מינואר: מחיר הנסיעה במנהרות הכרמל יוזל ב-30%

באוצר מקווים כי ההסכם יביא לניצול טוב יותר של התשתית במנהרות הכרמל ולשיפור במצב התחבורה במטרופולין חיפה

פרויקט מנהרות הכרמל בו מעורבת אשטרום / צילום: אתר החברה
פרויקט מנהרות הכרמל בו מעורבת אשטרום / צילום: אתר החברה

מחיר הנסיעה במנהרות הכרמל יוזל בכ-30% ויעמוד על 6.95 שקל החל מינואר הקרוב - כך הודיע אמש (ד') משרד האוצר. המחיר הנוכחי של אגרת הנסיעה במנהרות עומד על 8.6 שקל והיה אמור לעלות לכמעט 10 שקל מתחילת 2018.

במשרד האוצר מקווים כי ההסכם יביא לניצול טוב יותר של התשתית במנהרות הכרמל ולשיפור במצב התחבורה במטרופולין חיפה. "זאת, כחלק ממדיניות הממשלה לפעול למען צמצום העלויות החיצוניות של הגודש במטרופוליטניים, לצד הקלה משמעותית על המשתמשים והפחתת יוקר המחייה", נכתב בהודעת האוצר.

כבר לפני חודש וחצי פורסם ב"גלובס" על הבטחת כחלון להוריד את האגרה, זאת בעקבות מאבק ציבורי ממשוך נגד העלאת מחיר האגרה המתוכננת. אז, הכריז כחלון שבעוד כמה ימים תוזל האגרה בשיעור משמעותי, אך המהלך התעכב עקב מו"מ ממושך מול הזכיין - חברת כרמלטון המוחזקת בבעלות משותפת של שכון ובינוי וחברת אלייד. ממועד פתיחת הכביש ועד היום זינק מחיר האגרה ביותר מ-50%, מ-5.70 עד 8.60 היום.

לדברי כחלון שכאמור הוביל את המהלך "מדובר בבשורה גדולה עבור תושבי חיפה והצפון. ההסכם החדש יקל על כיסם של הנהגים ועל עומסי התנועה בעיר. לא השלמנו עם העובדה שהמחיר יעלה בתחילת 2018 וניהלנו בחודש האחרון משא ומתן אינטנסיבי בכדי להביא להפחתתו. נמשיך לעשות ככל הניתן בכדי לחזק את העיר חיפה ולהקל על חיי התושבים ויוקר המחייה בעיר".

פרויקט מנהרות הכרמל נפתח לתנועת הרכבים כבר בדצמבר 2010. הוא בוצע בשיטת BOT (בנה, הפעל, העבר) על ידי קבוצת כרמלטון, כאשר תקופת הזיכיון עתידה להסתיים בשנת 2040, אחריה יוחזר הפרויקט לידי המדינה, ללא תמורה.

מרגע פתיחתו, הפרויקט לא עמד ביעדי ההכנסות. נפח התעבורה היה קטן בשליש מהתחזיות, והמדינה נדרשה לפצות את הזכיינית כרמלטון ב-50 מיליון שקל - רשת בטחון שהובטחה לה. עם זאת, בשנתיים האחרונה השתפרה הנסועה וכיום המדינה גובה תמלוגים בסך עשרות מיליוני שקלים מדי שנה, בהתאם לתנאי הזיכיון.