הדרישה של רה"מ נתניהו ממנכ"ל טבע, קאר שולץ

רה"מ והשרים כחלון, כץ וכהן ייפגשו מחר בצהריים עם מנכ"ל טבע כדי לדון במשבר בחברה ■ בשני המפעלים בירושלים מועסקים כ-800 עובדים ■ "באירלנד טבע היא לא סמל, אבל בישראל היא כן"

על רקע הפיטורים הנרחבים בטבע, ייפגשו מחר בשעה 14:00 ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר העבודה חיים כץ ושר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, עם מנכ"ל טבע קאר שולץ, שעתיד להגיע לארץ כדי לדון במשבר החריף בחברה. המטרה המרכזית של צוות השרים המיוחד בראשות ראש הממשלה הוא לדרוש משולץ לצמצם את מספר המפוטרים בארץ ולבטל את התוכנית לסגירת שני המפעלים של טבע בירושלים - מפעל הטבליות ומפעל המשאפים. בשני מפעלים אלה מועסקים כ-800 עובדים.

גורם ממשלתי בכיר אמר היום (ב') ל"גלובס" כי במפגש בין ראש הממשלה והשרים לבין המנכ"ל שולץ "תועמד למבחן האמירה של מנכ"ל טבע לגבי המחויבות של החברה למדינת ישראל". עוד לדברי הגורם, יש בכוונת השרים וראש הממשלה להעמיד בפני שולץ שורה של דרישות שמטרתן כאמור להוביל להפחתה משמעותית במספר העובדים שהחברה תפטר בישראל, וזאת תוך הבטחת המשך פעילותם של מפעלי טבע טבליות וטבע משאפים בבירה. לדברי הגורם, "טבע מחזיקה באתרי פעילות רבים בארץ ובעולם, כמו בארה"ב, בגרמניה, בהודו ובאירלנד, אבל היא יותר ישראלית מאשר הודית או אירית. אם החברה מצהירה בריש גלי שיש בכוונתה לשמר את הצביון הישראלי שלה - היא תידרש להוכיח זאת במעשים".

עוד אמר הגורם, כי במהלך הישיבה מחר תונח הדרישה שהחברה תסגור או תצמצם את פעילותה בתחום ייצור הטבליות שהיא מקיימת באירלנד, וזאת כדי לשמר את פעילות הייצור שנעשית בתחום זה בירושלים במפעל טבע טבליות: "אמנם הייצור באירלנד זול יותר עבור טבע בכ-10 מיליון דולר מהייצור שהיא עושה בארץ, אך זה לא מספר דרמטי שחברה כמו טבע, חרף המשבר העמוק שהיא נתונה בו, לא יכולה לספוג", אמר הגורם והוסיף כי "באירלנד טבע היא לא סמל, אבל בישראל היא כן סמל ועובדה שכל המדינה רועשת כבר ימים ארוכים וראש הממשלה נרתם ומתגייס לנושא. זה לא היה קורה במקום אחר בעולם. במהלך הפגישה נשמע את שולץ, נתרשם מהתוכניות שלו, אך בטווח המיידי אין לנו משהו חדש שאנחנו יכולים לשלוף מהכובע עבור טבע. עם זאת, נבהיר לשולץ ולראשי החברה שזה הזמן להחזיר או לשמר קווי ייצור בארץ ולא להפך".

גורם ממשלתי אחר אמר היום ל"גלובס" כי "מותר לנו לצפות לגישה אחרת מצד הנהלת טבע נוכח ההטבות האדירות שהיא קיבלה במשך שנים מהמדינה. לא בכדי גם ראש הממשלה מתערב במשבר הזה. אחרי שלחץ ממשלתי מנע את הפגיעה בפעילות של טבע בפריפריה, כמו באתרים שלה בנאות חובב ובקרית שמונה, נרצה שירושלים תהיה מחוץ לתוכנית הקיצוצים הזאת. לכולנו, גם לממשלת ישראל וגם להנהלת טבע, יש אינטרס להגיע להסכמות בנושא זה".

הבוקר נתניהו כינס את צוות השרים כדי להיערך לפגישה הצפויה עם שולץ ולגבש לקראתה עמדות. גורמים ממשלתיים אמרו כי למשרדי הממשלה אין מנופי לחץ ממשיים על טבע, בין השאר כי הטבות המס שניתנו לה במהלך השנים לא הותנו במחויבות מצדה להעסקת עובדים בישראל או לשימור קווי ייצור במפעלים שהיא מחזיקה ברחבי הארץ. יתרה מכך, לדברי הגורמים, אין לטבע כל חובה ממשית להבטיח שבעתיד, הקרוב או הרחוק, המפעלים שלה בישראל ימשיכו לפעול. עם זאת, גורמים ממשלתיים הבהירו במהלך הימים האחרונים כי כיום כל חברה שמקבלת מהמדינה הטבות מס במסגרת מסלולי הסיוע השונים שהיא מציעה נדרשת להתחייב על העסקת עובדים.

בתוך כך, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הנחה להשבית מחר באופן מלא את הפעילות בכל אתרי טבע כחלק מצעדי המחאה. במקביל, הוועדה לביקורת המדינה תקיים מחר דיון נוסף במשבר החמור בחברה, בהשתתפות מבקר המדינה, יוסף שפירא.

מוקדם יותר היום נערכה פגישתם של כחלון וכהן עם ניסנקורן ונציגי ועדי העובדים של חברת טבע ברחבי הארץ. "ממשלת ישראל עומדת מאחורי עובדי טבע ולא תפקיר אותם", אמר כחלון לעובדים, "הממשלה תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה בכדי לנסות ולהביא לצמצום מספר המפוטרים וסגירת מפעלים". כהן הוסיף כי "הדרישה מהנהלת טבע ומהמנכ"ל היא לממש את מחויבותה למדינת ישראל שעליה הצהירו לפני כשבוע, למנוע את סגירת המפעל בירושלים ולצמצם את מספר המפוטרים".

גם השר כץ נפגש עם עובדי מפעל הטבליות, ובסיומה אמר שמדובר במפעלשמרוויח 80 מיליון שקל בשנה וכי יש לטפל בכל מפעל של טבע בנפרד ולא להסתכל על כל עובדי החברה בישראל כקבוצה אחת. "אין למפעלים שום מכנה משותף מלבד השם טבע. אני בטוח שניתן להציל את מפעל הטבליות בירושלים", אמר.

בפתח ישיבת סיעת העבודה היום אמר יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, כי הממשלה הזניחה את נושא טבע למרות שידעה על המשבר מזה חמישה חודשים. לדבריו, "הנהלת טבע עשתה עסקאות מסוכנות והדירקטוריון שלה התנהג כבית הלורדים. ממשלת ישראל יודעת כבר חמישה חודשים שזה הולך להגיע, אבל איפה הם היו? איפה היה רה"מ? איפה היה שר האוצר? מדוע הם לא ישבו לפני כן עם הנהלת טבע? כשדברים כאלה נעשים לאחר מעשה קשה יותר לתקן".

גבאי הזכיר את פגישתם הצפויה מחר של נתניהו ושולץ, ואמר כי "הוא יכול לבוא ולתת נאום יפה על איזו מדינת סטארט-אפ אנחנו, להצטלם ולצאת משם עם הצהרה יפה לתקשורת. ויש עוד אפשרות - הנכונה - שרה"מ ירכון קדימה, יסתכל למנכ"ל טבע בעיניים ויאמר בשפה של השכונה: 'לא יהיה. לא תפטרו 1,700 איש ועוד אלפים נוספים'. לממשלה יש המון סמכויות והגיע הזמן להפעיל אותן. טבע יכולה לפטר במדינות אחרות ולא בישראל".

קדימות לתרופה של טבע לטיפול במיגרנה

בתוך כך, ה-FDA, רשות המזון והתרופות של ארה"ב, קיבלה לבחינה את הבקשה של טבע לקבלת רישיון ביולוגי (BLA) עבור התרופה fremanezumab המיועדת למניעת מיגרנה. טבע הגישה את הבקשה לאישור שיווק התרופה לפני כחודשיים. במקביל, ה-FDA העניק מסלול מזורז עבור fremanezumab למניעת כאב ראש מקבצי. בחברה מציינים כי "בכדי להביא את הטיפול הנחוץ הזה לקהילת המיגרנה, טבע רכשה שובר למתן קדימות בכדי לזרז את הליך הבחינה של fremanezumab, אשר אם תאושר, תהיה אפשרות טיפול מניעתית למטופלים הסובלים ממחלה מגבילה זו. הפעילות הרגולטורית בנושא צפויה עד אמצע 2018".

נזכיר, שטבע דיווחה בעבר במסגרת הדוחות הכספיים שלה כי היא שילמה לצד שלישי סכום של 150 מיליון דולר עבור שובר למתן קדימות שמאפשר לה לקצר למעשה את התקופה עד לקבלת האישור לשיווק. בטבע ציינו אז כי מדובר באחד הנכסים החשובים של טבע בתחום התרופות הייחודיות.

התרופה, שאנליסטים מעריכים שעשויה להימכר בשיא בכ-2 מיליארד דולר, אף שמדובר בשוק תחרותי. התרופה הגיעה לטבע כחלק מרכישת לבריס ב-2014 ואמורה להוות תחליף חלקי ל"בור" שייווצר בתוצאות טבע בעקבות אובדן הבלעדיות על תרופת הדגל שלה, הקופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה.