דעה: מי המרוויח הגדול מהדיל של המדינה עם החברות הגדולות

האם אל מול המספרים המפוצצים של הטבות המס ניתן להציג מספרים מפוצצים לא פחות של תרומה כלכלית למשק? טבע קיבלה עוד ועוד הטבות מס על סמך התקווה שהיא תביא בשורה לשוק העבודה ולפריון במשק - אבל כולנו רואים מה מצבם של עובדיה היום ■ פרשנות

מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun
מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun

פעם אחר פעם אנחנו נחשפים לנתונים המדהימים לפיהם מדינת ישראל מחלקת עשרות מיליארדי שקלים לחברות הגדולות במשק בדמות הטבות מס, ולא ממש בוחנת מה היא מקבלת בתמורה מאותן חברות. הפעם טבע על המוקד - ולא בפעם הראשונה כמובן, וגם לא השלישית או הרביעית.

הנתונים לפיהם הטבות המס שטבע קיבלה בעשור האחרון עומדים על עשרות מיליארדי שקלים לא חדשים לנו (20 מיליארד שקל רק לשנים 2006-2013). לרגע קט הציבור נרעש, חברי הכנסת מדברים על זה בוועדה זו אחרת, ונראה כי או-טו-טו מישהו הולך לעצור את החגיגה על חשבון הציבור. ואז הבאזז נעלם, מתפוגג במסך הערפל של החשש מפני אובדן מקומות העבודה שמספקות אותן חברות, אובדן המעמד הבינלאומי של ישראל, ועוד ועוד הררי מילים שנערמות כדי להצדיק את הרפיסות שמגלים חלק מנבחרי הציבור שלנו מול כסף וכוח.

לצד החברות ניצבת נבחרת מכובדת בעליל של מומחי המס הבכירים בארץ שבכלל בטוחים שטבע וכל החברות הבינלאומיות הגדולות שפועלות בישראל לא מקבלות מספיק הטבות מס. צריך לעודד אותן לבוא. צריך לשמור שלא יברחו. צריך לעטוף אותן בחבילה רכה ומפנקת של הטבות מס שתמנע מהן לפזול החוצה. אנחנו חיים בפחד תמידי שהן יעזבו אותנו. פחד שאנחנו לא מספיק מהירים ואטרקטיביים בתחרות הבינלאומית על הכסף של חברות העתק. פחד מ"היום שאחרי" שאותן חברות יגלו שדונלד טראמפ, או אירלנד או כל מדינה אחרת מציעה להם חבילה מפתה יותר. מה נעשה אז, רחמנא ליצלן.

אז קודם כל, שלא יהיה לאף אחד ספק - החברות הללו מודעות היטב לכל הטבות המס שמגיעות להן בכל העולם, ורובן מנצלות אותן עד תום באמצעות פאזל חברות בינלאומי מסובך להפליא שהן בונות בסיוע מומחי המס המובילים בעולם.

דבר שני - בכל מה שקשור לישראל, הגיע הזמן להפסיק לפחד ולהתחיל לדבר במספרים. האם אל מול המספרים המפוצצים של הטבות המס ניתן להציג מספרים מפוצצים לא פחות של תרומה כלכלית משמעותית למשק? הגיע הזמן לתת מענה לשאלת השאלות - שאלת העלות מול התועלת, ולגלות מי המרוויח הגדול מ"הדיל" של המדינה עם החברות הגדולות.

פעם אחר פעם מספקים דוחות מבקר המדינה תמונה של מציאות מטרידה של מדינה קטנטונת שמעניקה הטבות מס מפליגות לקבוצה נבחרת של חברות שאמורות להצעיד את המשק שלנו קדימה, אבל אף אחד לא בודק באמת אם הן מקיימות את הצד שלהן בעסקה. כשמסיטים מעט הצידה את הווילון השחור שמסתיר את האותיות הקטנות של העסקה הזאת מעין הציבור, מגלים שברוב המקרים העסק הזה משתלם בעיקר לחברות - ואולי רק לחברות.

כך, לאחרונה, פרסם מבקר המדינה דוח שבו הוא מספר לנו על "הסיבוב" שעושות קרנות ההון הזרות בישראל שמקבלות פטור ממס במיליארדים מהמדינה ולא תורמות במאום למשק. אייפקס-תנובה סיפקו דוגמה נפלאה לכך, וכך גם במקרה של טבע, שקיבלה-וקיבלה-וקיבלה הטבות מס על סמך התקווה שהיא תביא בשורה לשוק העבודה הישראלי ולפריון במשק - אבל כולנו רואים מה מצבם של עובדיה היום.