פרישה מוקדמת לעובדי הפועלים המועסקים בישראכרט

כחלק מהכנות למכירת החברה, ישראכרט מציעה תוכנית פרישה מוקדמת לעובדי בנק הפועלים שעובדים בחברה ■ לפי ההערכות, החברה לא תסתפק במהלך ותוציא לפועל מהלכי התייעלות נוספים

בבנק הפועלים  וישראכרט נערכים להיפרדות חברת כרטיסי האשראי מהבנק.

ל"גלובס" נודע כי בישראכרט מובילים כעת מהלך לביטול המצב בו ישנם עובדים של בנק הפועלים העובדים בישראכרט. כיום יש כ-70 עובדים בישראכרט השייכים רשמית לבנק הפועלים "ומושאלים" לחברת כרטיסי האשראי. בימים אלה יוצאת ישראכרט, בניהולו של רון וקסלר, בתוכנית להפסקת המצב הזה. במסגרת התוכנית, חלק מהעובדים יקבלו הצעה לפרישה מוקדמת, חלקם ייקלטו כעובדי ישראכרט וחלק מהעובדים ייקלטו בחזרה בבנק הפועלים בהתאם לתפקידים הרלוונטיים הפנויים.

במסגרת תוכנית הפרישה, מוצע לעובדים הפורשים מענק של 60 אלף שקל. כמו כן מוצעים שני מסלולים - הראשון של פרישה מוקדמת המיועד לעובדים בני 53 ומעלה, וכולל מעין פנסיית גישור; המסלול השני כולל פיצויים מוגדלים של עד 270%, בדומה לפיצויים שהוצעו לעובדי הבנקים בתוכניות הפרישה המוקדמת בשנים האחרונות.

לוחות הזמנים לביצוע התוכנית מהירים למדי. לעובדים הרלוונטיים הוצגה התוכנית בחודש שעבר, ואחרי חג החנוכה שיחול החודש, עליהם להודיע על החלטתם.

מספר העובדים בישראכרט ולאומי קארד בשנים האחרונות
 מספר העובדים בישראכרט ולאומי קארד בשנים האחרונות

צעד לקראת מכירה

המהלך הנוכחי נובע אמנם כחלק מהמהלכים לצמצום הקשר בין בנק הפועלים מישראכרט, תהליך בסיומו הבנק יצטרך למכור את החברה. יחד עם זאת, במערכת הפיננסית מעריכים כי זהו רק צעד ראשון וכי גם בישראכרט וגם בלאומי קארד יקדמו תוכנית התייעלות שעשויה לכלול פרישה מרצון של עובדים. תוכניות אלה יתבצעו על-מנת לשפר את הרווחיות של החברות לקראת מכירתן הצפויה במהלך השנתיים הקרובות, כפי שנקבע בחוק שטרום. ההערכות הן שפוטנציאל תוכניות שכאלה עשוי לכלול קיצוץ של עד 10% בכוח-האדם, קרי ירידה של כ-100 עובדים בכל אחת מהחברות.

בשנים האחרונות התאגדו העובדים בשלוש חברות כרטיסי האשראי בהסתדרות, מהלך שהביא לשיפור בתנאי השכר שלהם, שהיו נחותים משמעותית לעומת אלו של עובדי הבנקים. על אף שהגמישות הניהולית בחברות כרטיסי האשראי נפגעה בעקבות ההתאגדות, הצליחו בישראכרט ובלאומי קארד לבצע בשנים האחרונות מהלכים של התייעלות שכללו ירידה במצבת כוח-האדם. בישראכרט ירד מספר העובדים בשנים 2015-2016 ב-80, ל-1,232 עובדים. בלאומי קארד הירידה הייתה חדה יותר וכללה קיצוץ של 115 משרות בתוך שנתיים, ל-1,115 עובדים.

מהלך של התייעלות בלאומי קארד מתבקש לא רק לאור מספר העובדים הגבוה ביחס לישראכרט, אלא גם לאור אירוע מהותי שקרה באחרונה בחברה. באחרונה החליטה שופרסל להפסיק את שיתוף הפעולה עם לאומי קארד במועדון כרטיסי האשראי ולהעביר אותו לכאל.

הפסקת הפעילות צפויה לפגוע באופן לא מבוטל בהכנסות לאומי קארד, שכן מדובר במועדון גדול הכולל מעל חצי מיליון לקוחות.

ומה באשר להליך מכירת חברות כרטיסי האשראי? כמעט שנה עברה מאז נכנס לתוקפו חוק שטרום, ובינתיים המהלך למכירת ישראכרט ולאומי קארד לא מתקדם.

בבנק הפועלים ולאומי ממתינים להחלטת בנק ישראל לגבי מתווה העמלה הצולבת, המהווה בפועל את מחיר הרצפה לעמלות הסליקה. מדובר בפרמטר מהותי להכנסות החברות, שישפיע על שוויין במכירה. בנוסף האירוע עם שופרסל עשוי לעכב את מכירת לאומי קארד.

סביר כי בבנק לאומי ירצו להציג לרוכשים הפוטנציאליים תוכנית חלופית לצמצום הפגיעה ברווחי החברה, וזאת על-מנת למזער את הפגיעה בשווי של לאומי קארד כתוצאה מביטול המועדון עם שופרסל.

מישראכרט לא נמסרה תגובה לידיעה.