שיאומי הסינית צפויה לצאת להנפקה בשווי של 50 מיליארד דולר

יצרנית הסמארטפונים הסינית שוקלת לערוך הנפקה ראשונית לציבור כבר בשנה הבאה - כך דווח בבלומברג ■ גיוס ההון האחרון של שיאומי נערך ב-2014 ושיקף שווי שוק של 46 מיליארד דולר

שיאומי / צילום: רויטרס
שיאומי / צילום: רויטרס

שיאומי קורפ, יצרנית הסמארטפונים הסינית שהחזיקה בעבר בתואר חברת הסטארט-אפ בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם, מנהלת מו"מ עם בנקי השקעות על הנפקה ראשונית לציבור, ושואפת לאומדן שוק של 50 מיליארד דולר לפחות, על פי מקורות יודעי דבר.

החברה, הפועלת מבייג'ינג, שוקלת לערוך הנפקה ראשונית לציבור כבר בשנה הבאה, והבנקים אומרים כי הונג-קונג היא היעד הסביר ביותר, לדברי המקורות שביקשו לשמור על עילום שם מכיוון שמדובר בעניין חסוי.

הבנקים מציגים תמונה אופטימית של סיכוייה העתידיים של שיאומי, מכיוון שהם מעוניינים לשמש כחתמי ההנפקה, אך יש להם חששות לגבי יכולתה של החברה להגיע לאומדן שווי של 50 מיליארד דולר - שלא לדבר על יעד 100 מיליארד הדולר שאליו שואפים כמה מבכירי שיאומי, לדברי המקורות. גיוס ההון האחרון של שיאומי נערך ב-2014 ושיקף שווי שוק של 46 מיליארד דולר.

בחודשים האחרונים צברה שיאומי תאוצה לאחר תקופה שבה כשלה לעומת יריבות מקומיות כמו וואווי טכנולוג'יס ואופו. בהנהגת ליי ג'ן, השקיעה שיאומי באגרסיביות בסניפים קמעוניים ובהודו. כעת עומדת שיאומי להדיח את סמסונג אלקטרוניקס מהמקום הראשון במדינה, שהיא שוק הסמארטפון מהיר הצמיחה ביותר בעולם. הנפקה ראשונית לציבור לניב לשיאומי לפחות 5 מיליארד דולר, שלהם היא זקוקה מאוד למימון התרחבותה, לדברי המקורות.

קיילין הונג, אחת מדוברות שיאומי, אומרת כי החברה אינה מגיבה בענייני הנפקה ראשונית לציבור. בסוף השבוע הכחיש ליי דיווח ב-The Information כי שיאומי שוקלת לערוך הנפקה ראשונית לציבור כבר במחצית השניה של 2018, לדברי Sina.com.

שיאומי, שהוקמה ב-2010, ושפירוש שמה הוא "אורז קטן", הטביעה את חותמה באמצעות מסעי שיווק מקוונים אנרגטיים, ונמנעה מהפעלת סניפים קמעוניים מסורתיים. ב-2014 סייעה לה נוסחת מכירות הבזק והשימוש החכם במדיה החברתית להעפיל לראש דירוג יצרניות הסמארטפונים בסין, ולהתפיח את אומדן השווי שלה שלפרק זמן קצרצר היה הגבוה ביותר בעולם, לפני שהודחה מהמקום הראשון בידי אובר טכנולוגי'ס. ליי, הנוהג ללבוש סוודרים שחורים עם צווארון גולף, הושווה לעתים קרובות לסטיב ג'ובס מאפל.

אך אשתקד החלק שיאומי לקרטע, והמשלוחים צללו עקב התחרות המקומית הרצחנית. ברבעון הראשון דורגה החברה במקום החמישי בלבד במונחי משלוחי סמארטפונים, על פי חברת המחקר IDC. אופו ומקבילתה, ויוו, הענישו את שיאומי באמצעות פיתוח קשרים חזקים עם קמעונאים בערים קטנות ובאזורים הכפריים בסין.

ליי החיה את שיאומי באמצעות הרחבת קו הייצור שלה, פריסתה הגיאוגרפית ואפיקי המכירה שלה. שיאומי נכנסת בגדול לשוק הקמעונית המסורתי. היא מתכננת לבנות 1,000 חנויות Mi Home עד 2019 - בערך פי שניים ממספר חנויות אפל בעולם כולו - וקבעה לעצמה יעד של מכירות קמעוניות בסך 70 מיליארד יואן (10 מיליארד דולר) עד 2021.

ליי גם מבצע הימור כבד על הרחבת פעילות החברה בחו"ל, בייחוד בהודו. בריאיון שהעניק במארס, אמר ליי כי שיאומי תכפיל את השקעתה במדינה, ותוציא בה 500 מיליון דולר נוספים ב-3-5 השנים הבאות.

כ-250 אלף יחידות של רדמי נוט 4 החדש של שיאומי נמכרו תוך דקות ספורות באתר הקמעונאית ההודית המקוונת המובילה בהודו, Flipkart.com, וכן באתר האינטרנט של שיאומי עצמה, לדברי החברה. ב-2016 הגיעו הכנסות שיאומי בהודו למיליארד דולר.

כעת מתמקדת שיאומי במספר שווקים מתעוררים נבחרים, כולל רוסיה ואינדונזיה. החברה אמרה כי בכוונתה גם לכונן נוכחות בארה"ב, שבה היא נמנעה עד כה ממכירת סמארטפונים לטובת מכירת מכשירים כגון צמידי כושר. שיאומי שואפת כעת להגדיל את המשלוחים ל-100 מיליון סמארטפונים בשנה הבאה, ובכך היא החיתה יעד שאותו נטשה בתקופה הקשה.

"ניצבנו בפני אתגרים רבים. היו דיווחים שליליים רבים עלינו", אמר לי בריאיון שהעניק במארס. "אך מצב הדברים לא היה בכלל כל כך גרוע כפי שהוצג. חידשנו את הצמיחה הבריאה. בשנתיים הבאות אנו נחדש את הצמיחה המהירה".