הרכבת הקלה בבירה: היענות רבה במכרז למסילות נוספות

הפרויקטים המדוברים הם הרחבת הקו האדום אל עבר הדסה עין כרם ונווה יעקוב, וסלילת הקו הירוק שיחבר בין הר הצופים למלחה ולגילה ■ בשל סכסוך של סיטיפס עם המדינה החברה תיאלץ להתמודד במכרז

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר

היענות רבה בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים: שמונה קבוצות בינלאומיות הגישו היום את מועמדותיהן לשלב המיון המוקדם (PQ) במכרז להקמה ולתפעול רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים, כך הודיע לפני שעה קלה משרד האוצר. זאת, למרות החששות בעבר, לפיהן צפו כי המכרז הבינלאומי ייתקל בקשיים וחוסר היענות מצד החברות הזרות בגלל הרגישות הפוליטית של תוואי הקו הירוק, המתחיל בגילה ומסתיים בהר הצופים.

הפרויקט שהיקפו נערך בכ-9 מיליארד שקל כולל כולל הארכת הקו האדום הנוכחי לבית חולים הדסה עין כרם ונווה יעקב ובניית הקו הירוק מהר הצופים ועד למלחה ולגילה, עם שלוחה לגבעת רם. כזכור, בגלל המחלוקת של המדינה עם החברה שמפעילה כיום את הקו האדום, סיטיפס, היא לא תבצע עבודות הארכה ותצטרך להשתתף במכרז. המדינה תצטרך לקנות חזרה את זיכיון התפעול של הקו האדום מידי סיטיפס ולהעבירו לזכיין שייבחר.

על פי הודעת משרד האוצר, בין הקבוצות המשתתפות נמנים גופי רכבות מובילים בינלאומיים: Alstom, Bombardier, CAF, Siemens, CRRC, Hitachi-Ansaldo, Skoda ועוד. כמו כן, חברות הפעלת רכבות ממדינות שונות- ספרד, יוון, אוסטריה, רוסיה, פולין, איטליה, רומניה. לצד גופים אלו, משתתפים קבלני תשתיות ישראלים הבאים - שיכון ובינוי, אלקטרה, שפיר, מנרב, אשטרום, אורון ועוד.

לראשונה במכרזים מסוג זה משתתפים, בשלב המיון המוקדם, גופים פיננסיים מקומיים ובינלאומיים וביניהם: Macquarie, Meridiam, IDT telecom, הראל, קרן נוי וקרן תש"י.

כל קבוצה המשתתפת במכרז תכלול מפעיל הרכבת בעל ניסיון מוכח, קבלן הקמה, קבלן תחזוקה ואינטגרטור.

עקב החששות מכך שהמפעילים והאינטגרטורים הזרים, בעלי ידע וניסיון בהקמת רכבת קלה, לא ייגשו למכרז, המדינה אפשרה להם לא להיות שותפים בהון הפרויקט ולהחזיק בחברה זכיינית. כך, החברות הזרות ישמשו כקבלניות משנה שיעבדו מול חברות פרטיות ולא מול המדינה.

הפרויקט, המשותף למשרדי האוצר והתחבורה, עיריית ירושלים, וצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, מבוצע בשיטת PPP וכולל הקמה של מסילות באורך כ-27 ק"מ. נוסף על כך, הזוכה במכרז יפעיל את רשת ה-JNET במסגרתה יופעלו 5 קווי רכבת באופן מדורג, ששיאו צפוי בשנת 2024, עם הערכה של כחצי מיליון נוסעים ביממה. המדינה ועיריית ירושלים לאחרונה החלו בעבודות הכנת התשתיות לקראת הנחת המסילות.

ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים, בראשות סגן החשב הכללי, נחמיה קינד, תבחן את ההצעות ולאחר מכן תכריז על המועמדים שעמדו בתנאי הסף, הכוללים ניסיון בינלאומי בתפעול רשתות רכבת קלה עירונית, יכולת בנייה והקמה, איתנות פיננסית ועוד.

לדברי קינד: "מדובר באחד הפרויקטים השאפתניים בענף התחבורה העולמי והוא מושך התעניינות בינלאומית נרחבת. ההשתתפות הרבה בשלב המיון המוקדם במכרז, מהווה הבעת אמון מקצועית בממשלת ישראל ובכלכלה הישראלית מצד החברות המובילות בעולם בתחומי התשתיות, ההפעלה והמימון".