ביזור משק האנרגיה: מי יוכל מעתה לייצר חשמל באופן עצמאי?

שימוע ציבורי שתפרסם רשות החשמל ביום ראשון הקרוב יאפשר למפעלים, שכונות מגורים, בסיסי צבא ועסקים קטנים לייצר חשמל באופן עצמאי באמצעות גז טבעי

אסף אילת / צילום: רוני פרל
אסף אילת / צילום: רוני פרל

לראשונה - גם מפעלים, שכונות מגורים, בסיסי צבא ועסקים קטנים יוכלו לייצר חשמל באופן עצמאי באמצעות גז טבעי. ביום ראשון תפרסם רשות החשמל שימוע ציבורי לשילוב מתקני יצור חשמל קטנים בהספק כולל של 300 מגה-וואט. בכך תצטרף ישראל למגמה העולמית של ביזור ייצור החשמל.

ההסדרה החדשה מאפשרת הקמת מתקנים קטנים של עד 16 מגה-וואט בחצרות מפעלים, קיבוצים, שכונות מגורים, בתי חולים, בסיסי צבא ועוד. בעלי המתקנים יוכלו למכור את החשמל המיוצר לצרכנים סמוכים ומרוחקים ואת עודפי החשמל יוכלו למכור חזרה לרשת החשמל (מנהל המערכת). חלק מהמתקנים צפויים גם לספק חום (קוגנרציה) וקירור (טריגנרציה).

האתגר העיקרי ביישום התכנית הוא העדר חיבור של המפעלים לגז טבעי, בשונה ממה שקורה במדינות מפותחות אחרות. מתוך מאות מפעלים בעלי פוטנציאל חיבור רק עשרות בודדות חוברו. בנוסף, פריסת תשתית צינורות חלוקת הגז בישראל - מצומצמת ביותר. זאת מפני שלחברות חלוקת הגז לא הייתה כדאיות כלכלית להניח צינורות כאשר אין מספיק לקוחות/מפעלים לחבר. מדובר בבעיית "ביצה ותרנגולת".

ברשות החשמל הסבירו היום בשיחה עם "גלובס" כי הרשות תקבע את התעריף בו ימכרו היצרנים החדשים חשמל חזרה לרשת או לצרכנים אחרים, כך שתהיה כדאיות כלכלית לחיבור לגז ולהקמת מתקן ייצור.

לדוגמא, מכבסה שתתקין מתקן לייצור חשמל בהספק של 1 מגוואט תכסה את כל עלויות החשמל שלה ועוד יישארו לה עודפים למכור את החשמל חזרה לרשת. מחיר מתקן כזה יכול להגיע למחיר נכבד של 4-5 מיליון שקל, אולם. מסתמן כי התעריף שתקבע הרשות יגרום לכך שההשקעה תחזיר עצמה תוך 7-8 שנים ותספק תשואה למכבסה של 12-15% בשנה, בדומה למתקנים סולאריים.

ניתן לצפות כי המפעלים הראשונים שיקימו מתקנים כאמור יהיו מקרב הבודדים שכבר מחוברים לרשת החלוקה של הגז הטבעי. ברשות החשמל מקווים שההסדרה החדשה תעודד מפעלים נוספים להתחבר לתשתית הגז. הדבר נפוץ מאוד בחו"ל ותורם לעצמאות אנרגטית של המשק.

ברשות החשמל מציינים כי ההסדרה מתפרסמת כחלק מיישום המדיניות שקבע שר האנרגיה ד״ר יובל שטייניץ לעידוד מתקנים אלו. שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ מסר: "המדיניות תביא לראשונה לשילוב משמעותי של ייצור חשמל מבוזר באמצעות גז טבעי במפעלים, בשכונות מגורים, בבסיסי צבא ועוד ובכך תצרף את ישראל למגמה העולמית של ביזור ייצור החשמל וכן תסייע לשיפור הבטחון האנרגטי. מדיניות זו מתאפשרת בעקבות גילוי מרבצי הגז הטבעי, פיתוחם והנגשת הגז ברחבי הארץ באמצעות פיתוח תשתית חלוקת הגז".

ד"ר אסף אילת, יו"ר רשות החשמל אמר כי "היקף של ייצור החשמל המבוזר נמצא בעולם במגמת צמיחה ושילוב שלו בישראל בהספק משמעותי עשוי להביא למגוון תועלות למשק החשמל, בין השאר באמצעות צמצום ההשקעה ברשת ההולכה ושיפור השרידות של מערך הייצור".

ואולם, בקרב חלק מהגורמים בסקטור הייצור ישנה סקפטיות באשר ליישום התכנית. לדברי המקור בענף, "יש חשש גדול בעקבות ההסדרה החדשה. אם היא לא תהיה אטרקטיבית מספיק , חוסר האימון שכבר קיים אצל היצרנים בנוגע לחיבור לגז טבעי יתגבר, וזה יפגע גם בצריכת החשמל באופן מבוזר".