חורש חובר לאמדוקס שתקים קמפוס ברעננה ב-350 מיליון דולר

ג'ורג' חורש, שמכר את הקרקע לטבע לפני שנתיים וחצי, החליט לשוב ולרכוש אותה, בהתאם לזכות הרכישה הראשונית שניתנה לו בהסכם המכירה

אזור התעשיה רעננה רעננה / צילום: תמר מצפי
אזור התעשיה רעננה רעננה / צילום: תמר מצפי

חברת הטכנולוגיה אמדוקס חוברת לאיש העסקים ג'ורג' חורש ברכישת הקרקע של טבע ברעננה. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", חורש, אשר מכר את הקרקע לטבע לפני שנתיים וחצי, החליט לשוב ולרכוש ממנה את הקרקע, על-פי זכות הרכישה הראשונית שניתנה לו בהסכם המכירה.

אמדוקס, שבספטמבר האחרון הודיעה על כוונתה לרכוש מטבע את הקרקע, על-מנת להקים בו את הקמפוס החדש שלה, הודיעה אתמול על חתימת הסכם שותפות עם קבוצת יוניון של חורש, וזאת לצורך רכישת אותה קרקע. השלמת העסקה צפויה בעתיד הקרוב.

נראה כי חורש משלים בעסקה הנוכחית מהלך רווחי במיוחד. חורש, אחד האנשים העשירים בישראל, הוא הבעלים של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, ונוסף על כך, בעל החזקות משמעותיות בתחומי הנדל"ן, האנרגיה והטכנולוגיה. לפי הודעת אמדוקס, "השותפות עם קבוצת יוניון תוכל ליהנות מהמומחיות הרבה של קבוצת יוניון בפיתוח נדל"ן".

אמדוקס, בניהולו של אלי גלמן, מספקת פתרונות ומערכות IT לחברות תקשורת ונסחרת בנאסד"ק בשווי של 9.4 מיליארד דולר. הקרקע הנרכשת נמצאת באזור התעשייה הצפוני של רעננה, בין הרחובות הדפנה, התדהר והדולב, והיא חלק ממגרש ענק אותו רכש חורש בשנת 2010 מחברת קומברס.

טבע נפרדת מעוד נכס

טבע רכשה את השטח מחורש בשנת 2015, לפי הערכות תמורת כ-200 מיליון שקל, במטרה להקים שם קמפוס חדש שירכז את פעילויות המטה, שהיו אמורות לעבור מפתח-תקווה, וכן פעילויות נוספות. הכוונה הייתה לחסוך עלויות שכירות המוערכות במיליוני דולרים בשנה. עם זאת, בחודשים האחרונים הוקפאה תוכנית הקמת הקמפוס, על רקע החוב הגדול הרובץ על טבע (34.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון השלישי), בעקבות רכישת אקטביס בשנה שעברה. במטרה לשרת את החוב, טבע החלה לממש נכסים וכחלק מהמהלך נמכרת גם הקרקע ברעננה. נזכיר שברבעון השלישי טבע הכירה בירידת ערך של 42 מיליון דולר הקשורה לנדל"ן בישראל.

סך ההשקעה נטו של אמדוקס בקשר עם רכישת הקרקע והקמת הקמפוס צפויה להגיע עד 350 מיליון דולר על פני 4-5 שנים, ותמומן ממקורות פנימיים של החברה.

אמדוקס: השקעה טובה בטווח הארוך

בסוף הרבעון האחרון היו לאמדוקס 980 מיליון דולר בקופה. ההשקעה בקמפוס כוללת השקעה הונית של עד 100 מיליון דולר בשנת הכספים 2018. ללא השקעה זו, תזרים המזומנים החופשי של אמדוקס צפוי להגיע לכ-500 מיליון דולר ב-2018, וכולו מיועד להחזר לבעלי המניות, באמצעות המשך רכישה עצמית של מניות וחלוקת דיבידנד. באמדוקס מציינים עוד כי מעבר ל-2018, החברה מצפה להשיב לבעלי המניות את רוב התזרים החופשי לאחר ההתאמה הנובעת מההשקעה בקמפוס, ומעריכה כי לבניית הקמפוס תהיה בטווח הארוך השפעה חיובית על הרווח למניה.

מרכז הפעילות העיקרי של אמדוקס בישראל נמצא ברעננה, ויש לה גם פעילויות בחיפה, שדרות ונצרת. אמדוקס פועלת ממשרדיה הקיימים ברעננה משנת 1996. לאחרונה האריכה החברה את הסכם השכירות כשחתמה עם בעלי הנכס - קרן ההשקעות ריט 1, המחזיקה ב-60% מהנכס, ושותפיה קבוצת ס.ע.ן זהב וסאנפלאוור - על הסכם ל-10 שנים. עם זאת, לאמדוקס יש אופציה להפסיק את ההסכם בהודעה מראש בת חמש שנים, עד ליוני 2022.