האוזר: לא ניתן לחברות מבוססות ביטקוין להיכלל במדדי הבורסה

רגע לפני פרישתו אומר יו"ר רשות ני"ע: "לא נאפשר לתחפושות של הביטקוין ודומיו להיכנס לבורסה" ■ "ההתייחסות הרגולטורית לתופעת המטבעות הדיגיטליים חייבת להיות מתואמת בין הרגולטורים במדינות המפותחות" ■ פרשנות: הסיטואציה ההזויה במניית משאבי טבע / יניב פגוט

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, כבר נמצא עם רגל אחת מחוץ לרשות, לאחר שהודיע על פרישתו; ואולם, זה לא מפריע לו להמשיך לעבוד עד הרגע האחרון, ולתכנן עבור יו"ר הרשות הבא את המאבק הבא של הרשות: הגבלות ופיקוח על הנפקת מטבעות דיגיטליים.

האוזר התבטא בנושא הבוקר (ג') בכנס של רשות החדשנות בבורסה בתל-אביב, ואמר, בין היתר, "לא נאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין, דוגמת משאבי טבע , להיכלל באחד המדדים של הבורסה בתל-אביב. נשקול גם שלא לאפשר לתחפושות של ביטקוין ודומיו להיכנס בדלת האחורית למסחר בבורסה, עד אשר נמצא מסגרת רגולטורית מתאימה למוצרים פיננסים כאלה". 

השבוע המטורף של מניית טבע
 השבוע המטורף של מניית טבע

בעקבות דבריו, נפלה במהלך המסחר היום מניית משאבי טבע ב-40%. בהמשך היום, מנכ"ל הבורסה לני"ע בתל-אביב, איתי בן-זאב, קיבל הודעה מרשות ניירות ערך הנוגעת ל"פעילות חברות נסחרות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים". לפי ההודעה, שעליה חתום פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות, "בימים האחרונים אנו עדים לתגובות חריגות במסחר בני"ע של חברות שהודיעו כי הן שוקלות להכניס פעילות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים. תחום ההנפקות של מטבעות קריפטוגרפיים והמסחר בהם טרם זכה להסדרה רגולטורית מלאה בישראל, ואף בעולם, וקיימת אי בהירות באשר למתכונת והיקף הרגולציה והגילוי שיחולו על תחום זה. המשקיעים בתחום חשופים כיום לסיכונים שונים. בחלק מההנפקות אף התגלו מקרים של תרמיות ומניפולציות במסחר שפגעו במשקיעים, ואף התגלו פרצות אבטחה שהובילו לאובדן כספי המשקיעים. יש הסבורים כי התחום מצוי בשלבי בועה פיננסית. לכן על המשקיעים לנקוט משנה זהירות בטרם הם נוטלים חלק בתחום זה.

האוזר כותב עוד כי "בימים אלה שוקדת הוועדה שמיניתי לבחינת האסדרה של הנפקות מטבעות קריפטוגרפיים לציבור. עד שתוגדר המסגרת הרגולטורית המתאימה, יש לבחון אפשרות למנוע מחברות הפועלות בתחום להירשם למסחר בבורסה או להיכנס בדלת האחורית למסחר בבורסה בתל-אביב. על רקע הסיכונים הגלומים למשקיעים, נבקשכם לנקוט כבר עתה בפעולות הדרושות למניעת הכללת החברות שערכן מבוסס על מטבעות קריפטוגרפיים במדדי הבורסה בתל-אביב. במקביל רשות ני"ע בוחנת את המסגרת המתאימה למסחר בחברות מסוג זה".

האוזר נועד במהלך השבוע שעבר בלונדון עם מנכ"ל רשות ניירות ערך הבריטי (FCA), מר אנדרו ביילי, עימו הוא נועד כבר מספר פעמים בעבר. במסגרת פגישה זו דנו השניים במגוון נושאים שעל סדר יומה של הרשות דוגמת הסדרת תחום הנפקת המטבעות הדיגיטליים, דוגמת ICOs, הקמת בורסה ייעודית ברוח המלצות הביניים של ועדת האוזר-לוין, אכיפה, חינוך פיננסי, ועוד.

במיוחד עסקה הפגישה בסוגיות הקשורות בהסדרת תחום המטבעות הדיגיטליים, שהיא סוגיה שמעסיקה בחודשים האחרונים רגולטורים פיננסיים רבים ברחבי העולם. פרופ' האוזר חלק עם עמיתו הבריטי מספר תובנות מעבודת הצוות הפנימי שהקים בנושא, והשניים דנו בדרכי התמודדות עם התופעה. האוזר אמר לעמיתו: "תופעת הנפקת המטבעות הדיגיטליים היא תופעה גלובלית, חוצת גבולות, ההתייחסות הרגולטורית אליה חייבת להיות מתואמת בין הרגולטורים במדינות המפותחות, ובכלל זה ביצוע שיתופי-פעולה".

בתוך כך, השניים הסכימו לבחון שיתוף-פעולה בנושאי אכיפה, ובביצוע פרויקטים משותפים בתחום זה במטרה לאפשר למיזמים בתחום הנפקת המטבעות לקום לפעול ולהתנסות בסביבה רגולטורית גמישה אך מבוקרת (sand Boxes), תוך השוואת הממצאים והמסקנות מהניסיון שיירכש בישראל ובבריטניה.

במסגרת דבריו היום בכנס, אמר האוזר: "מעניין לציין את הניסיון של רשות ניירות הערך הישראלית לטפל בבעיות הללו על-ידי פרסום אזהרה פומבית מפני הסיכונים בהשקעות בלתי מוסדרות, ללא רגולציה ופיקוח. זה עזר? לא ולא. ביטקוין היא שיטת תשלום דיגיטלית שהערך שלה נראה כעת מחוץ לשליטה. למחיר שלה יש את מאפייני בועת הדוט.קום מתחילת המאה הנוכחית, או את 'המלצות נהג המונית' להשקעות משנות ה-80 וה-90. זה נראה כמו בועה ומתנהג כמו בועה. זה לא אומר שלא צריך לשקול שימוש בביטקוינים ודברים דומים, אבל זה אומר שזה צריך להיבחן ברמת המדינה על-ידי כל המפקחים".

פרשנות: הסיטואציה ההזויה במניית משאבי טבע / יניב פגוט