"עלות הדלקים העודפת בעקבות התקלה ב'תמר' - 115 מ' ש'"

התקלה באסדת "תמר", שאירעה לפני חודשיים במהלך עבודות תחזוקה, גרמה לאי אספקת הגז ממאגר במשך 6 ימים ■ מדובר בסכום נמוך משמעותית מההערכות הקודמות עליהן דיברו הגורמים בענף, אך סכום זה אינו כולל עלויות נוספות למשק בסך של כ-40 מיליון שקל – גובה הנזק הסביבתי ■  עלות הדלקים העודפת למשק ללא המיסוי עומדת על 20 מיליון שקל בלבד

אודי אדירי / צילום: תמר מצפי
אודי אדירי / צילום: תמר מצפי

הפעם יצאנו מזה בזול: "עלות הדלקים העודפת של המשק בעקבות התקלה באסדת תמר היא 115 מיליון שקלים" - כך עדכן היום (ד') בוועדת הכלכלה מנכ"ל משרד האנרגיה החדש, אודי אדירי. כזכור, התקלה באסדת תמר שאירעה לפני חודשיים במהלך עבודות התחזוקה המתוכננות, גרמה לאי אספקת הגז ממאגר תמר במשך 6 ימים. הדברים נאמרו במסגרת הדיון המיוחד של הוועדה שעסק בנושא הלקחים מהפסקת אספקת הגז הטבעי מתמר.

כתוצאה מכך, משק החשמל והתעשייה בישראל עברו לשימוש בדלקים חליפיים -סולר ומאזוט - יקרים יותר ומזהמים יותר. בנוסף, המשק חזר להשתמש באופן מוגבר בפחם, שאומנם זול יותר מהגז הטבעי אך מזהם את הסביבה.

זוהי למעשה הפעם הראשונה בה נוקב משרד האנרגיה בעלות התקלה למשק. מדובר בסכום נמוך משמעותית מההערכות הקודמות עליהן דיברו הגורמים בענף. ואולם סכום זה אינו כולל עלויות נוספות למשק בסך של כ-40 מיליון שקל - גובה הנזק הסביבתי הנגרם כתוצאה מתחלואה וזיהום אוויר

חלק ניכר של הנזק למשק אותו ציין אדירי, הינו המיסוי שגובה המדינה על סולר, בעיקר מדובר במס בלו שגובהו מגיע ליותר ממחצית ממחיר הסולר. על פי משרד האנרגיה, עלות הדלקים העודפת למשק ללא המיסוי עומדת על 20 מיליון שקל בלבד. באוצר נבחנת בימים אלה אפשרות של מתן פטור ממיסים בגין הדלקים החליפיים היו בשימוש בזמן התקלה באסדת תמר. 

למעשה, הגוף היחיד שניזוק מהשימוש בדלקים היקרים יותר היא חברת החשמל. זאת, משום שיצרני חשמל פרטיים שגם הם השתמשו בסולר בזמן התקלה- מזוכים על ההפרש במחיר דרך התעריף אותו הם מקבלים מחח"י. כך שחברת החשמל היא זו שנמצאת כברגע בהליכי בירור מול השותפות על גובה הפיצוי בגין אי אספקת הגז.

נזכיר כי כשבוע לאחר סיום התקלה הודיעה רשות החשמל כי היא בוחנת את נושא ההתחייבות של שותפות תמר כלפי יצרני החשמל באספקה סדירה של גז ופיצוי בגין אי הזרמתו. הבדיקה בנושא טרם הסתיימה. ואולם, כאמור, לא מדובר בסכום גבוה יחסית לגודל משק החשמל - ההשפעה על חשבונות החשמל תהיה פחות מאגורה . על פי המקור המקורב לשותפות, סוגיית הפיצוי תפטר בפשרה מול חברת החשמל. "לא נגיע על זה לבתי המשפט", אמר המקור בשיחה עם "גלובס".

שר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ, התייחס במהלך הדיון להתמודדות המשרד עם התקלה: "תקלות קורות, התפקיד שלנו לוודא שיהיו כמה שפחות תקלות אבל אתה נבחן במניעת תקלות ובטיפול בתקלות אם וכאשר הן קורות. התקלה שקרתה לנו בראש השנה הייתה חמורה, בהינתן העובדה שישראל היום מסתמכת עדיין על מקור גז אחד - תמר עם אסדה אחת וצינור אחד".

שטייניץ הוסיף: "מערך האנרגיה של ישראל הצליח להתמודד עם התקלה - היה משבר במשק האנרגיה, אבל לא היה משבר אנרגיה בישראל - לא היו הפסקות חשמל, חשבתי שאתם מביאים לנו את המשאית עם הצל"שים. אם הדבר היה קורה בהולנד או בגרמניה זה היה מסתכם בשיבושים קשים".

יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל סיכם את הדיון ואמר כי משרד האנרגיה לא סיפק תשובות מספקות לשורה של שאלות שעלו בישיבה, בהן מי יישא בעלויות העודפות שנגרמו מהתקלה, היכן עומדים המגעים ליצוא גז למצרים והאם ישראל מתכוונת לוותר על שני מיליארד השקלים שצריכה לקבל חברת החשמל בבורות מול מצאים ושאלות נוספות. "הוא כדרר יותר ממסי", אמר היו"ר כבל והבהיר כי יפנה למשרד וידרוש התייחסות בכתב לכל השאלות.