מניית משאבי טבע נפלה ב-40% במחזור של יותר מ-50 מיליון ש'

ריכזה את המחזור הגדול במסחר בת"א לצד מניית פנטזי נטוורק, שגם היא הודיעה כי תבחן פעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים

רועי סבג / צילום: איל יצהר
רועי סבג / צילום: איל יצהר

"מניית הביטקוין" הישראלית משאבי טבע  צנחה היום (ג') בשעות הצהריים בקרוב ל-40% במחזור ענק. זאת לאחר זינוק של יותר מ-6,000% שרשמה מניית השלד הבורסאי בחודשיים האחרונים - אשר הוסברה בהייפ האדיר שנוצר סביב תעשיית המטבעות הדיגיטליים, והביטקוין בראשם. עלייה זאת הביאה את החברה לשווי שוק מדהים של כמיליארד שקל עוד בטרם החלה לפעול בתחום. גם מניית פנטזי נטוורק , שהודיעה אתמול כי היא בוחנת כניסה לתחום המטבעות הדיגיטליים, נסחרה היום בתנודתיות גבוהה והשתיים ריכזו את המחזורים הגבוהים ביותר בבורסה היום - יותר מ-50 מיליון שקל כל אחת.

נפילת המניה של משאבי טבע הגיעה בעקבות דבריו החריפים של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, שאמר הבוקר בכנס של רשות החדשנות בבורסה כי "לא נאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין, כמו משאבי טבע, להיכלל באחד המדדים של הבורסה בתל-אביב. נשקול גם שלא לאפשר לתחפושות של ביטקוין ודומיו להיכנס בדלת האחורית למסחר בבורסה, עד שנמצא מסגרת רגולטורית מתאימה למוצרים פיננסים כאלה".

גם לאחר הירידה הנוכחית מחירה הנוכחי של מניית משאבי טבע משקף לחברה, הנשלטת על ידי רועי סבג הישראלי-קנדי, שווי שוק של כ-600 מיליון שקל. זהו שווי עצום בהשוואה לשווי של כ-15 מיליון שקל שלפיו נסחרה החברה רק לפני כחודשיים, וזאת כשבדוחותיה הכספיים מתנוססת הערת "עסק חי". הזינוק במניית משאבי טבע התחיל ב-17 באוקטובר, עם הודעתה לבורסה על שינוי האסטרטגיה העסקית שלה וכניסתה לתחום הבלוקצ'יין - הטכנולוגיה שעליה מבוססים מטבעות דיגיטליים כמו הביטקוין.

כפי שפורסם ב"גלובס", בתחילת השבוע דיווחה החברה על אישור הסכם המיזוג שלה עם חברת באקבון הקנדית, הפועלת בתחום של כריית מטבעות דיגיטליים. על פי ההסכם יונפקו 50 מיליון מניות של משאבי טבע לבאקבון - כך שמספר המניות הכולל של משאבי טבע יהיה 66.6 מיליון - פי ארבעה ממספרן כיום. מהלך כזה עשוי להזניק את שווי החברה הממוזגת פי ארבעה משוויה הנוכחי.

רועי סבג: "סוחרי השורט מרוויחים"

רועי סבג, יו"ר ומנכ"ל חברת משאבי טבע, מסר היום ל"גלובס" בתגובה לדבריו של יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר: "אף שיש לי כבוד רב לבורסת לני"ע בתל-אביב, לרשות ני"ע ואף לפרופ' האוזר, אני סבור כי הרגולציה על ניירות ערך צריכה להיות מוגבלת להסדרה של שוקי ניירות הערך, ולא צריכה לעסוק בשיפוט של הערכות שווי של מניות. אף אדם, גם לא רשות ני"ע, אינו יכול לשלוט ביד הנעלמה של השוק.

"אחרי שבע שנים של תמיכה בעובדים ובמשקיעים הישראלים, משאבי טבע בחרה לעבור מבעלות על מכרות מחצבי טבע לבעלות על משאבים דיגיטליים. המטבעות הדיגיטליים שהחברה תכרה, באמצעות רכישת 75% ממניות חברת באקבון, הם שוק ששווה כיום חצי טריליון דולר. הכרייה נעשית במסגרת של תאגיד עסקי, הפועל תחת תקן הדיווח החשבונאי הבינלאומי, משלם מסים ומייצר משרות. איני רואה כיצד חוקי ישראל יוכלו למנוע מעסק כזה לפעול. איני רואה כיום אף חוק או כלל של בורסת תל-אביב שימנע רישום של מניה כזאת בבורסה, כל עוד היא עומדת בסטנדרטים הכמותיים".

סבד הוסיף כי "אמנם יש מגמה מדאיגה של חברות חקייניות, שהן עטיפות ריקות מתוכן, המנסות להיכנס לתחום הבלוקצ'יין. ואולם במשאבי טבע עמלנו ללא לאות בחודשים האחרונים כדי לחתום על עסקה משמעותית מאוד עבור בעלי המניות של החברה. הראינו במסגרת דיווחינו לבורסה כי מדובר בעסק רציני, עם הכנסות ורווחים משמעותיים. ככל שהתהליך המתחייב יימשך, אנו מצפים להמשיך לדווח לבורסה על תוצאותינו הכספיות ועל תוכניותינו העסקיות. "התחום שבו הבורסה ורשות ני"ע צריכות להתמקד, הוא גילוי של מכירת ני"ע בחסר ('שורט') בבורסה. בתוך דקות מנאומו של האוזר בכנס הבוקר, מאות אלפי מניות של משאבי טבע, המשקפות 3%-5% מהחברה, נמכרו באגרסיביות, ללא כל התחשבות במחיר. אף בעל מניות הגיוני לא היה נוהג כך. אני חושד כי סוחרי ה'שורט' ממשיכים להרוויח מהספקנות של התקשורת הכלכלית בישראל וגם מהערותיו האחרונות של הרגולטור. בינתיים, המשקיעים לטווח הארוך, כמוני, ימשיכו לשמור על פרופיל נמוך ולבנות את העסק שלנו לטווח הארוך".

הביטקוין, המטבע הדיגיטלי הראשון והמוביל מבין יותר מ-1,300 מטבעות דיגיטליים הנסחרים בעולם, כנראה פחות התרשם מדבריו של האוזר היום. המטבע הדיגיטלי נסחר היום במחיר ממוצע של 17 אלף דולר, בדומה למחירו אתמול, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. המחיר הנוכחי משקף לביטקוין זינוק של 20% מתחילת השבוע, ומקרב אותו שוב לשיא של יותר מ-18 אלף דולר שרשם ביום שישי האחרון.

העלייה במחיר הביטקוין אתמול באה פחות מיממה לאחר פתיחת המסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין בבורסת Cboe בשיקגו (סימול: XBT). ביום שני הקרוב ייפתח מסחר דומה גם בארבע הבורסות של קבוצת CME בארה"ב. מהלכים אלה מאפשרים לראשונה למשקיעים ולברוקרים להמר על מחיר הביטקוין דרך המערכת הפיננסית הממוסדת, על ידי רכישת אופציות וחוזים עתידיים על מחיר הביטקוין, בדיוק כפי שעושה מי שרוכש אופציות על מחיר הנפט, הזהב או כל סחורה אחרת.

המניה של שלד בורסאי אחר - חברת פנטזי נטוורק, שרק אתמול דיווחה על אפשרות כניסה לפעילות בתחום הבלוקצ'יין ואף על מינוי יועץ בתחום - נסחרה היום בתנודתיות רבה ונכון לשעות הצהריים ירדה בכ-10%. מניה זו השלימה שלשום זינוק שבועי בלתי מוסבר של יותר מ-180%, לפני שדיווחה על תוכניתה העסקית. אתמול בעקבות הדיווח זינקה מניית פנטזי נטוורק ב-80% במחזור מסחר יומי של יותר מ-27 מיליון שקל.

הרשות חורגת מסמכויותיה

ד"ר צבי גבאי, ראש מחלקת שוק ההון במשרד עוה"ד ברנע ושות', מסביר כי "יש להבחין בין הכללת חברות העוסקות במסחר והשקעה במטבעות וירטואליים במדדי הבורסה לבין האפשרות כי חברות כאלה ייסחרו בבורסה. ערכם של מטבעות וירטואליים, כמו הביטקוין והאת'ר, נוטה לתנודתיות גדולה, ולכן יש היגיון בגישה זהירה ככל שמדובר בהכללת חברות המשקיעות במטבעות כאלה במדדים המובילים בבורסה. מצד שני, על הרשות לזכור שהיא אחראית על הגילוי הניתן על ידי חברות ציבוריות ולא על היציבות שלהן. הרשות עשויה לחשוב שהשקעה במטבעות וירטואליים היא מסוכנת, אך כל עוד החברה הציבורית מספקת לציבור גילוי מלא ונאות - אין שום הצדקה למנוע ממנה לפעול כפי שהיא רואה לנכון.

"לדעתי, זו חריגה מגבולות סמכויותיה של הרשות. בנוסף, מאוד מצער אותי לראות שיו"ר הרשות היוצא קושר בין תעשיית האופציות הבינאריות לבין תחום המטבעות הווירטואליים. אין קשר בין התחומים, ואין הצדקה לבסס השקפת עולם רגולטורית על החשש מקידמה ומטכנולוגיה מתקדמת. אנחנו חיים בתקופה שבה הטכנולוגיה מאתגרת את המודלים הרגולטורים המוכרים, והאתגר המונח לפתחה של הרשות טמון בפיתוח כלים רגולטוריים מתאימים ולא בניסיונות לעצור את הקידמה".