טויוטה בין המשקיעים בסטארט-אפ הישראלי גארדיאן

גארדיאן מפתחת סנסור אופטי לפנים הרכב, המאפשר לזהות מיקרו-תנועות ומייצר נתוני וידאו ומפת עומק של הרכב ■ החברה השלימה גיוס של 5.1 מיליון דולר

חברת טויוטה היא בין המשקיעות בחברת הסטארט-אפ הישראלית גארדיאן, שהודיעה על השלמת סבב גיוס ראשון של 5.1 מיליון דולר. גארדיאן (Guardian Optical Technologies), שהוקמה ב-2015, מפתחת סנסור אופטי לפנים הרכב, המאפשר לזהות מיקרו-תנועות ומייצר נתוני וידאו ומפת עומק של הרכב. לדברי מייסד ומנכ"ל החברה, גיל דותן, איכות הסנסור והשימושים המגוונים שלו מאפשרים להקטין את מספר הסנסורים המותקנים בכל מכונית. צמצום מספר הסנסורים צפוי לחסוך כ-20 דולר בייצור כל מכונית וכ-200 מיליון דולר בשנה בתעשיית הרכב כולה.

המעורבות של טויוטה בסבב ההשקעה נעשית במסגרת קרן מיראי (Mirai Creation), שאותה הקימה לפני שנתיים עם בנק SMBC ועם קבוצת ההשקעות ספארקס (Sparx). עיקר המימון של הקרן מגיע מטויוטה, אך מנהלה הוא שואיי אבה, מנכ"ל ספארקס. בעקבות הגיוס מסר אבה: "המשימה שלנו היא לתמוך בחברות חדשניות שפוטנציאל הצמיחה שלהן ברור והן עתידות להוביל את התחום עשרות שנים קדימה. אנחנו מצפים שהטכנולוגיה שפיתחה גארדיאן תמשיך להתפתח ולהצליח ולהיות חלק מההצלחה שלה".

בשיחה עם "גלובס" התייחס דותן לקבלת ההשקעה מטויוטה. "זו פעם ראשונה שהם משקיעים בחברה ישראלית וזו תחושת גאווה גדולה מאוד. טויוטה היא משקיע מסקרן ותומך מאוד". מעבר לגאווה ולנגישות המשופרת לשוק יצרניות הרכב, יש להשקעה משמעות גם כסימן מקדים לרכישה אפשרית של גארדיאן על ידי טיוטה בעתיד, בדומה לרכישת ויז'ואליד מהרצליה על ידי עליבאבא, שנתיים וחצי לאחר שקיבלה ממנה השקעה.

על המוצר עצמו אמר דותן: "יש המון חברות סנסורים נהדרות שנותנות ליצרניות הרכב 'עיניים' להבנה של מה שקורה מחוץ לרכב. אנחנו נותנים ליצרניות את היכולת להבין לעומק את המציאות שיש בתוך הרכב. החזון שלנו הוא לייצר את פלטפורמת החישה האולטימטיבית בתוך הרכב, כך שיתאפשר ליצרניות להיות מודעות יותר לנוסעים ועל ידי כך לשפר את חווית הנסיעה, להציע שירותים במהלך הזמן שלנו ברכב ולשפר את הבטיחות".

לדברי דותן, גארדיאן מקיימת קשר שוטף עם כמה יצרניות, בשאיפה להביא להטמעת הסנסור שלה כבר בתחילת העשור הבא. אחד האתגרים הוא לגבש איפיון שאליו יתאימו את עצמם ספקים אחרים של יצרניות המכוניות. "הייחודיות בסנסור שלנו היא שהוא מאפשר לוותר על סנסורים יעודיים לכל מערכת, למשל, הסנסורים של כריות האוויר וחגורות הבטיחות", אומר דותן. "אנחנו יודעים להגיע לרזולוציות גבוהות של הרבה מאוד מידע, ויש לזה ערך גדול מבחינה עסקית. אחד השימושים, למשל, הוא ניטור ההתנהגות של נוסעים במכוניות האוטונומיות שיעלו מאוד בקרוב לכבישים, כדי להתאים את תא הנוסעים לדרך החדשה שבה נעשות נסיעות. שימוש אחר הוא לציי רכב אוטונומיים, שיוכלו לדעת מרחוק מתי בדיוק נכנסו ויצאו נוסעים מהמכוניות שלהם. שימוש אפשרי נוסף של החיישן הוא לוודא שלא נשאר אף אחד במכונית, נניח ילדים במושב האחורי".

גארדיאן פועלת מתל אביב ומעסיקה 14 עובדים, רובם פיזיקאים ומפתחי אלגוריתמים. יו"ר הדירקטוריון הוא אלון עצמון, לשעבר סמנכ"ל אסטרטגיה בחברת הרמן, שהסניף הישראלי שלה רכש בשנים האחרונות חברות בתחום הגנת סייבר ועדכוני התוכנה לתעשיית הרכב. בגארדיאן מתכוונים להגדיל בשנה הקרובה את מספר העובדים ל-30 לפחות, אתגר שבחברה מכנים "צרות טובות" על רקע התחרות העזה על אנשי טכנולוגיה. בחברה מקווים שהאתגר הטכנולוגי והפרופיל הגבוה של תעשיית הרכב האוטונומי יפתו את מיטב הפיזיקאים ומפתחי האלגוריתמים, וגם, באופן בלתי נמנע, "כי אנחנו עושים משהו טוב בעולם".

ת.ז

שם: Guardian Optical Technologies

תחום פעילות: אוטומוטיב

מייסד ומנכ"ל: גיל דותן

שנת הקמה: 2015

מספר עובדים: 15, בתל אביב

גיוסי הון: 5.45 מיליון דולר

משקיעים: Mirai Creation fund, Maniv Mobility , משקיעים פרטיים