הסיפור המוזר של פיטורי מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשייה

ניר קלינגר, ששימש כמנכ"ל ההתאחדות, תובע 774 אלף שקל בעקבות "מחול שדים" שהחל לטענתו כשדרש מיוסי אלקובי, נשיא הארגון, 30 אלף שקל ■ ההתאחדות הגיבה בתביעה משלה

ניר קלינגר / צילום: פוקסי מדיה
ניר קלינגר / צילום: פוקסי מדיה

תביעה שהגיש לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב מנכ"ל התאחדות התעשייה והמלאכה לשעבר, ניר קלינגר, פתחה תיבת פנדורה בארגון הכלכלי שמייצג אלפי בתי מלאכה ומפעלים קטנים ברחבי הארץ. בכתב התביעה שהגיש קלינגר נגד ההתאחדות הוא טען כי פוטר מתפקידו בחוסר תום-לב ובניגוד לדין, וזאת לאחר תקופת כהונה של 11 שנה.

קלינגר תובע מההתאחדות פיצוי בגובה של 774 אלף שקל, ובכתב התביעה טוען כי "מחול השדים" שהוביל לסיום העסקתו החל כשדרש מנשיא התאחדות התעשייה והמלאכה, יוסי אלקובי, שישיב לו סכום של 30 אלף שקל שהלווה לו 3 שנים לפני כן. קלינגר טען כי לאחר שהכסף לא הושב, חרף דרישותיו הנשנות, ההתאחדות פגעה בזכויותיו, ונשיאה אלקובי קיים מספר רב של פגישות עם חברי נשיאות ועדת הביקורת של הארגון במטרה להוביל לפיטוריו.

קלינגר טוען כי בהמשך הוא מודר מדיונים חשובים, לא עודכן בתכניות התקציב ומעמדו הכללי בהתאחדות הורע: "בשלב זה, החלו בהתאחדות לפקפק, באופן פיקטיבי, בתפקודו של התובע תוך שעולות האשמות שווא לפיהן התובע חולה רבות. לא היה ולא נברא, ומדובר בהכפשה מיותרת ופוגענית", נטען בתביעה.

בהמשך, כך לפי קלינגר, ההתאחדות ניסתה לפטר אותו בטענה שלא תיקן ליקויים שנמצאו בביקורת שעשה רשם העמותות ולאחר שהאשמה זו הופרכה - הוא קיבל בסוף השנה שעברה מכתב פיטורים בזמן שהיה בחופשת מחלה. לטענתו הוא פוטר בלי שנעשה לו שימוע כחוק ובלי שניתנה לו הזכות להתגונן וזאת, זמן קצר לאחר שקיבל מאלקובי את הכספים שהלווה לו כ-3 שנים לפני כן. "מעשיה ופעולותיה של ההתאחדות נגד קלינגר נגועים בשיקולים זרים ופסולים ובחוסר סבירות קיצוני, בניגוד לנורמות ותוך הפרת חובות תום-הלב והנאמנות שבין הצדדים", נטען בכתב התביעה.

בכתב התביעה טען קלינגר כי זמן קצר לאחר שהוחלט על פיטוריו, ההתאחדות החליפה את מנעולי משרדו, לא אפשרה לו להיפרד מעובדיו וגם 3 חודשים אחרי הפיטורים לא התאפשר לו להגיע למשרדו כדי לפנות ציוד אישי.

"טענה מופרכת"

ההתאחדות טענה בתגובה כי טענת המנכ"ל לשעבר שלפיה פוטר רק בשל בקשתו להשבת ההלוואה - מופרכת והיא בגדר בדותה. בכתב הגנה שהגישה בתחילת השבוע ההתאחדות היא הכחישה בתוקף את כל האשמות המיוחסות לה בתביעה של קלינגר: "טענות התובע חסרות ממש ככל שתהיינה, מלמדות על ראייתו לנהוג בארגון שבראשו הוא עומד לטובתו שלו, לערבב מין שאינו במינו, להתרשל התרשלות רבתי ולנצל לטובת קידום האינטרסים שלו את הליקויים או את הכשלים שנמצאו בתפקודה של ההתאחדות".

היא הסבירה את הסיבה להפסקת העסקתו של קלינגר בתפקיד המנכ"ל בכך "שניתוק יחסי העבודה בין ההתאחדות לקלינגר בא על רקע חוסר שביעות רצון מתפקודו מזה זמן רב, בא על רקע חידלון וכשל קולוסאלי לדאוג לאינטרסים של ההתאחדות ולקדמם, עד כדי מצב שההתאחדות עמדה לפני פירוק". ההתאחדות הוסיפה וטענה כי המנכ"ל לשעבר הסב לה נזק של מאות אלפי שקלים וביקשה מבית הדין האזורי למחוק על הסף את תביעתו.

עוד הוסיפה ההתאחדות וטענה כי המנכ"ל לשעבר לא פעל לתיקון של ליקויים שהתגלו בתוצאות של סקרי דעת קהל שהצביעו על אנטיגוניזם בקרב בעלי עסקים כלפי ההתאחדות. לטענת ההתאחדות קלינגר הטמיע תרבות עבודה קלוקלת בארגון, בלי תיעוד ובלי הקלטות של ישיבות חשובות.

לצד הגשת כתב ההגנה, ההתאחדות הגישה בתחילת השבוע תביעה שכנגד כלפי קלינגר, בסכום של 1.26 מיליון שקל: ההתאחדות מייחסת לו במסגרת כתב התביעה שורה של כשלים לכאורה שהסבו נזק להתאחדות, אי פועלו של המנכ"ל לשעבר למען תיקון ליקויים שהתגלו בפעילותה ועוד. בין הכשלים שמייחסת ההתאחדות למנכ"ל לשעבר "התרשלות רבתי מכך שנמנע מלטפל בנושא עמלות הבנקים, ולעשות ככל שניתן כדי להפחית את סכומי העמלות ששילמה ההתאחדות לבנקים לאורך השנים".