חולה ראשון שטופל בהצלחה בשתל של בונוס הקפיץ המניה

חברת תאי הגזע נסחרת בבורסה לפי שווי של 400 מיליון שקל

חברת תאי הגזע בונוס ביוגרופ  עצרה היום את המסחר לרגל דיווח על חולה ראשון שעבר בהצלחה את הטיפול בשתל העצם ממקור עצמי של החברה. עצירת מסחר בשל טיפול בחולה ראשון בניסוי קליני, היא עניין חריג בקרב חברות ביומד, גם אלה המייצרות מוצרים דומים בחדשנותם לאלה של בונוס. רוב החברות מציינות זאת בהודעה רגילה לבורסה או אינן מציינות זאת כלל. על רקע ההודעה והסיקור התקשורתי יוצא הדופן של האירוע, עלתה מניית בונוס 15% והחברה נסחרת לפי שווי של כ-400 מיליון שקל.

בונוס הודיעה באוגוסט על כוונתה לטפל בשלושה חולים ראשונים בניסוי הקליני שלה, וזהו כאמור החולה הראשון המטופל במוצר. ההשתלה בוצעה אתמול, ה-19 בדצמבר, כך שלא ניתן לדעת עדיין האם השתל נקלט היטב ומהן התוצאות הקליניות, כלומר ההשפעה על יכולת ההליכה של המטופל.

השתל נוצר בטכנולוגיה חדשנית שפותחה על-ידי פרופ' שי מרצקי, אחד ממיסדי בונוס (יחד עם יוסי רויך). תאי גזע מרקמת השומן של המטופל הורבו ומוינו במעבדה לתאי עצם וצמחו על פיגום שעוצב בצורה שתתאים לעצם של המטופל. בונוס מציינת כי המטופל עבר תאונה, והעצם שלו קובעה באמצעים מכאניים, אולם גם לאחר שני ניתוחי קיבוע, נותר חסר בעצם שהגביל את פעילותו של המטופל והיה חשש מתמיד לשבירת העצם שנותרה.

דרך ארוכה לשוק

לבונוס עדיין יש דרך ארוכה עד הגעת המוצר לשוק והצלחתו. על החברה להראות כי השתלים לא רק צומחים היטב, אלא גם נקלטים היטב ללא דחיה ומשתלבים עם העצם הקיימת באופן שמשפר את מצבו של המטופל, וכן עליה להשוות את התוצאות הללו לאלה של קבוצת ביקורת המטפלת על-פי הסטנדרט בשוק.

עם זאת יש לציין כי המסלול הרגולטורי למוצרים מבוססים תאי גזע שמקורם בתאים של המטופל עצמו, הוא קצר יותר כאשר מדובר בתאים ממקור חיצוני. כמו כן יש לציין כי השוק הפוטנציאלי גדול מאוד.

לבונוס אין עדיין הכנסות, בקופתה נכון לסוף הרבעון השלישי של 2017 יש 2 מיליון שקל. קצב השריפה שלה בתשעה החודשים הללו היה 9.6 מיליון שקל ששימשו לפעילות שוטפת. החברה ציינה בעבר כי בכוונתה להנפיק את מניותיה בנאסד"ק, אך התוכנית טרם יצאה לפועל.