עוה"ד אמיר ושמחוני מועמדים להחלפת דנציגר בעליון

בוועדה לבחירת שופטים יש הסכמה שהמחליף יגיע מהמגזר הפרטי ■ עוד מועמדים: ברק טל ומאיר מזרחי, שעוסקים במשפט מסחרי ומיסוי

האם לראשונה בתולדות המדינה ימונה סנגור פלילי מהשוק הפרטי לשופט בבית המשפט העליון? ל"גלובס" נודע כי אל רשימת המועמדים הסופית להתמנות לשיפוט בעליון במקום השופט יורם דנציגר, שעומד לפרוש בקרוב, נוספו לאחרונה שמותיהם של שני סנגורים מוכרים ומוערכים - עו"ד ציון אמיר ועו"ד נתי שמחוני. אמיר ושמחוני מצטרפים לשני עורכי דין מהשוק הפרטי שכבר חשפנו בעבר שהם עשויים להחליף את דנציגר - עו"ד ברק טל ועו"ד מאיר מזרחי, שעוסקים במשפט מסחרי ובמיסוי. לפי המידע שבידינו, שם נוסף שנמצא בבורסת השמות להחליף את דנציגר, הוא של עו"ד אלדד כורש ממשרד עמית, פולק, מטלון.

הוועדה לבחירת שופטים תתכנס לצורך הבחירה ב-22 בפברואר ובמידת הצורך שוב בתחילת חודש מארס. כמו תמיד, כדי להגיע להסכמה באשר למועמד שייבחר לשיפוט בעליון, יצטרכו נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, שרת המשפטים, איילת שקד, ויו"ר לשכת עוה"ד, אפי נוה, בן בריתה של שקד, להגיע להסכמות ולהתפשרויות. עם זאת, ישנה החלטה עקרונית שמוסכמת על שקד, חיות, ונוה, למנות עו"ד מהשוק הפרטי לבית המשפט העליון במקום דנציגר. עד היום דובר על עורכי דין שעוסקים במשפט מסחרי או מיסוי (טל ומזרחי) ועכשיו לראשונה, כאמור, נכנסו לישורת הסופית של המרוץ גם הסנגורים אמיר ושמחוני.

נזכיר כי דנציגר החליט לפרוש משיפוט בחודש פברואר הקרוב בגיל 64 מסיבות אישיות. טרם מינויו לעליון בנובמבר 2007, עמד דנציגר משך שנים בראש משרד עורכי דין פרטי. כעת מחפשים בוועדה לבחירת שופטים מועמד מהשוק הפרטי, "דמוי דנציגר", שהקדנציה שלו בעליון נחשבת מוצלחת.

מעניין לציין כי למרות שהוא פורש בקרוב משיפוט דנציגר, שמקורב לנשיאה חיות, מונה לאחרונה לוועדה לבחירת שופטים בעצמו. למעשה, הוא יזכה לשבת רק בדיון אחד של הוועדה (ב-22 בחודש) לפני פרישתו.

אבל לא רק דנציגר פורש במהלך 2018 מהעליון, אלא גם השופט אורי שהם. שהם צפוי לפרוש בחודש אוגוסט, בהגיעו ל-70 - גיל הפרישה של שופטים. במקום שהם צפוי להתמנות לערכאה העליונה אחד השופטים בבתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ. לפי המידע שבידי "גלובס", שלושת השופטים שנחשבים כמועמדים המובילים להחליף את שהם בנקודת הזמן הנוכחית הם נאוה בן-אור מבית המשפט המחוזי בירושלים, ד"ר מיכל אגמון-גונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב, ופרופ' עופר גרוסקופף מבית המשפט המחוזי במחוז המרכז. מועמדים בולטים נוספים הם רות רונן מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שנשיאת העליון, חיות, מעוניינת בבחירתה אך שרת המשפטים, איילת שקד, מתנגדת לה, והשופטים שאול שוחט, קובי ורדי וגלעד נויטל מבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בנוסף על בחירתם של שני שופטים חדשים לביהמ"ש העליון, תבחר הוועדה לבחירת שופטים גם שופט שישמש כמנהל מערכת בתי המשפט במקומו של השופט מיכאל שפיצר, שסיים את תפקידו כמנהל ומונה לאחרונה לשופט בביה"ד הארצי לעבודה.

לפי המידע שבידי "גלובס", הנשיאה חיות ושופטי העליון הנוספים בוועדה לבחירת שופטים, חנן מלצר ויורם דנציגר, תומכים במועמדותו של שופט ביהמ"ש המחוזי בירושלים, פרופ' יגאל מרזל. מרזל שימש בעבר כיועץ משפט לנשיא ביהמ"ש העליון בדימוס, אהרן ברק.

מי ומי במועמדים: סנגורים, ליטיגטורים ושופטי מחוזי

עו"ד ציון אמיר

דמותו של עו"ד ציון אמיר (62) מוכרת לכמעט כל אזרח במדינה. אמיר הוא סנגור ותיק בעל משרד עורכי דין פרטי שמרבה להתבטא בכלי התקשורת. אמיר ייצג בין היתר את: נשיא המדינה לשעבר משה קצב, את השר לשעבר גונן שגב, את ראשי הערים אורי לופוליאנסקי ויצחק אוחיון, את הבדרן המנוח דודו טופז ואת איש העסקים אלי טביב. בנוסף, ייצג אמיר עבריינים מוכרים כמו אבי ואסי אבוטבול.

עו"ד נתי שמחוני

עו"ד נתי שמחוני (53) הוא שותף וראש מחלקת צווארון לבן במשרד עוה"ד הרצוג, פוקס, נאמן. שמחוני הוא סנגור ותיק ורב זכויות. בשנת 1992 חבר לעבוד עם עו"ד גיורא אדרת, תחילה כשכיר ובהמשך כשותף. בשנת 1999 פתח שמחוני משרד עצמאי ובשנת 2004 התמזג משרדו עם זה של עו"ד אדרת. לפני כשלוש שנים הקים עבר שמחוני למשרד הרצוג.

בין היתר, ייצג שמחוני את מיקי גנור בפרשת הצוללות עד שזה החליט להיות עד מדינה. הוא מייצג את בני שטיינמץ, שחשוד במתן שוחד בגינאה, את איש העסקים אברהם ננקשווילי בפרשת בנימין בן-אליעזר.

עו"ד ברק טל

עו"ד ברק טל הוא שותף בכיר במשרד יגאל ארנון ושות', אחד ממשרדי עריכת הדין המסחריים הגדולים בארץ. ב-2012 נבחר טל על-ידי יועצים משפטיים פנימיים של תאגידים שונים ברחבי העולם כליטיגטור המוביל בישראל. בתחקיר "עובדה" על עבודת הוועדה לבחירת שופטים ששודר לפני כמה שבועות צולם טל כשהוא מסתודד עם ראש לשכת עוה"ד, אפי נוה, בכנס הלשכה באילת, סביב בחירת שופטים לעליון.

עו"ד מאיר מזרחי

עו"ד מאיר מזרחי הוא הבעלים של משרד בוטיק, מהמובילים בתחום המיסוי. מזרחי שימש בעבר כמנהל תחום מיסוי מקרקעין בנציבות מס הכנסה וכיועץ משפטי למשרדי מיסוי מקרקעין ופקידי שומה. מזרחי מגיע מהציבור הדתי-לאומי, והוא חובש כיפה. מתנגדיו של מזרחי טוענים כי הוא לא בעל שיעור-קומה משפטי מספק לכהונה בעליון.

עו"ד אלדד כורש

עו"ד אלדד כורש שהוא שותף בכיר במשרד עוה"ד המסחרי עמית, פולק, מטלון עלה כמועמד לעליון במקום השופט דנציגר. כורש מתמחה בכל היבטי המשפט המסחרי לרבות ניהול משברים. עו"ד כורש הינו מהמובילים בתחום ההפרטות והליכי החקיקה השונים. במסגרת זאת הוא מייצג את לקוחותיו בהתנהלותם מול הגופים הממשלתיים הרלוונטיים.

נאוה בן-אור

נאוה בן-אור היא שופטת ביהמ"ש המחוזי בירושלים, ולשעבר מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. בן-אור נחשבת כמקורבת לנשיאה חיות. היא התמחתה בביהמ"ש העליון אצל השופט מנחם אלון ובפרקליטות המדינה אצל דורית ביניש.

פרופ' עופר גרוסקופף

בכנס לשכת רואי חשבון שנערך בחודש ספטמבר 2016 התעורר ויכוח מקצועי בין השופטת רות רונן לבין שופט ביהמ"ש המחוזי מרכז, פרופ' עופר גרוקסופף, באשר להיקף האחריות של דירקטורים. רונן אמרה כי ריבוי התביעות נגד דירקטורים הוא מבורך ומאפשר להסדיר את התחום, אך גרוסקופף טען כי "המציאות בשטח היא הרבה פחות קיצונית, ומספר התביעות נגד דירקטורים הוא לא כזה גדול". באופן תיאורטי, הוויכוח בין השניים עשוי להתרחש בעתיד גם בביהמ"ש העליון. גרוסקופף, מרצה בכיר בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ת"א, משמש כשופט מחוזי מ-2009.

מיכל אגמון-גונן

מיכל אגמון-גונן, היא שופטת ביהמ"ש המחוזי בתל אביב. אגמון-גונן נחשבת לשופטת יעילה ומבריקה. אגמון-גונן סיימה בהצטיינות את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית. היא עבדה במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ושימשה כעוזרת משפטית של נשיא העליון לשעבר, אהרן ברק.