הקווים האדומים של נתניהו

משפחת נתניהו תובעת על זוטות, ועם הטענות החמורות היא לא מעזה להתמודד באמצעות תביעות דיבה

עו"ד יוסי כהן המייצג את יאיר נתניהו מסר: "אני חושב שיש דברים שאי-אפשר להבליג עליהם. סיפור הזוי, מצוץ מן האצבע ומכוער. התביעה הזו היא מסר - שיש קווים אדומים, שכשחוצים אותם - משפחת נתניהו לא תבליג". המסר עליו מדבר כהן הוא תביעת הדיבה שהגיש הבן יאיר נתניהו נגד הפעיל החברתי אייבי בנימין. עילת התביעה היא פוסט שפרסם בנימין, שבו טען שראש הממשלה ביקש מראש השב"כ לסדר דרכון לבנו יאיר.

ההאשמות עליהם ויתרה המשפחה

עו"ד יוסי כהן, המייצג כל נתניהו שאינו בנימין, אמר דברים ששווים תשומת-לב והתייחסות. כאלה הם הדברים המצוטטים מפיו בתחילת המאמר. כהן אמר שהתביעה של יאיר היא "מסר שיש דברים שהמשפחה לא מוכנה לוותר עליהם". משמעות המסר הזה היא שעד היום נחצו מעט מאוד קווים אדומים, אם בכלל, ביחס למשפחת נתניהו.

פורסמו על המשפחה דברים גרועים בהרבה מהקשקוש של הבן יאיר, שכולם, על-פי הפרקליט כהן, היו נכונים, ומכל מקום לא מופרכים. על פרסומים אלה, החמורים בהרבה כאמור, משפחת נתניהו לא הגישה תביעות דיבה. היו פרסומים על גניבות לכאורה, על זיופי מסמכים לכאורה, על ניצול לרעה של כספי מדינה - על כל אלה המשפחה לא תבעה.

הפרסומים לא חצו את קו אדום

מה המשמעות של זה? על-פי הפרקליט כהן, הפרסומים החמורים על המשפחה לא חצו את הקו האדום. מה שכן חצה את הקווים הם פרסומים כמו מריבה באישון לילה בין בני הזוג בכביש ירושלים; הפוסט הטיפשי הזה.

כלומר - המשפחה תובעת על זוטות. עם הטענות החמורות, הפליליות לכאורה, המשפחה ופרקליטיה לא מעזים להתמודד באמצעות תביעות דיבה. ניתן להסיק שמבחינתם הפרסומים החמורים לא חצו את הקו האדום.

האשמות לא מופרכות

מה זה אומר שהאשמות חמורות ופליליות לא עוברות את הקו האדום של משפחת נתניהו? התשובה ברורה: אם אינן מדויקות, הן גם לא מופרכות. כי לו היו חסרות שחר, היה בכך מעבר של הקו האדום. וזה היה מחייב הגשת תביעות, שלא הוגשו - על כל המשתמע מכך על רקע דברי פרקליט המשפחה.

תביעה לגיטימית

בכתב הגנתו טען בנימין, בין השאר, כי המהלך של נתניהו אינו אלא "תביעת הפחדה". טענה זו נשמעת פעמים רבות במשפטי דיבה. החוק קובע מה היא דיבה וכל אזרח רשאי להגן על עצמו מפניה. גם אם הוא ראש הממשלה, אשתו ובנו. המניע להגשת התביעה הוא דבר שולי לעצם התביעה, ובית המשפט אמור לפסול טענת הגנה כזאת על הסף.