רש"ת במכרז חדש לפרסום בשטחיה; חתכה בנתח שלה

התשלום המינימלי שהזוכה תשלם לרשות ירד ל-10 מיליון שקל בשנה או 40% מפדיון המכירות ■ חוסר היכולת לשנות את הפרסום בקיץ יישאר בעינו ■ המכרז כולל את הפעלת מערך שירותי הפרסום וקידום המכירות בשדות התעופה ומעברי הגבול היבשתיים ואת הפרסום באתר

בית קפה בנתבג / צילום: תמר מצפי
בית קפה בנתבג / צילום: תמר מצפי

שבועיים לאחר שחברות השילוט הצביעו ברגליים ונמנעו מלהגיש הצעות במכרז לשיווק הפרסום ברשות שדות התעופה (רש"ת), הוציאה הרשות מכרז חדש שבו שיפרה משמעותית את פוטנציאל הרווח של החברות.

ל"גלובס" נודע כי עיקר השינוי מצוי בתמלוגים שאמורה החברה הזוכה לשלם לרשות: במכרז נדרשו החברות להציע תשלום מינימום של 13 מיליון שקל לשנה או 60% מפדיון המכירות השנתי שלהם - הגבוה מהשניים. במכרז הנוכחי ירד התשלום המינימלי ל-10 מיליון שקל, והאופציה לתשלום מפדיון המכירות ירדה ל-40%.

המכרז הוא ל-7 שנים ומתייחס לזכויות השיווק והפעלת מערך שירותי הפרסום, פעילות קידום המכירות ופרסום באתר האינטרנט של רשות שדות התעופה, ולשדות התעופה ומעברי הגבול היבשתיים המנוהלים על-ידי רש"ת, לרבות נמל התעופה הבינלאומי רמון הצפוי להיפתח בשנה הקרובה.

נראה כי ברשות מכוונים גם הפעם לחברות גדולות. תנאי הסף קובעים כי יכולות להשתתף חברות בעלות מחזור מכירות מצטבר של מעל 10 מיליון שקל בשנה או חברות בינלאומיות בעלות מחזור מכירות של 2.7 מיליון דולר או 2.3 מיליון אירו בשנה.

הפרסום בשדות התעופה שווק בשנה האחרונה באופן עצמאי - לאחר שההתקשרות עם הזכיין ברעם פרסום מקורי הופסקה לפני סיום החוזה. לפני כמה חודשים התפרסם מכרז פרסום שעורר התעניינות רבה בקרב חברות השילוט, אך גם הרבה ביקורת. עיקר הביקורת נסובה סביב תנאי המכרז שקבע כי הזכיין לא יוכל לבצע שינויים במתקני הפרסום לאורך כל חודשי השיא של הקיץ - הזמן שמעניין את עיקר המפרסמים. החשש היה כי הירידה במחירי הפרסום בשנה האחרונה לצד הגבלת זמני הפרסום ותמלוגים גבוהים לרשות לא יאפשרו לחובה הזוכה להרוויח.

כפי שנחשף ב"גלובס", כפועל יוצא מהביקורת, כשפתחו אנשי רש"ת את תיבת ההצעות, חיכתה להם הפתעה לא נעימה: אף לא חברת שילוט אחת הגישה הצעה מסחרית. ברש"ת אמנם לא שינו את תנאי המכרז המגביל את זמן הפרסום - בין היתר כדי לא לחבל בחוויית העוברים בשדה התעופה - אך הורידו באופן משמעותי את ליטרת הבשר של רש"ת עצמה. האם זה לכשעצמו יספיק? בשוק מעריכים שכן.