אפל תעביר לאירלנד מסים בסך כ-15.5 מיליארד דולר

הענקית הגלובלית חסתה תחת חוקי המס המקלים של המדינה האירופית עד 2016, אז דרש האיחוד האירופי מאירלנד לגבות את הכסף ■ כעת התהליך מגיעה לסיומו עם הסכם סופי בין אפל לממשלה בדבלין

טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס
טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס

אפל  ואירלנד הגיעו להסכם שיאפשר העברת כ-15.5 מיליארד דולר במסים שנדרשו על ידי נציבות האיחוד האירופי - כך לפי דיווחים בארה"ב. הנציבות דרשה מאירלנד לגבות את המסים הללו מהענקית הגלובלית שחוסה תחת חוקי המס המקלים של המדינה האירופית.

תחילה סירבה אירלנד לבצע את פעולת הגבייה, ככל הנראה מחשש לעזיבת ענקיות בינלאומיות נוספות (למשל, פייסבוק) שמתחזקות נוכחות מסיבית במדינה מטעמי מס. בהמשך, בית המשפט העליון של האיחוד הורה לאירלנד להיענות ללא שיהוי לדרישה המקורית מ-2016. שר האוצר של אירלנד, פסקל דונוהיו, חשף את ההסכם היום לפני פגישה עם הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד, מרגרט וסטגר - שנקבעה על מנת לעדכן אותה בהתפתחויות האחרונות.

נציבות האיחוד האירופי החלה בחקירה נגד אפל בשנת 2014, בחשד כי החברה רשומה באירלנד רק מטעמים של שיקולי מס בעוד פעילותה במדינות האיחוד היא העיקרית (ביחס לפעילות באירלנד) ולכן תכנון המס של רישום באירלנד ופעילות בשאר העולם היא מלאכותית ונועדה לצורכי מס בלבד.

בהחלטת הנציבות, היא טענה כי המבנה של החברה באירלנד "אינו תואם את המציאות הכלכלית". אף שרוב הרווחים שנרשמו על-ידי שתי חברות-בנות של אפל, שניהלו את כל מכירותיה מחוץ לארה"ב, יוחסו ל"מטה החברה" - רשות ההגבלים מצאה כי מטה כזה היה קיים "רק על הנייר" ולא מסוגל היה להפיק רווחים כאלה. "רווחים אלה, שהוקצו ל'מטה', לא היו חייבים במס בשום מדינה בהתאם להוראות מסוימות בחוק המס האירי, אשר אינן בתוקף עוד", קבע האיחוד האירופי.

טים קוק , מנכ"ל אפל, הגיב בעבר להחלטה וכינה אותה "זבל פוליטי" (total political crap) שאינה הוגנת עם החברה. קוק טען כי ההחלטה של הנציבות האירופית היא למעשה ניסיון לבצע הרמוניזציה של שיעורי המס באיחוד האירופי ואפל נבחרה לשמש כ"שעיר לעזאזל" בשל סנטימנט אנטי-אמריקאי בקרב חברי הנציבות. "אני מרגיש שההחלטה הזו הייתה מבוססת על מניעים פוליטים, אני משוכנע בזה", אמר קוק.