מיישרים קו

הנפילה של מניית המשביר: חלק ממגמה גלובלית בשוק הקמעונאות

המשביר לצרכן/צילום:תמר מצפי
המשביר לצרכן/צילום:תמר מצפי

דוח הרווח וההפסד שפרסמה בסוף השבוע קבוצת המשביר 365 החזקות  הצביע על הפסד תפעולי של 915 אלף שקל ברבעון השלישי של 2017. זה אמנם נראה כמו מספר קטן יחסית במונחים של שוק ההון, אבל הוא מציג את הבעיה שבה נמצאת הקבוצה, על רקע השינויים הדרמטיים שעוברים על שוק המכירות הקמעוניות.

לאחר הסיכום על מכירתה של החברה-הבת, רשת ניו-פארם, והעמדתו על המדף של תחום הטכנולוגיות, פעילותה השוטפת של המשביר כוללת כיום שתי פעילויות בלבד. אלה הן רשת בתי הכלבו של המשביר ומועדון הלקוחות club 365, ואת עיקר הפעילות מרכזת רשת החנויות.

בתשעת החודשים הראשונים של 2017 ירדו הכנסות בתי הכלבו לבדם ב-5% לכ-707 מיליון שקל, לצד הפסד תפעולי גבוה בהרבה של 4.1 מיליון שקל. רק לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד רשמו בתי הכלבו רווח תפעולי של 8.6 מיליון שקל.

התוצאות האלה מהוות מקור לדאגה עבור המשקיעים בשוק ההון, שהפילו בשנה האחרונה את מניית המשביר בכ-46%, כולל ירידה של כ-4% היום. אלא שעל המשביר ומנייתה אפשר להסתכל גם בהקשר גלובלי יותר. כך, למשל, ספגו בשנה האחרונה מניות רשתות בתי הכלבו האמריקאיות מייסי'ס וג'יי.סי פני נפילות של 43% ו-66%, בהתאמה.

הסיבות לכך הן בעיקר השינויים המהירים בעולם הקמעונאות והמעבר לרכישות דרך האינטרנט. אם בעשור הראשון של המאה הנוכחית נדרשו בתי הכלבו להתחרות בעיקר מול רשתות החנויות שפתחו חברות האופנה הגדולות, הרי שבשנים האחרונות נדרשים כולם להתמודד עם מעבר הצרכנים לרכישות באינטרנט.

תופעה זו הולכת ומתרחבת מדי רבעון ומהווה איום ממשי על כל שוכרי הנדל"ן המסחרי למיניהם. היא גם דורשת חשיבה מחודשת, ובעיקר התאמה עצמית לעידן החדש. מי שיידע לעשות זאת ימשיך להרוויח, בעוד שמי שלא - ייאלץ להתמודד עם האטה עקבית ומסוכנת בעסקיו.