אירונאוטיקס: דוח טוב לרבעון, צניחה ברווח מתחילת השנה

ההכנסות ברבעון האחרון צמחו ב-6.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לרמה של כ-31.5 מיליון דולר ■ החברה הסתבכה לאחרונה בחקירה משטרתית בנוגע לעסקה גדולה עם "לקוח מהותי"

עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר
עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר

יצרנית המל"טים מיבנה, חברת אירונאוטיקס  שהסתבכה לאחרונה בחקירה משטרתית בנוגע לעסקה גדולה של החברה עם "לקוח מהותי", פרסמה הבוקר (ד') דוחות טובים לרבעון השלישי של השנה.

הכנסות החברה ברבעון האחרון צמחו ב-6.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לרמה של כ-31.5 מיליון דולר, השורה התפעולית הצביעה על גידול של 11.6% ברווח לרמה של כ-5.9 מיליון דולר ובשורה התחתונה הציגה החברה עלייה של 8% ברווח הנקי שעמד על כ-5.5 מיליון דולר ברבעון.

הדוחות התפרסמו לאחר מספר דחיות על רקע הטלטלה בחברה בשבועות האחרונים בעקבות התלייה של משרד הביטחון למכירה של מל"ט מסוג "אורביטר 1K" ללקוח מהותי של החברה במדינה זרה, ולאחר מכן פתיחה של חקירה על ידי יחידת להב 433 של המשטרה, מה שהביא לצניחה חדה במניית החברה. בית המשפט הטיל צו איסור פרסום על פרטי החקירה.

אירונאוטיקס, הפועלת מיבנה עוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. מנכ"ל החברה הוא עמוס מתן, והיו"ר שלה הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן-אליהו.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה דיווחה אירונאוטיקס על גידול של 9.3% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של 86.6 מיליון דולר. עלייה חדה בעלויות ייצור, תפעול, מחקר ופיתוח, לצד הוצאה חד פעמית בהיקף של 8 מיליון דולר על רקע ההנפקה שביצעה החברה בחודש יוני השנה, הביאו לצניחה של 94% ברווח התפעולי לרמה של 947 אלף דולר בלבד.

בשורה התחתונה הציגה אירונאוטיקס רווח נקי סמלי של 245 אלף דולר לעומת רווח של כ-11.6 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2016.

הונה העצמי של אירונאוטיקס הסתכם ב-30 בספטמבר ברמה של 90.7 מיליון דולר, ובקופתה היו מזומנים בהיקף של 16 מיליון דולר. צבר ההזמנות של החברה עמד על כ-150 מיליון דולר.

החברה כאמור הפכה לציבורית בסוף חודש יוני השנה, לאחר שביצעה הקרנות השולטות בחברה ביצעו הצעת מכר גדולה והחברה הנפיקה במקביל עוד מניות, בהיקף של 53 מיליון שקל, שנמכרו לגוף שהוביל את ההצעה וההנפקה, לאומי פרטנרס.

הנפקת החברה, שבוצעה לפי שווי של כמיליארד שקל לחברה, הניבה אקזיט מרשים לבעלי החברה, בראשות הקרנות בראשית ו-KCPS (החזיקו בכ-27% ממניות החברה כל אחת) וקרן ויולה (23.4%), לצד המנכ"ל עמוס מתן והיו"ר איתן בן-אליהו שמכרו קרוב למחצית מהחזקותיהם לציבור באמצעות הצעת מכר בהיקף של קרוב ל-500 מיליון שקל.

המנכ"ל מתן מכר מניות תמורת 5.8 מיליון שקל, ואילו בן-אליהו מימש מניות בהיקף של 6.5 מיליון שקל. מי שהובילה את מהלך ההנפקה היתה חברת החיתום לאומי פרטנרס, שגם רכשה כאמור בהנפקה מניות אירונאוטיקס (5.3% מהון המניות) תמורת 53 מיליון שקל - השקעה שעליה היא מופסדת "על הנייר" יותר מ-20 מיליון שקל.

המנכ"ל מתן ציין היום עם פרסום הדו"חות כי "בתקופה האחרונה קיבלנו הזמנות נוספות, בהיקפים משמעותיים ומלקוחות יוקרתיים, המביעים אמון רב בחברה, בפעילותה ובחוסנה. נמשיך להשקיע מאמצים רבים על מנת לחזק את המובילות הטכנולוגית והחוסן הפיננסי של החברה וכדי להוסיף להיות אלטרנטיבה מועדפת על הלקוחות בכל תחומי העיסוק שלנו".

לפני כשבועיים קיימה הנהלת החברה, בראשות המנכ"ל עמוס מתן, שיחת ועידה מול משקיעים בשוק ההון, אבל עקב חקירת המשטרה וצו איסור הפרסום, השיחה גרמה לתסכול ולמרמור בקרב המשתתפים. זאת, בעיקר מכיוון שההנהלה לא יכלה להתבטא בחופשיות בנוגע לחקירת המשטרה.

לאחר מכן עדכנה החברה בדיווח לבורסה כי החקירה המשטרתית עוסקת באירוע בגינו הותלה רישיון השיווק והייצוא של מל"ט ה"אורביטר 1K" . עוד עדכנה אירונאוטיקס כי היקף ההזמנות מאותו "לקוח מהותי" עבור המל"ט מסתכם בכ-20 מיליון דולר.

העדכון האחרון של החברה, מלפני שבוע, הביא לעצירת הנפילה במניה. עם זאת, מאז ההנפקה בסוף יוני צנחה אירונאוטיקס בכ-40% ושוויה בבורסה התכווץ לכ-610 מיליון שקל.

נזכיר כי בסוף אוגוסט השנה עלתה אירונאוטיקס לכותרות בעקבות תקרית שנויה במחלוקת מסביב לעסקה למכירת מל"טים לצבא אזרבייג'אן. תלונה שהוגשה נגד אירונאוטיקס לאגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון, הובילה להתליית רישיון היצוא שלה לאותה מדינה, לאחר שנטען כי נציגי החברה נדרשו לכוון "מל"ט מתאבד" מדגם אורביטר K-1 לעמדה של צבא ארמניה, וזאת במסגרת הדגמת יכולות של כלי הטיס שפותח ומיוצר באירונאוטיקס.

על פי פרסומים, בשל התנגדות נציגי החברה לעשות כן, עובדים בדרג בכיר יותר מטעמה הובילו את ההדגמה. המל"ט עצמו התפוצץ במרחק של כמה עשרות מטרים מהעמדה הארמנית, בלי לגרום לנפגעים או לנזק. אירונאוטיקס הכחישה אז בתוקף את הטענות, אבל משרד הביטחון לא מתכוון לחדש את רישיונות היצוא של החברה לאזרבייג'אן, לפני שתסתיים הבדיקה המקיפה שנעשית בנושא.