יחימוביץ': טבע מפטרת - והמנכ"ל מקבל יגואר בשווי 1.3 מ' ש'

ח"כ יחימוביץ': "זהו סימבול לתפיסה המעוותת של טבע - גם נפטרת בקלות מעובדיה, גם מרפדת את בכיריה בפינוקים וגם שואבת הטבות של מיליארדים מהמדינה" ■ ח"כ שמולי: "טבע מלמדת את כולנו שיעור בכפיות-טובה ובחזירות" ■ ח"כ גפני יכנס בשבוע הבא את ועדת הכספים לדיון בנושא

שלי יחימוביץ'  / צילום: אוריה תדמור
שלי יחימוביץ' / צילום: אוריה תדמור

הפיטורים בטבע: יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ', פתחה את דיון הוועדה הבוקר (ד'), העוסק בכשלים במינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות, בהודעה על ענקית התרופות.

יחימוביץ' קראה לשר האוצר, משה כחלון, וליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לא לעמוד מנגד שעה שאלפי עובדים מושלכים הביתה עם פיצויים עלובים במיוחד, לנקוט יד קשה כלפי הנהלת טבע, ולהבהיר לה כי מהלך אלים של פיטורים המוניים - לא רק שלא יחסוך כסף לחברה, אלא יעלה לה פי כמה וכמה, וכי יש להם מספיק כלים לעשות זאת.

יחימוביץ' גילתה כי מנכ"ל טבע, קאר שולץ, קיבל השבוע רכב חדש מסוג יגואר שעלותו 1.3 מיליון שקל. "זהו סימבול בוטה לתפיסה המעוותת של הנהלת החברה: גם נפטרת בקלות מעובדיה, גם מרפדת את בכיריה בסכומי-עתק ובפינוקים - וגם בו-בזמן שואבת הטבות של עשרות מיליארדים מהמדינה". 

בשבוע הבא תקיים הוועדה לביקורת המדינה דיון חירום בנושא הפיטורים בטבע. 

חבר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי, אמר היום בנוגע לפיטורים עליהם תכריז מחר חברת טבע: "טבע מלמדת את כולנו שיעור כואב בכפיות-טובה ובחזירות; אחרי שקיבלה הטבות מס במיליארדים כדי לעודד תעסוקה - דוחפים שם לפיטורי ענק. יש משבר אמיתי, אבל הוא נגרם קודם כל בגלל הנהלה רשלנית שהלכה שנים עם כיסים תפוחים מבונוסים עבור טעויות ניהוליות גסות, ועכשיו רוצה שהעובדים ישלמו את המחיר". 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הודיע על כינוס הוועדה בשבוע הבא לדיון דחוף בנושא הפיטורים בטבע. ח"כ גפני אמר כי הובטח לו שלא יפוטרו עובדים, וכי יפעל ככל יכולתו יחד עם חברי הוועדה למנוע כל נזק למשפחות העובדים למרות מצבו הקשה של המפעל. 

בהמשך להודעת טבע כי היא צפויה לפטר 3,300 עובדים בישראל, ח"כ איילת נחמיאס-ורבין, יו"ר שדולת התעשייה הישראלית, מסרה: "הגשתי לוועדת הכלכלה בקשה לקיים דיון דחוף בנושא צמצום כוח-האדם אל מול הטבות המס שנתנו עד היום. אני פועלת על-מנת להשעות את ההחלטה עד לדיון ועדת הכלכלה, שכן טבע קיבלה מהמדינה מיליארדי שקלים בצורת הטבות מס, בין היתר על-מנת להעסיק עובדים.

"מהלך של צמצום כוח-האדם חייב להיות בתיאום עם מי שהטיב איתה - אני מאמינה שחובתם של נציגי טבע הבכירים להגיע לדיון וועדת הכלכלה ולפרוט את המהלך שהם מובילים. לא ייתכן שנראה את נציגיה רק בישיבות בהן דנים כיצד להטיב עמה.

"מדינת ישראל פינקה את טבע בשלל הטבות מס לאורך השנים, ולכן מהלך שכזה אסור שיתבצע לפני שיינתן לנו דין וחשבון מלא". 

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, מסר: "הודעתה האכזרית של חברת טבע על פיטורים צפויים של אלפי עובדים מעידה על כשל בסיסי במדיניות עידוד ההשקעות של ישראל. צריך לשנות את חוק עידוד השקעות הון, כך שלא יתייחס רק למיקומם של מפעלים ולתרומתם ליצוא, אלא יכלול גם התחייבות ארוכת-טווח לתעסוקה יציבה של עובדים. יוזמה דומה נידונה בוועדת הכספים בכנסת ה-19, כשהייתי חבר בוועדה, ויש לחדש ולהשלים אותה לאלתר. בנוסף, על הממשלה להקדיש חלק מעודפי הגבייה שנותרו השנה לדאגה לעובדים המפוטרים של טבע".