רווח של 672 מיליון שקל לחברת הביטוח הפניקס מתחילת השנה

מדובר ברווח הגבוה בענף עד כה ובגידול של כ-80% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ■ רשמה רווח נאה גם ברבעון השלישי, למרות קיטון: 187 מיליון שקל ■  ירידה של כ-10% בהכנסות אקסלנס מתחילת השנה

איל לפידות / צילום: תמר מצפי
איל לפידות / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח הפניקס , שבניהול אייל לפידות, ממשיכה להציג רווחים גבוהים ביחס לענף הביטוח, כשהיא מדווחת היום (ג') כי סיכמה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2017 עם רווח כולל של כ-672 מיליון שקל - הרווח הגבוה בענף עד כה. מדובר בגידול של כ-80% ברווח הכולל ביחס לשלושת הרבעונים הראשונים של 2016. ברבעון השלישי רשמה החברה רווח נאה כשלעצמו, של 187 מיליון שקל, למרות קיטון ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

הפניקס, שנסחרת לפי שווי של כ-4.35 מיליארד שקל, נמצאת בימים אלה במרכזה של עסקה למכירת השליטה בה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה לסיריוס האמריקנית שבשליטה סינית. לפני ימים ספורים חתמו סיריוס ודלק על העסקה המחייבת להעברת 47.2% ממניות הפניקס לידי החברה הזרה (שכבר מחזיקה בכ-4.9% שרכשה קודם לכן השנה), אך השלמתה של זו תלויה בקבלת אישור מרשות שוק ההון, והיא ממש רחוקה מלהיות ודאית. נציין כי כבר הוגשה בקשה לקבלת היתר שליטה מהפיקוח.

הריבית עזרה לתוצאות החזקות

תוצאותיה החזקות של הפניקס מושפעות מהגידול בהכנסות מהשקעות ומדמי הניהול, וכן מהרבה השפעות חד-פעמיות. בחברה מפרטים כי התוצאות מתחילת השנה והתוצאות ברבעון השלישי הושפעו מהותית מהירידה בעקום הריבית במשק. "השפעת הירידה בריבית ובפרמיית הנזילות על הגידול בהתחייבויות הביטוחיות הסתכמה מתחילת השנה לסך של כ-80 מיליון שקל לאחר מס וברבעון הנוכחי לסך של כ-131 מיליון שקל לאחר מס. בתקופה המקבילה אשתקד (שלושה רבעונים, ר"ש), השפעת השינויים בריבית ובפרמיית הנזילות על הגידול בהתחייבויות הביטוחיות הסתכמה לסך של כ-151 מיליון שקל לאחר מס".

עוד מפרטים בהפניקס כי "בנוסף, הושפעו התוצאות בתקופה המקבילה אשתקד (שלושה רבעונים, ר"ש), מהגדלת ההתחייבויות הביטוחיות בביטוח כללי ברכב חובה וענפי חבויות ואחרים בסך כולל של כ-87 מיליון שקל אחרי מס, על רקע פרסום תקנות בעקבות המלצות ועדת וינוגרד".

החברה הציגה גידול ברווח הכולל לפני מס בשלושת מגזרי הביטוח שלה: ביטוח חיים וחיסכון ארוך טווח; בריאות וכללי, תוך שהחברה גם מציגה גידול נאה בשלל מגזרי פעילות הביטוח ושלה. במגזר השירותים הפיננסיים, שניתנים באמצעות חברת הבת - בית ההשקעות אקסלנס, נרשמה יציבות יחסית ברווח מתחילת השנה.

ירידה של כ-10% בהכנסות אקסלנס מתחילת השנה

לגבי אקסלנס, נוסיף כי בית ההשקעות הפרטי רשם בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הכנסות כוללות בהיקף של כ-238 מיליון שקל, ירידה של כ-10.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. זאת בשל שחיקה בהכנסות מדמי ניהול (בשל אובדן נכסים בקרנות הנאמנות ובתעודות הסל), וירידה בהכנסות משירותים פיננסיים אחרים. למול זאת, ההוצאות של אקסלנס קטנו גם כן, בכ-14%, כך שבשורה התחתונה רווחי בית ההשקעות קטנו "רק" ב-מיליון שקל בלבד, ולמעשה שמרו על יציבות, ברמה של 89 מיליון שקל מתחילת השנה. ברבעון השלישי לבדו רווחי אקסלנס דווקא צמחו בכ-44% לכ-36 מיליון שקל.

אגב זאת, השנה מיזגה אקסלנס את פעילות הקרנות נאמנות שלה לתוך חברת תעודות הסל שבשליטתה, קסם. עתה מגלה הפניקס כי "בנובמבר 2017 הושלמה עסקת רכישת מלוא הון המניות המונפק והנפרע של מנהל הקרן על-ידי קסם, לרבות העמדת ערבות על-ידי החברה לטובת חברה בבעלות בעל מניות המיעוט בועז נגר, המכהן כיו"ר דירקטוריון קסם, בסך של עד 5 מיליון שקל".