בחירות ברשויות: כולם רוצים להיות טראמפ, או לפחות חזן

בכפר סבא מריצים את "אריק מהקיוסק" ■ באילת "מוכר הסיגריות" נחוש לבטל את ה"הכול כלול" ■ כשנה לבחירות ברשויות המקומיות, וגם שם המועמדים הבינו שמה שפחות שגרתי, יותר מדבר לבוחר

אבירם כהן ואריק מהקיוסק   / צילום: איל יצהר
אבירם כהן ואריק מהקיוסק / צילום: איל יצהר

"אריק מהקיוסק" | כפר סבא

לפני שלוש שנים הגיע לרחוב תל חי בכפר סבא ספר הגברים אבירם כהן, כיום בן 25, שנחשב לאחת הדמויות הצבעוניות בעיר. המספרה שלו הפכה למוקד של חפלות ומפגשים וההווי ברחוב כולל גם יחסי שכנות טובים עם אריק מהקיוסק, כך מכונה שכנו לעסקים. כהן, פעיל מאוד ברשתות החברתיות, שיוצק לתוכן את רוח דור ה-Z, התעורר בוקר אחד בקיץ האחרון עם הברקה וכתב לעוקביו בפייסבוק: "חברים, בימים שכפר סבא מתפוררת, הארנונה גבוהה, אין חניה, חם רצח והעירייה נראית כמו ***, אני רוצה להריץ לראשות העיר את אריק מהקיוסק. תעשו לייק ובואו נקדם את זה!".

דף פייסבוק לטובת העניין נפתח והשמועה החלה לרוץ. זאת הייתה הטרלה מושלמת שכללה גם עיצוב של מרצ'נדייז כמו כוסות, חולצות, נעליים ובירה ואף עיצוב גרפי לתעמולת בחירות בצבע ורוד עם שני סלוגנים: "אריק הוא הצדק" ו"שמים טיל בקלפי כי רק אריק יעשה מכפר סבא טיל של עיר". לטובת העניין גם עובדה בפוטושופ תמונה של שמעון פרס ומדונה, כשאריק מהקיוסק חובר אליהם בחיבוק דיפלומטי. עד כאן הלצה - ומוצלחת - אלא שלהפתעתו של כהן, בכפר סבא לקחו אותו ברצינות, כולל סיקור בתקשורת המקומית ותמיכה של תושבים ברחוב.

"יש דיבור חזק על זה שבסוף אריק באמת ירוץ לראשות העיר", אומר כהן. "בקיוסק שלו יש אווירה של פרלמנטים, אלכוהול, מוזיקה ואנשים מכל הסוגים, ואריק מנצח על כולם כמו על תזמורת, זה מעניין לראות את זה. הוא אחלה גבר ואנשים מתים עליו. זה הפך להיות קטע שרץ ברחוב שאריק באמת ירוץ לראשות העיר. אני הפכתי לדובר שלו ואמרנו שאם הוא יהיה ראש העיר של כפר סבא אז נפתח כאן קזינו, ונעשה לנו חוף ים וכל מיני שטויות כאלה. כל הזמן אנשים שואלים אותי מה קורה עם זה ואם הוא באמת רץ".

- אם זה היה ברצינות, נראה לך שיש לו סיכוי?

"לגמרי. אני חושב שאם עכשיו אני לוקח את הדבר הזה באופן רציני, אני יכול להרים את הבן אדם ולהריץ אותו באמת. אני מבין בשיווק ואם נלך על זה חזק יד ביד עם תקציב, אנחנו יכולים לעשות בכפר סבא פלאות. הרי למה אנשים אוהבים את אורן חזן שהפך להיות חבר כנסת? כי הם רוצים משהו לא שגרתי, שיצחיק אותם, שירגש אותם, שיהיה עם נוכחות בפייסבוק וישים פס על כולם.

"נמאס כל פעם מאותה אווירה, שום דבר בכפר סבא לא זז שנים, מה גם שראש העיר עכשיו מסובך בחקירות. העירייה נשארת אותה עירייה והאנשים שיושבים שם נשארים אותם אנשים. כשאני נכנס לעירייה ומציע להם לעשות כל מיני דברים שקשורים לעסק שלי ולצעירים בעיר, אומרים לי 'אבירם, תעזוב אותך, פה זה לא תל אביב', ואני אומר למה לא? העיר הזאת צריכה רוח חדשה, צעירה ומשוגעת יותר".

- דבר במנדטים. כמה מצביעים אתה יכול לגייס?

"אריק יכול לגייס את כל חברי הפרלמנטים של הקיוסקים בכפר סבא ואני יכול לגייס את כל המצביעים מגיל 18 עד גיל 25. עם קצת עבודה בפייסבוק אנחנו נוכל לתת פייט הוגן וטוב לשאר החבר'ה האפורים שמתמודדים בעיר".

"מילה של שובר" | חיפה

דמות צבעונית לא פחות, עם משקפיים מסוגננים וקעקועים, אבל רצינית הרבה יותר, היא ניר שובר, שהכריז על מועמדותו לראשות עיריית חיפה. שובר, רק בן 33, פעיל במפלגת העבודה מילדות ומבית והולך בדרכו של אביו וסבו, שהיו גם כן פעילים בעבודה ועסקו בפעילות ציבורית. הוא מנהל קבוצת פייסבוק בחיפה שמונה יותר מ-40 אלף חברים, מזוהה עם בית קפה פופולרי בעיר, ובכל פעם שיש מאבק חברתי, תמצאו את שובר שם, מבטיח לעשות שינוי תחת הסלוגן "מילה של שובר". "אין חיפאי שלא יודע שהחלום והשאיפה שלי בחיים היא להיות ראש העיר של חיפה, כבר מאז שהייתי נער", הוא אומר. "אני לא מפחד מעבודה קשה ויש לי מספיק זמן כי אני צעיר. אם הציבור יחליט שזה לא יקרה הפעם, אז זה יקרה בפעם הבאה. אני מבטיח לעבוד בשביל הציבור החיפאי כי זה הייעוד שלי בחיים".

- אתה חושב שהגיל שלך גורם לאנשים לקחת אותך פחות ברצינות?

"גם לצוקרברג לא היה ניסיון כשהוא הקים את פייסבוק. עד עכשיו היה לנו תמיד את הדמות של ראש העיר המנוסה שנוחתת עלינו מהכנסת ומהפוליטיקה, ומה קרה לחיפה בזכות זה? הפכנו לעיר תעשייה מזוהמת, מלוכלכת, ויש לנו בעיה של נטישת צעירים שהפכה כבר לקלישאה. אני רוצה לעבוד כדי שהילדים שלי לא יעזבו את העיר. את יודעת מי נשאר בחיפה משכבת הגיל שלי בתיכון? רק ארבעה חברים - והם כאן כי הם ירשו דירה, אחרת גם הם היו עוזבים. בימינו את יכולה לראות תקדימים בעולם, זאת רוח התקופה, תראי את מקרון - הוא רק בן 39 וכבר נשיא צרפת. זה אדיר".

- אבל איך אתה מוציא את השמרנים לקלפי?

"היום כולם נמצאים בפייסבוק, גם המבוגרים וגם הצעירים ומשם עושים מהפכה. צריך לזכור שלבחירות המקומיות מצביעים מגיל 17 ויש קהל גדול צעיר שיוצא להשפיע. הדור שלנו סיים ללכת לים ולקניון ביום הבחירות, אנחנו יוצאים להצביע. יש לי רשימה שאני עדיין לא חושף והיא מאוד חיפאית ונכונה ואני בטוח שהמצביעים יתמכו בנו - גם המבוגרים וגם הצעירים. עד לפני קדנציה, רכס הכרמל היה בכיס של יהב, אבל מאז השריפה זה לא ככה ולדעתי אני לוקח לו קולות. אנשים התריעו במשך שנים שצריך להרחיק את העצים מהבתים והעירייה לא עשתה את זה. לי יש פתרונות יצירתיים אחרים".

- ספר לנו.

"בחיפה יש כל-כך הרבה טבע, אבל הוא לא נגיש. בכל שכונה יש ואדי ונחל, אבל הכניסה אליהם לא מתוחזקת ואנשים לא באמת נהנים מהמרחב הציבורי שלהם. לי יש רעיון לעשות טיילת מהממת לאורך כל רכס הכרמל והוואדיות, עם שבילי אופניים ושבילי הליכה. וכך גם להרחיק את העצים ולמנוע שריפה בעתיד".

- מעניין. איזה עוד רעיונות יצירתיים יש לך?

"למשל, אני מאמין ומבין, גם כאיש עסקים, שהעסקים הקטנים הם מנוע הצמיחה של העיר. בתל אביב יש מי שמחזיק בתיק העסקים הקטנים, אבל פה בחיפה בעל עסק מגיע לעירייה והולך לאיבוד, אומרים לו תדבר עם השוטר חסון או תשאל את מרינה ממשרד הבריאות. אני מאוד ישראלי ומקושר ומבין את הדברים מהר, אבל יש בעלי עסקים שפשוט הולכים לאיבוד בביורוקרטיה. אצלי זה לא יקרה. מעבר לזה, אני נגד בניית עוד ועוד 'שכונות שינה' חדשות בחיפה אלא בעד עיבוי הקיים. הייתי מטפל, למשל, במצפור סטלה מאריס במקום לבנות עוד מצפורים בעיר. המקום נראה כמו תצפית ממדינת עולם שלישי".

- מצפור זה נחמד, אבל מה תעשה עם זיהום האוויר מהמפעלים במפרץ?

"כראש עיר הייתי נפגש קודם כול עם בעלי המפעלים, ויש דרכים לפתור את זה. לפני שנתיים קמתי בבוקר ואמרתי לעצמי שצריך לעשות במקום כל המפעלים 'יורודיסני הולילנד'. ברור שזה מאוד מגלומני וילדותי ואולי אפילו מנותק מהמציאות, אבל אמרתי שנעשה בדיקה. יש לי חבר שגר באורלנדו, אז שלחנו מכתב להנהלת דיסני כדי לראות מה צריך לעשות כדי להרים יורודיסני בישראל. קיבלתי ספר עבה ובו פירוט של התקציב וכל מה שצריך לעשות. ככה אני רוצה, במקום כל המפעלים המזהמים נקים יורודיסני על גדות הקישון עם מלונות מפה ועד טבעון. ברור שאני מחובר למציאות, אבל הדוגמה הזאת מראה שאפשר לחשוב מחוץ לקופסה ולשמור על האינטרס של כל העובדים במפעלים כך שלא יאבדו מקום עבודה".

בעבר, צריך לומר, שובר נמנה עם תומכיו הנלהבים של יהב, עד שלפני כשנתיים עבר חתול שחור בין השניים ומאז הוא חווה קשיים בעסקיו עד שלאחרונה נאלץ למכור את אחד מבית הקפה שלו, לטענתו בשל קשיים שהערימה עליו העירייה. "מאוד תמכתי ביהב, לא כי אני חושב שהוא כזה ראש עיר גדול, אלא כי הוא שייך למחנה שאני מגיע ממנו, הרי הבסיס שלו זה מפלגת העבודה", מסביר שובר. "אבל אני חושב שבטח אחרי שלוש קדנציות הגיע הזמן לשינוי. ראשי עיר בחיפה תמיד אומרים אנחנו לא תל אביב ומתנערים מההשוואה, אבל אני אומר, למה לא? הלוואי ונהיה רבע תל אביב, היא פשוט התקדמה ואנחנו לא. בוא ניקח דוגמאות מהעולם".

- מה המודל שלך?

"יש את ג'וליאני מניו יורק שהוא מהמם, וגם את טראמפ אני מאוד אוהב, לא בגלל מה שהוא אומר אלא בגלל הסגנון שלו. לציבור נמאס מפוליטיקאים שקרנים. בארצות הברית יש הרבה ערים שיכולות להיות מודל לחיפה, אחת מהן היא יוסטון בטקסס, שכנגד כל הסיכויים הפכה לעיר תרבות שוקקת ומלאה בירוק בתוך המדבר. שם העיפו את כל התעשייה והיא הפכה לסוג של נווה מדבר, אי של שפיות ליברלית. זה מה שאני רוצה לעשות בחיפה ויש לי הרגשה שכהצבעת מחאה, וברוח התקופה, יש לי סיכוי טוב להיות ראש העיר הבא".

לעניין הטענות לגבי בית הקפה, מעיריית חיפה נמסר כי "מר שובר ביצע לאורך תקופה ארוכה ולמרות כל ההתראות, עבירות בנייה וניהול עסק ללא רישיון בבית העסק, בין היתר קירוי חורף ללא היתר ובניית תוספות לקירוי ללא היתר. יתרה מכך, שכר מר שובר נכס בדיירות מוגנת ללא הסכמת בעלים. כיום, גובשו עם בעלת הזכויות בנכס הסכמות הנוגעות לדרך ואופן המשך הפעלת וניהול העסק ולפיכך לא ברור בגין מה טענותיו".

"ברגמן מוכר הסיגריות" | אילת

באילת הרוחות סוערות ומערכת הבחירות הקרובה צפויה להיות מעניינת למדי. בוודאי אם אילן ברגמן, 57, המכונה "מוכר הסיגריות" בשל עיסוקו, יתמודד כפי שמסתמן. "הפכתי לסלב באילת", הוא אומר. "אנשים תומכים בי. אם אני רץ ככה למועצת העיר אני לוקח 3-2 מנדטים ללא ספק. אני במשא ומתן גם עם כל המתמודדים באילת. פעם הם היו מתנערים ממני, היום כולם באים לדבר איתי, אני מחוזר".

- בעבר היית פעיל תומך נלהב של ראש העיר הנוכחי מאיר יצחק-הלוי. מה השתנה?

"לפני שנה, בעקבות מידע שהגיע אליי מאנשים בעיר, התחלתי להעלות סרטונים בפייסבוק שמצביעים על בעיות שיש באילת, והם קיבלו מאות ואלפי צפיות. לאחר זמן מה של פעילות, ראש העיר התעצבן, והעירייה השביתה את עמוד הפייסבוק שלי, אז עברתי לווטסאפים. היום אני עסוק בשלוש תביעות שעיריית אילת הגישו נגדי, אבל אני לא מתרגש ולא מפחד".

מעיריית אילת נמסר בתגובה: "כנגד דברי הכזב של מר ברגמן הגישה עיריית אילת תביעה בגין פרסום לשון הרע. בנוסף, הגישה החברה הכלכלית לאילת תביעה נוספת ואף קובלנה פלילית בגין עבירות קשות על חוק איסור לשון הרע. למר ברגמן ניתנה אפשרות לחזור בו מדבריו ולהימנע מפעולה משפטית, אך הוא סרב מטעמיו הוא. אפשרות זו עדיין עומדת בפניו".

- אילן ברגמן, אילת במצב כזה גרוע?

"העיר בקריסה. מי שעובד פה הכי חזק אלה עמותות שנותנות אוכל, ואגף הרווחה שמטפל ב-3,000 משפחות. אנחנו לא גוש דן ואין לנו פה מגוון של עבודות. העיר צריכה לתת חוגי העשרה וטיולים לילדים ממשפחות חד הוריות, יש פה קשישים שלא יודעים בכלל אם הם חיים, אלא אם שכן בא לבדוק אותם בדירה. העיר שלנו בנויה על כלכלה והיא מתה".

- אתה תביא תיירים לאילת?

"כן. צריך להחזיר את הנוער ואת הצעירים, לעשות פסטיבלים. להביא את הנופשים הישראלים ולהוריד את מחירי בתי המלון בעיר. לבטל את החבילות של הכול כלול שגורמות לכך שהתיירים מגיעים למלון ולא יוצאים ממנו. לא נוסעים במונית, לא נכנסים לסופר. צריך להזרים כסף לעיר ואפשר להשפיע על בעלי בתי המלון - הם לא בעלי הבית של אילת. צריך שהם יתנו רק ארוחת בוקר לנופשים, כמו באירופה, ואז אנשים יצאו ויטיילו".

- הנה, נבחרת לראשות העיר, מה אתה עושה ביום הראשון בתפקיד?

"כבר ביום הראשון אני אחזיר את הבסטות לאילת. תחשבי מה זה 300 בסטות כפול פרנסה לשלושה אנשים בכל בסטה. היום יש שוק קטן של 30 בסטות בתוך מתחם סגור ואין להם פרנסה. ויש כאן עוד בעיה, היום העובדים בבתי מלון הם ירדנים - נכנסים בבוקר ויוצאים בערב עם הכסף מאילת. כשאני אהיה ראש העיר, לא יהיו יותר עובדים ירדנים באילת כי יש כאן בעיה של פרנסה, עסקים נסגרים ונמצאים בחובות. אני מרגיש שיש לי כוח ועוצמה בעיר בשביל לשנות".

"הרוח של ציקי" | קריית מוצקין

זירה נוספת שבה יריבות בין ראש העיר למתמודד לא צפוי גלשה לפסים משפטיים ולתלונות במשטרה היא קריית מוצקין, שם צבי ציקי אבישר, בן 39, טוען לכתר של ראש העיר הנוכחי חיים צורי, שמחזיק בתפקיד כבר חמש קדנציות (מ-1993). אבישר, יזם בתחום החינוך והטכנולוגיה וירושלמי במקור, הגיע למוצקין ב-2011 והתברג בעירייה, כמי שאמון על הדיגיטציה של המערכת, לדבריו, והן כדובר העירייה. שלוש שנים החזיק בתפקיד לפני שעזב, ומאז הוא פעיל במסגרת תנועה שהקים בשם "רוח חדשה במוצקין".

"לפני שנה וחודשיים עשיתי לייק בפייסבוק ליריב פוליטי של סגן ראש העיר, ומאותו רגע פרויקט חינוכי גדול שיזמתי בעיר בוטל ורבע מיליון שקלים שגייסתי מתורמים בארצות הברית ירדו לטמיון", הוא מספר. "מצאתי את עצמי יושב בבית ומתייסר. אמרתי לאשתי איך בגלל לייק בפייסבוק 300 תלמידים נפגעים, איך אפשר להמשיך את החיים כאילו כלום, אז החלטתי שאני חושף את זה והיה תחקיר בנושא של מוטי גילת ב'ישראל היום'. אחרי הכתבה קיבלתי מבול של פניות עם פרשיות נוספות והסכר נפרץ. הבנתי שיש צורך באלטרנטיבה".

מעיריית קריית מוצקין נמסר בתגובה כי "מדובר בעובד עירייה שסיים עבודתו בנסיבות שמטעמי צנעת הפרט לא נפרט, והינו בעל כוונות פוליטיות המנסה לנגח את העירייה ואת העומד בראשה מתוך נקמנות בכל עת ומעל לכל במה אפשרית. התנהלותו זו מתבררת בימים אלה בבית המשפט".

- צבי אבישר, בבחירות האחרונות ראש העיר צורי היה מועמד יחיד. אף אחד אפילו לא ניסה. יש לך סיכוי מולו?

"קל לטעות בכוחות הפוליטיים בקריית מוצקין. נכון שהוא זכה לתמיכה של 70% מהמצביעים, אבל רק שליש מתושבי מוצקין יוצאים להצביע. שני-שליש אחרים לא מאמינים במערכת. אני מאמין בלהגיד לו תודה על כל הדברים היפים שהוא עשה בעיר, ולהתקדם. הוא צריך לסיים את הקדנציה ולא לרוץ שוב, זה לא דמוקרטי ולא סביר".

- מה זאת הרוח החדשה שאתה מציע?

"קודם כול שקיפות - התושבים צריכים להיות מעורבים בתהליכי תכנון ובסוגיות של חינוך ואיכות הסביבה. דגש ראשון יהיה על חינוך, כי בחמש השנים האחרונות מוצקין יורדת בנתוני מיצב בבגרויות. אנחנו עשינו עבודת מטה כדי להבין איפה נמצא הכסף. יש הרבה בזבוז של כספים בעירייה, למשל, כל האשפה של מוצקין הולכת להטמנה בקרקע, 1,200 טון בחודש, ומעבר לנזק הסביבתי, אנחנו משלמים מיליון וחצי שקל היטלי הטמנה קנס. אני אדאג למנגנון טיפול בפסולת שיהיה יותר סביבתי ויותר כלכלי".

- אוקיי, נגעת בנושאי סביבה ואי אפשר להתעלם מהזיהום של המפרץ. מה אתה מציע?

"כשאני עבדתי עם צורי, המדיניות שלו הייתה שאם הוא יתחיל להיאבק על הזיהום, הוא יבריח אוכלוסייה. אני לא מסכים עם זה. אם ראש העיר ינהל מאבק בזיהום הוא יכול לצמצם אותו. אני רוצה לעבור מבריחה להתמודדות. לדעתי, הרשות המקומית צריכה להקים בעצמה תחנות ניטור שיהיו מכוילות, ושיהיו גם בסיס משפטי להפעיל לחץ על הגורמים המזהמים, כי התחנות של המשרד להגנת הסביבה לא עובדות ולא מכוילות, וביום שברור שיש זיהום כבד, הן מראות שהאוויר נקי כמו ברמת הגולן.

"אני, כראש עיר, אפעל שכשיש חריגות, אני אוציא הנחיה למערכת החינוך ולתושבי העיר לא להיות בחוץ. סרטן זאת מחלה סטטיסטית. אם מצמצמים חשיפה כתוצאה ממדיניות נכונה, אפשר גם להפחית את התחלואה, אבל במועצת העיר מעדיפים לדון היום על עוד כיכר, פרחים וגן ילדים".

- עד כמה אתה נחוש?

"יש לנו 10,000 לייקים בפייסבוק, אבל אני לא מסתנוור מפייסבוק וגם לא מאמין בו ככלי להכרעה. פייסבוק זה כמו חיל אוויר. כדי לנצח בחירות, אני מאמין בלגעת באנשים, לשבת אצלם בסלון, ללחוץ את היד ולהציג את המשנה שלי. להציג קבלות ולרתום לעשייה. לכן, אני עושה חוגי בית ומתכנן לעבור בית-בית בקריית מוצקין. לפי החישוב שלי, אני אכנס ל-300 בתים בשבוע, זאת הדרך היותר ספורטיבית, אפילו אם היא יותר קשה".

אפקט האאוטסיידר | דבר המומחה

"יש בעולם המערבי רוח שמכנים אותה 'אנטי פוליטיקה', והיא מבטאת סנטימנט של שנאה לפוליטיקה", מנתח ד"ר מעוז רוזנטל, מרצה וחוקר בבית ספר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. "מה שטראמפ שיחק עליו כשיצא באופן פופוליסטי נגד 'הפוליטיקה של וושינגטון', קיים בכל העולם ורואים את זה דווקא בקרב אנשים שחיים בדמוקרטיות מבוססות. הם רוצים יותר ולא מרגישים שהשלטון מספק את הסחורה, ויש מי שרוכב על הגל".

- ואם זה גל שהוא פופוליסטי, זה טוב לעיר ולמצביעים?

"זה טוב שהמתמודדים האלה שם, כי צריך תמיד מישהו שיאתגר את מי שנמצא בשלטון, שיגרום לו להזיע, ולכן מבחינה דמוקרטית זה טוב. מבחינה טקטית, זה שהם נמצאים ורוכבים על גל מחאה, זה לא אומר שהם יגיעו להישגים. אוהבים לתת את הדוגמה של מקרון בצרפת, אבל צריך להבין שלמקרון היה מנגנון שלם שעבד כדי לאתר מצביעים. בזמן שהוא שידר שהוא אנטי פוליטיקה ועשה שימוש בתמות אנטי ממסדיות, הוא עשה בעצם עבודה מקצועית והכי פוליטית שיש. מי שיכול לעשות את זה בבחירות המקומיות, בהחלט יכול להפתיע ולהצליח".

- כלומר, טקטית יהיה נכון יותר בבחירות המקומיות הקרובות לשדר מסרים שיוצאים נגד הממסד?

"כן, זה נכון לשדר מסרים אנטי פוליטיים וכך להזמין אנשים להצביע עם המגף, שזה ביטוי להצבעת מחאה. אבל המתמודדים האלו לא יכולים להתחבא רק מאחורי האנטי פוליטיקה, אלא להציע חלופות, וגם המצביעים צריכים לזכור שיכול להיות שמאחורי מי שנראה אחר, צעיר ומגניב, הרבה פעמים עומדת מפלגה שקשורה בשלטון המרכזי - ואז הם מניחים עבורו תשתית. רואים את זה הרבה בישראל ביתנו, שהיא חזקה מאוד בשלטון המקומי בפריפריה.

"בגלל שבארץ הסלידה מהפוליטיקה כל-כך גדולה, אז בהחלט יש מקום לצמיחה של מועמדים לא שגרתיים בבחירות המקומיות, שמבטאים את התסכול של הציבור מהפוליטיקה בכלל".