הדבר שאני אוהב זה לאמן"

במפגש "הפודיום יורוסל" של "גלובס" בשיתוף "קסם מדדים", התארח בשבוע שעבר צביקה שרף, מי שאימן בעבר את מכבי ת"א ואת נבחרת ישראל בכדורסל ■ שרף סיפר מה הוא חושב על מעמד המאמן בישראל, מה מצבו של הכדורסל הישראלי, וכיצד הוא היה זה שהתניע את פרשת ישראל ביתנו

בועז נגר, לירן צביה, צביקה שרף, אבנר חדד ואופיר פרבר / צילום: שלומי יוסף
בועז נגר, לירן צביה, צביקה שרף, אבנר חדד ואופיר פרבר / צילום: שלומי יוסף

בדצמבר 2014, כשהיה בעיצומו של מאבק נגד שחיתות באיגוד הכדורסל, אמר צביקה שרף - אחד המאמנים המובילים והוותיקים בישראל ל"גלובס", שיש פרשה שנחקרת במשטרה והוא מנוע מלדבר עליה. במפגש נציגי המשקיעים המוסדיים הגדולים והמובילים במשק, "הפודיום יורוסל", של "גלובס" בשיתוף "קסם מדדים", שהתקיים בסוף השבוע שעבר בהיכל המכבים בתל-אביב, הודה שרף שהפרשה המדוברת היתה פרשת ישראל ביתנו והוא זה שהתניע אותה.

עוד השתתפו באירוע - בועז נגר, יו"ר קסם; אבנר חדד, המנכ"ל; לירן צביה, מנהל דסק מוסדי; ואופיר פרבר, סמנכ"ל השיווק.

"יום אחד", סיפר שרף, "יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל, שיושב היום איפה שהוא יושב (במאסר, ל"ר), הביא מיליון שקל מישראל ביתנו לכדורסל. כשהגענו לאסיפה הכללית לאישור המאזן, אני שואל מה זאת העמלה של מאה אלף שקל? אומרים לי בשביל לקבל כסף, מיליון שקל, היינו צריכים לשלם 100 אלף שקל עמלה. שאלתי, למה זה לא הובא פה לאישור? על כסף של ממשלת ישראל צריך לשלם עמלה? אמרו לי, יש לך בעיה, לך למשטרה'".

- והלכת.

"הייתי אז מאמן מכבי ראשל"צ. כל יום שני בבוקר, כשהיה לי חופש בבוקר, ישבתי ב-433, ונתתי עדויות. אחרי שלושה שבועות, החוקר אמר לי בוא נתרכז בנושא של ישראל ביתנו, הייתה שם קבלה של אשתו של מנכ"ל משרד החקלאות על העמלה. חצי שנה אחרי זה היו מעצרים בבוקר. לא רציתי להכניס אף אחד לבית סוהר. רציתי בסך-הכל לא לשלם 100 אלף שקל עמלה על כסף של מדינת ישראל".

סמנכ"ל תפעול ולא מנכ"ל

- בוא נדבר על כדורסל. כבר עונה שנייה שאתה לא נמצא על הקווים, גם פיני גרשון, ארז אדלשטיין. מעמד המאמן בישראל קטסטרופלי.

"יש לי הרבה כובעים.אני עושה הרבה דברים ועשיתי הרבה דברים, אבל הדבר שאני אוהב זה לאמן. ואין לו תחליף. אני אוהב לאמן אני רוצה לאמן. אבל אני אולי אחרון המוהיקנים שלא חורג מהעקרונות שלו, לא ברמת שכר, לא ברמת שליטה בקבוצה. היום מחפשים מאמנים שהם יותר נוחים להנהלה, יותר נוחים לשחקנים, ובסופו של דבר פוגעים במעמד המאמן. מקבלים מאמן לא סמכותי, לא בעיני השחקנים, לא בעיני הצופים, לא בעיני העיתונות, ולא בעיני השופטים. בהשאלה מעולם העסקים, המאמן הוא מנכ"ל, וכשמנכ"ל לא עומד ביעדים הדירקטוריון יכול לפטר אותו. למה כשמאמן מפוטר יש כזאת דרמה? אולי כי המאמן היום הוא רק סמנכ"ל תפעול, ובחלק מהמקומות פחות מזה. זה לא סוד שחודשיים לפני סוף העונה הקודמת מכבי תל-אביב ביקשו ממני לבוא לאמן. היה לי קשה, וכואב, ורציתי מאוד לאמן, אבל לא יכולתי לוותר להם".

- למה?

"הם בשום פנים ואופן לא רצו להבטיח את המשרה לשנה הבאה. ה-18 בדצמבר זה יום ההולדת שלי. ב-18 בדצמבר בשנה שעברה אמי נפטרה, ובאותו יום הייתי אמור להתמנות למאמן מכבי תל-אביב. הדרישה שלי הייתה לאמן שנה וחצי, שליטה בהחתמת השחקנים, ואז, באותה ישיבת הנהלה שלף מישהו את ההצעה. אני מביא את המאמן הכי טוב שהיה בעולם ואני לא מוניתי. חודשיים לפני סוף העונה, עוד פעם באו אלי, אחרי הפסד למכבי חיפה, ושוב אמרתי, לא שיניתי את עקרונותיי, אני מוכן להיות המאמן, עם חוזה לשנה הבאה, עם סמכויות להחתמת שחקנים לשנה הבאה, אמרו לי לא. אז עם כל הקושי וכמה שכאב לי, סירבתי".

- ואולי ניצלת, כי מאמנים נושרים מתפקידם כמו עלים בשלכת. לאף אחד אין סבלנות היום לעקרונות.

"מאמנים במדינת ישראל, מילדים, נערים, בוגרים, וליגה ראשונה, מקבלים שכר עבור 10 חודשי עבודה. אפילו דיילים ודיילות באל-על כבר יצאו מזה. לא כולם מעבירים, לפי חוקי המדינה, את התנאים הסוציאליים. פנסיות אין, מאמנים מוכנים לעבוד בגרושים, ומכיוון שהמאמנים האלה רעבים לעבודה, צריכים לפרנס משפחה, אז הם מוכנים להתקפל. אני לאורך חיי השתדלתי גם לעבוד בעבודות אחרות. השתדלתי לחסוך".

- אתה פנסיונר של אגד.

"הייתי מנהל משחק מכריע מול ריאל מדריד ובדרך חזרה בודק את השמירה במוסך שאני ניהלתי, אם השומרים לא ישנים. מוסר עבודה אי-אפשר ללמד אותי, כי קמתי בחמש וחצי בבוקר, אני קם עד היום בשש, הייתי הולך לישון בשתיים עשרה בלילה. יש גם מודה חדשה שמביאים מאמנים זרים, ומאמנים זרים לא משלמים מס. אז, גרינברג במכבי אשדוד, מקבל בדיוק חצי מהכסף שקיבל מאיר טפירו, כי על מאיר טפירו שילמו מס, ועל מאמן אמריקאי לא".

- מצב הכדורסל הישראלי כל-כך גרוע שצריך לחסוך?

"המצב של הכדורסל הישראלי יחסית טוב, בטח במכבי תל-אביב והפועל ירושלים. לא כל אחד מוכר עשרת אלפים אימונים, וכל הדברים האלה. אבל כולנו מתוקצבים על-ידי העירייה, ליגת ווינר, וכל הדברים מסביב, מביאים לכל קבוצה כ-2 מיליון שקל, מוכרים מנויים, יש ספונסרים. יו"רים בליגה הראשונה מקבלים משכורת 12 חודש, לטווח ארוך, עם כל התנאים, כולל הפנסיות, והמאמן או מתחלף פעמיים-שלוש בשנה, או אחרי 10 חודשים במקרה הטוב".

- מכבי עברה השנה ניתוח קשה בעקבות אחת העונות הגרועות בתולדותיה, וסכומי עתק שירדו לטמיון. אתה תומך באסטרטגיה החדשה של החתמת שחקנים טרם פריצתם ולא כוכבים גדולים?

"זה לא גורף. רול שבא מקבוצה בינונית בטורקיה, בטישקאט. פראחוסקי, שלדעתי זו לא החתמה טובה. יש כאלה שהם בסוף הקריירה, יש כאלה שהם באמצע, יש כאלה שהם בתחילה. זאת לא אסטרטגיה".

- אבל לשלב ישראלים גם ביורוליג, ולא רק בליגה הישראלית, זאת האסטרטגיה של נבן ספאחיה.

"כן, יש שני שחקנים ישראלים, צעירים, מוכשרים - אחד הוא איתי שגב שהדעות עליו חלוקות ואני מאוד אוהב אותו, שצריך לשקם דברים מבחינה התקפית, אבל הוא שחקן הגנה טוב, שחקן ריבאונד טוב, מאוד מוכשר, ויש את יובל זוסמן, שכבר בשנה שעברה היה צריך לקבל דקות משחק, ואמור להיות אחד מהשחקנים הישראלים הגדולים ביותר שיהיו בשנים הבאות, אני חושב שברמה של מיקי ברקוביץ ודורון ג'מצ'י, ועודד קטש. ניהול הספורט מקשה על גידול ספורטאים צעירים".

- ניסית להיבחר לאיגוד הכדורסל כדי לשנות את זה ונכשלת.

בבחירות הקודמות נכנסנו אחרי בעיות עם בית משפט וזכינו ב-25%, זה כמו לקחת מפוטין 25%, ואחרי שלא נתנו להם להשתולל, ומנענו שחיתויות וכל זה, אז הם החליטו לשנות את התקנון, ומנעו מאתנו לרוץ, ועצרו אותנו מראש. לא היו בחירות; אנחנו עדיין בהתדיינות, אבל בית המשפט לטובם, ובית הדין של ארגון הכדורסל הוא לא הכי אובייקטיבי, אבל אנחנו לא מפסיקים להילחם. הרבה אנשים אמרו לאשתי תגידי לבעל שלך, שלא יהיה תמיד צודק, שיהיה יותר חכם, זאת אומרת יתקפל, יעצום עיניים".

כשההסתדרות שם - אבוד לי

- תגיד, לא הגיע הזמן לבטל את "החוק הרוסי", שהפך להיות החוק הישראלי - כי גם ברוסיה הוא בוטל - שמאלץ את הקבוצות לתת לישראלים לשחק, ולעיתים גם מאלץ אותם להחזיק שני סגלים, סגל אחד פה לליגה, וסגל אחד לאירופה?

"כאשר הוא הוצע, חזרתי בפעם הראשונה מרוסיה, ומניתי את המגרעות של החוק הזה וכמה הוא יהיה רע גם בטווח הקצר, וגם בטווח הארוך. עכשיו החוק הוא כבר בידיים של אלה שרוצים להחליש את מכבי, והחוק הוא בידיים של ההסתדרות, וכשההסתדרות שם אז זה אבוד לי, כי אז הם מכריזים שביתה, ואז ניר אלון פתאום יופיע, וניסנקורן יופיע. החוק לא טוב לקבוצות, לא טוב לשחקנים. ואז מוצאים דרכים לעקוף אותו. האמריקאים מצאו להם אפשרות לקבל אזרחות ישראלית, אם ע"י נישואין, חלקם אמתיים חלקם פיקטיביים, אם על-ידי מציאה של איזה סבא, סבתא, איזה מישהו שעבר ליד בית כנסת, או ליד רב, או ליד קבר. אז יש 14 מתאזרחים. וככה, חוץ מיובל זוסמן, לא פרץ אף ילד ישראלי חדש ולמרות זה נבחרת העתודה עשתה הישג יוצא מן הכלל בקיץ האחרון".

הקשר שבין חברה פיננסית לבין כדורסל / אבנר חדד, מנכ"ל קסם 

באירוע כזה נשאלת השאלה מה הקשר בין חברה פיננסית לבין מועדון כדורסל. כלומר, מה הקשר בין מכבי תל-אביב לבין קסם? הקשר הוא שכל ארגון, וזה לא משנה אם זה בית השקעות, קבוצת ספורט או גוף ממשלתי - שני דברים יביאו אותו להצלחה - ניהול טוב לאורך זמן ואנשים.

ותשאלו מהו ניהול טוב לאורך זמן? הכוונה להגדיר מהי האסטרטגיה שלנו ולנהל אותה; לדעת לשלם מחיר בטווח קצר בשביל דבר שהוא נכון בטווח הארוך; להבין בתהליכים ולבנות אותם נכון; להבין באנשים ולשים אותם במקום הנכון; להתנהל בשקיפות פנימה והחוצה; לזהות את המגמות בשוק ולא לפחד ממה שרואים, כי אם מבינים את הבעיה אז אתם כבר נמצאים ב-90% מהדרך לפתרון; לדעת שסיכונים טבעם להתממש והחוכמה היא להערך לכך ולדעת לשלם על זה מחיר. כלומר, במקום לקחת קורסים מתקדמים תתמקדו במה שאמרתי עכשיו, מי שפועל לפי הערכים האלה לא יכול להיכשל. נציין, כי קסם רכשה את חברת הקרנות של אקסלנס ותנהל כ-50 מיליארד שקל. היא תצליח בזה רק משום שהיא מביאה עמה ידע וניסיון בניהול.